Selasa, 16 Ogos 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Kursus jana pendapatan masyarakat

Posted:

Kursus jana pendapatan masyarakat

Kursus jana pendapatan masyarakat

Oleh FARHATUL KHALIDAH ZAINAL ABIDIN
utusanpahang@utusan.com.my


MAHMOOD Mohamad (tiga, kanan) bersama penuntut yang mengikuti Kursus Pendawaian Elektrik di Kolej Komuniti Rompin, baru-baru ini.


ROMPIN 16 Ogos – Kolej Komuniti Rompin menawarkan pelbagai bidang kemahiran kepada masyarakat setempat dengan kadar bayaran serendah RM10 dalam tempoh 20 hingga 32 jam di bawah Program Kursus 1Malaysia.

Pengarahnya, Mahmood Mohamad berkata, kadar tersebut seharusnya dimanfaatkan penduduk bagi meningkatkan kemahiran masing-masing.

Malah kata beliau, pihaknya turut menyediakan kemudahan pengangkutan kepada peserta kursus sekiranya bidang yang ditawarkan mendapat permintaan menggalakkan.

"Penduduk perlu menjadikan Kolej Komuniti di kawasan mereka sebagai pusat meneroka sesuatu bidang selain mampu menambah kemahiran sedia ada sekali gus menjana pendapatan menerusi kemahiran yang dimiliki," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, baru-baru ini.

Selain kemudahan itu, Mahmood memberitahu, pihaknya menyediakan peralatan seperti bahan membuat kek atau alatan mekanikal bagi kursus kemahiran.

"Contohnya, bagi kursus membuat kek, peserta dibekalkan dengan bahan-bahan membuat kek dan selepas tamat kursus tersebut, kek yang siap itu pula boleh dibawa pulang ke rumah," katanya.

Menurutnya, kerajaan membiayai 90 peratus daripada kursus yang ditawarkan dan selebihnya ditanggung peserta.

"Penubuhan Kolej Komuniti dapat membantu kerajaan mengurangkan kadar kemiskinan penduduk menerusi kursus-kursus yang ditawarkan," katanya.

Beliau berkata, pelbagai ilmu dan kemahiran jangka pendek yang ditawarkan oleh kolej berkenaan dapat membantu penduduk terutama golongan berpendapatan rendah menambah pendapatan isi rumah.

"Kita menawarkan pelbagai bentuk kursus kemahiran yang bersesuaian dengan keperluan semasa bagi menambah kemahiran seseorang individu itu supaya mereka memperoleh pengetahuan dalam bidang yang diceburi.

"Contohnya kita mengadakan kursus jahitan untuk ibu tunggal bagi melatih mereka menjadi tukang jahit yang boleh mengambil upah jahit baju kurung untuk tambah sumber pendapatan keluarga," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Mahasiswa perlu kerap ke penempatan Orang Asli

Posted:

Mahasiswa perlu kerap ke penempatan Orang Asli

Mahasiswa perlu kerap ke penempatan Orang Asli


Wan Rosdy Wan Ismail menyampaikan hadiah kepada salah seorang pemenang pada Program Mesra 1Malaysia Kembara Hati Siswa Kali Kedua di Pos Orang Asli Titom, Kuala Lipis, baru-baru ini.


KUALA LIPIS 16 Ogos – Golongan penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) perlu kerap 'turun padang' ke penempatan Orang Asli di negeri ini supaya usaha-usaha pembangunan dapat dilaksanakan dengan lebih cepat kepada kaum minoriti berkenaan.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar dan Hal Ehwal Orang Asli negeri, Datuk Wan Rosdy Wan Ismail berkata, golongan terpelajar itu merupakan jambatan antara kerajaan negeri dan Orang Asli untuk menyampaikan maklumat secara terus dan telus kepada penduduk pedalaman.

Beliau berkata, pendekatan komunikasi, gaya bahasa dan nilai kemesraan golongan itu menjadikan maklumat dapat disampaikan secara lebih tuntas kepada kaum Orang Asli.

''Mahasiswa boleh berperanan dalam menerapkan kepentingan pendidikan di kalangan masyarakat Orang Asli kerana ia merupakan senjata untuk mengubah kehidupan mereka.

''Inilah tugas yang perlu diteroka mahasiswa untuk mengasah minda masyarakat Orang Asli terhadap pendidikan selain maklumat pembangunan lain," katanya pada majlis penutup program Mesra 1Malaysia Kembara Hati Siswa Kali Kedua di Pos Orang Asli Titom dekat sini, baru-baru ini.

Hadir sama, Pegawai Daerah Lipis, Datuk Mohamad Noor Abdul Rani; Penolong Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni Universiti Malaysia Pahang (UMP), Prof. Yuserrie Zainudin dan Tok Batin Orang Asli Pos Titom, Ramli a/l Mahat.

Wan Rosdy yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jelai berkata, kerajaan negeri sentiasa menggalakkan Orang Asli terutama anak-anak mereka mendapatkan tempat dalam pendidikan di institusi pengajian tinggi (IPT) dalam dan luar negara.

Sehubungan itu, katanya, projek Bakti Siswa UMP itu dapat mengubah sikap dan pemikiran ibu bapa Orang Asli supaya mengutamakan masa depan anak-anak mereka.

Sementara itu, Mohamad Noor menasihati masyarakat Orang Asli supaya tidak bergantung sepenuhnya kepada corak hidup tradisional yang berpindah randah berikutan kawasan hutan yang semakin berkurangan akibat ledakan pembangunan.

"Perubahan hidup amat penting dan perlu ada usaha untuk meningkatkan pendapatan berasaskan peluang yang diberikan oleh kerajaan negeri," katanya.

Beliau bagaimanapun gembira dan bangga kerana ada tanda-tanda perubahan dalam hidup Orang Asli apabila terdapat anak-anak mereka berjaya ke menara gading.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Pelajar IPTA sertai bengkel biskut raya

Posted:

Pelajar IPTA sertai bengkel biskut raya

Pelajar IPTA sertai bengkel biskut raya


Dari kiri: Sarah Sufian, Helma Muhamad Arib, Siti Fatiah Basri, Najwa Jamal Abdul Nasir dan Rafidah Rosli menyertai bengkel membuat biskut raya di Studio Mat Kilau, Jerantut, baru-baru ini.


JERANTUT 16 Ogos – Cuti semester yang panjang ketika ini dimanfaatkan sepenuhnya oleh sekumpulan penuntut institusi pengajian tinggi awam (IPTA) untuk menyertai bengkel membuat biskut raya.

Bagi lima penuntut tiga IPTA berasingan, mereka menghabiskan baki cuti semester kali ini yang kebetulan jatuh serentak pada Ramadan dan Hari Raya Aidilfitri dengan mengikuti bengkel membuat biskut raya di Studio Mat Kilau, D'Kilau Court di sini, baru-baru ini.

Bengkel tersebut dianjurkan Majlis Daerah Jerantut (MDJ) dengan kerjasama Kolej Komuniti Jerantut dan Temerloh.

Penuntut Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Sarah Sufian, 21, berkata, dia sangat seronok menyertai bengkel tersebut kerana dapat mempelajari cara-cara membuat kuih raya.

"Bengkel ini diadakan tepat pada waktunya kerana saya dapat mencubanya di rumah sebagai persiapan menyambut ketibaan 1 Syawal tidak lama lagi," kata penuntut Ijazah Sarjana Muda Biologi itu.

Menurutnya, pelbagai perkara dapat dipelajarinya terutama proses untuk membuat biskut dan kek yang enak dan menarik.

Penuntut bidang Pengajian Dakwah dan Kepimpinan UKM, Helma Muhamad Arib, 24, berkata, dia menyertai bengkel tersebut bagi menambah pengalaman dan pengetahuan untuk membuat biskut raya.

"Saya memang akan buat biskut raya setiap kali tibanya Ramadan dan apa yang saya pelajari hari ini dapat saya gunakan untuk menambah koleksi biskut pada tahun ini," ujarnya.

Sementara itu, Najwa Jamal Abdul Nasir, 23, juga dari UKM memberitahu, program tersebut memberi peluang kepada golongan remaja untuk mempelajari teknik membuat biskut raya.

"Saya dapat belajar cara-cara membuat biskut raya dan rasa sangat bertuah kerana turut dapat membuat kek," jelas penuntut Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Bahasa Inggeris Bahasa Kedua (TESL) itu.

Dua lagi penuntut IPTA yang menyertai bengkel tersebut ialah pelajar Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Pembangunan dari Universiti Utara Malaysia (UUM), Siti Fatiah Basri, 22, dan pelajar Ijazah Sarjana Muda Fizik dari Universiti Malaya (UM), Rafidah Rosli, 20.

Menurut mereka, antara biskut raya yang dibuat termasuk Almond London, biskut nestum, biskut cornflakes, biskut kelapa dan kek nanas walnut terbalik.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved