Isnin, 5 September 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Pemuda miliki mercun didenda RM2,700

Posted:

Pemuda miliki mercun didenda RM2,700

Pemuda miliki mercun didenda RM2,700


MUHAMAD Hamka Abdul Rahim (tengah) di Mahkamah Majistret, Kota Bharu, Kelantan, semalam.


KOTA BHARU 5 Sept. - Seorang pemuda didenda RM2,700 atau penjara enam bulan oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini kerana memiliki pelbagai jenis mercun termasuk 24 biji mercun bola tanpa permit yang sah pada hari raya kedua, Rabu lalu.

Muhamad Hamka Abdul Rahim, 25, dari Chabang Empat, Tumpat dijatuhi hukuman tersebut setelah mengaku bersalah atas pertuduhan memiliki mercun berkenaan di hadapan Majistret Nur Zakiyah Shamsudin.

Mengikut kertas pertuduhan, lelaki itu didakwa memiliki bahan-bahan letupan tersebut tanpa permit yang sah pada pukul 1.30 pagi, 31 Ogos lalu di Jalan Pengkalan Chepa di sini.

Bahan-bahan letupan itu terdiri daripada sekotak mercun tertera tulisan rain beats banana mengandungi 24 biji mercun bola, dua bunga api iaitu colour wave w/silver tail dan red green & crackling tail, empat batang mercun roket space journey, lima batang mercun roket dancing ring dan dua batang alat pelancar mercun roket.

Menurut fakta kes, Muhamad Hamka ditangkap semasa pihak polis menahan kenderaan Toyota Hilux yang dipandunya dalam Ops Samseng Jalanan (Mat Rempit) pada tarikh tersebut.

Hasil pemeriksaan pihak polis menemui mercun-mercun berkenaan di lantai penumpang depan kenderaan tersebut.

Dia didakwa mengikut Seksyen 8 Akta Bahan Letupan 1957 yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum tujuh tahun atau denda maksimum RM10,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Noor Dayana Mohamad manakala tertuduh diwakili peguam, Ahmad Nurie Ab. Rahman.

Terdahulu, sebelum hukuman dijatuhkan, Ahmad Nurie memohon supaya Muhamad Hamka dikenakan hukuman ringan kerana anak guamnya bekerja sendiri dengan pendapatan RM1,000 sebulan sahaja.

"Anak guam saya tidak ada rekod jenayah lampau. Ini kesalahan pertamanya. Sejak ditangkap hingga sekarang dia memberikan kerjasama yang baik dan pengakuan salahnya telah menjimatkan masa mahkamah.

"Saya juga difahamkan, mercun-mercun itu bukan untuk dijual sebaliknya hanya kegunaan anak guam saya dan adiknya, saya mohon budi bicara mahkamah agar anak guam saya diberikan hukuman ringan mungkin tanpa hukuman penjara. Saya mohon hukuman denda tidak lebih RM3,000," ujar Ahmad Nurie.

Muhamad Hamka dibebaskan selepas membayar denda tersebut.

Ahli perniagaan bebas tuduhan dagang dua wanita

Posted:

Ahli perniagaan bebas tuduhan dagang dua wanita

Ahli perniagaan bebas tuduhan dagang dua wanita

PETALING JAYA 5 Sept. – Seorang ahli perniagaan wanita berusia 47 tahun dilepas dan dibebaskan oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan memperdagangkan dua wanita warga Indonesia, tahun lalu.

Hakim Rozina Ayob memutuskan demikian tanpa memanggil How Ah Oong (gambar) membela diri atas pertuduhan tersebut setelah mendapati pendakwa raya gagal membuktikan kes prima facie di akhir kes pendakwaan.

Menurut Rozina, tiada sebarang laporan perubatan dikemukakan oleh pihak pendakwaan untuk menunjukkan bahawa kedua-dua mangsa telah dipukul atau mengadakan hubungan seks kerana pegawai penyiasat, Inspektor Hafiz Ahmad gagal membawa mereka ke hospital untuk pemeriksaan.

"Malah semasa soal balas terhadap mangsa kedua dalam kes ini, dia mengaku bahawa tiada bukti menunjukkan yang dia telah dipukul," katanya.

Selain itu, mahkamah mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan kurungan salah terhadap kedua-dua mangsa kerana mereka tidak mengadu telah dikurung sewaktu kejadian dan pegawai penyiasat juga tidak dapat memastikan mangsa telah dipaksa melacurkan diri.

"Isu mangsa kerap keluar dari premis tersebut jelas menunjukkan bahawa kedua-dua mangsa tidak bercakap benar dan keterangan mangsa tidak konsisten antara satu sama lain," kata Rozina.

Beliau juga menyatakan, pegawai penyiasat terbabit memaklumkan terdapat lapan warga asing di tempat kejadian semasa siasatan dijalankan tetapi keterangan daripada mereka tidak diambil kerana kesemua mereka didakwa telah pulang ke negara asal.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved