Isnin, 12 September 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Tiada pihak ketiga terlibat – SPRM

Posted:

Tiada pihak ketiga terlibat – SPRM

Tiada pihak ketiga terlibat – SPRM

Oleh SITI NOORALINA AHMAD
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 12 Sept. – Suruhanjaya Pencegahan Malaysia (SPRM) menyatakan bahawa kematian Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbaini Mohamed bukan sebab dibunuh atau wujud penglibatan pihak ketiga sebaliknya akibat terjatuh dari aras tiga bangunan agensi tersebut secara kemalangan.

Peguam yang mewakili SPRM, Datuk Seri Dr. Muhammad Shafee Abdullah dalam hujahan bertulisnya berkata, tiada sebarang bukti keterangan oleh rakan serta isteri Allahyarham Sarbaini, Masiah@Maziah Manap yang dapat membuktikan wujudnya penderaan secara fizikal dan mental oleh SPRM sehingga membawa kepada kematian arwah.

Jelas Muhammad Shafee, terdapat bukti kukuh selaras dengan keterangan saksi pakar patologi forensik bahawa Allahyarham dengan sendiri melompat keluar dari tingkap di pantri Aras 3 ke bumbung bangunan sebelah.

Beliau turut memetik keterangan pakar tersebut bahawa keadaan di pantri tidak menunjukkan sebarang pergaduhan di situ, malah kecederaan yang terdapat pada anggota tubuh Allahyarham konsisten dengan akibat jatuh dari tempat tinggi.

Beliau berpendapat kematian Ahmad Sarbaini disebabkan kemalangan ketika si mati cuba keluar dari tingkap pantri Aras 3 untuk pergi ke bumbung gelanggang badminton bersebelahan.

Bagaimanapun, pendapat itu disanggah sekeras-kerasnya oleh keluarga Allahyarham yang menyifatkan kematian lelaki itu adalah satu tipu muslihat oleh SPRM bagi melindungi kecuaian mereka sehingga berlakunya kejadian tersebut.

Peguam Awtar Singh yang mewakili ahli keluarga Allahyarham berhujah, teori ilusi optik yang ditimbulkan SPRM adalah untuk menyembunyikan fakta sebenar kerana Allahyarham bukanlah kanak-kanak sebaliknya orang dewasa yang tenang dan waras.

Menurut Awtar, pihaknya juga tidak dapat menerima alasan SPRM bahawa Ahmad Sarbaini dikatakan cuba keluar atau melompat ke bumbung bangunan sebelah kerana tiada sebab untuk arwah berbuat demikian memandangkan sebagai pelawat dia boleh keluar menggunakan lif atau tangga pada bila-bila masa.

Akhir sekali, Awtar merumuskan bahawa siasatan kematian Allahyarham tidak lengkap dan menyeluruh sehingga meninggalkan banyak persoalan kerana bukti yang dikemukakan jelas menunjukkan arwah tidak cuba bunuh diri, tidak dibunuh dan bukan juga kemalangan.

Terdahulu, ketika prosiding di hadapan Koroner Aizatul Akmal Maharani di Mahkamah Koroner di sini hari ini, Aizatul menyatakan, mahkamah akan merujuk kepada hujahan bertulis itu dan pihak-pihak tidak perlu berhujah secara lisan.

Beliau pada sidang lalu telah menetapkan keputusan inkues akan diumumkan pada 26 September ini.

Ahmad Sarbaini, 56, yang bertugas di pejabat Kastam Pelabuhan Klang ditemui mati di gelanggang badminton di Aras 1 pejabat SPRM di Jalan Cochrane di sini pada 6 April lalu.

Beliau dilaporkan ke pejabat itu secara sukarela untuk bertemu pegawai penyiasat SPRM berhubung siasatan kes rasuah membabitkan 62 pegawai kastam.

Terdapat kekeliruan urusan jual beli tanah KDSB - Saksi

Posted:

Terdapat kekeliruan urusan jual beli tanah KDSB - Saksi

Terdapat kekeliruan urusan jual beli tanah KDSB - Saksi

KUALA LUMPUR 12 Sept. - Seorang saksi memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa terdapat kekeliruan dalam urusan jual beli tanah milik Kuala Dimensi Sdn. Bhd. (KDSB) seluas 404.4 hektar di Pulau Indah, Klang bagi projek pembangunan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) oleh Kementerian Pengangkutan (MOT).

Kekeliruan itu menurut bekas Ketua Penolong Setiausaha Bahagian Maritim, MOT, P. Chandrasekaran, 56, mengenai dakwaan Kementerian Kewangan (MOF) bahawa terdapat percanggahan serta halangan berhubung pengambilan tanah, selain dakwaan pemalsuan dan salah tafsiran oleh KDSB selaku pemilik tanah.

Saksi kelima pihak pendakwaan itu, dipanggil semula bagi menjawab soalan peguam Wong Kian Kheong yang mewakili bekas Menteri Pengangkutan Tun Dr. Ling Liong Sik yang sedang dibicarakan di Mahkamah Tinggi di sini atas satu tuduhan utama pindaan dan dua tuduhan pilihan pindaan iaitu menipu Kerajaan Malaysia.

Menurut Chandrasekaran, perkara tersebut dinyatakan dalam dua nota ringkasan 'Pengambilan Balik Tanah Pulau Indah Untuk projek Mega Distribution Hub oleh Lembaga Pelabuhan Klang (LPK)'.

Beliau berkata, tujuan nota ringkasan itu dihantar kepada Kabinet pada 2002, untuk memaklumkan keadaan sebenar dalam urusan jual beli tanah terbabit serta menjelaskan kekeliruan yang timbul.

Katanya kekeliruan itu bagaimanapun bukan berkaitan pembelian tanah pada kadar RM25 untuk keluasan 30.48 sentimeter (sm) persegi.

Menurut pertuduhan, bekas Presiden MCA itu didakwa melakukan perbuatan tersebut dengan tidak mendedahkan kepada Jemaah Menteri fakta-fakta berkaitan pembelian tanah membabitkan RM1.08 bilion.

Perbuatan tersebut didakwa berlaku antara 25 September dan 6 November 2002 di Tingkat 4, Pejabat Perdana Menteri, Bangunan Perdana Putra, Putrajaya.

Perbicaraan di hadapan Hakim Ahmadi Asnawi yang masuk hari ke-11 hari ini bersambung esok.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved