Selasa, 16 Ogos 2011

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Kehangatan makin terasa

Posted:

Kehangatan makin terasa

Kehangatan makin terasa

Oleh MOHD. HAFIZ ABD. MUTALIB
kota@utusan.com.my


BAJU kurung yang diperbuat daripada kain Digital Hokkaido yang dijual di kedai Julia Zainudin dan kedai Wirman Samsu (gambar kecil) serta kedai pakaian lain di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur menjadi pilihan wanita.


KUALA LUMPUR 15 Ogos – Memasuki pertengahan bulan Ramadan, orang ramai dilihat semakin sibuk membuat persiapan untuk menyambut Aidilfitri terutama mencari fesyen terbaru untuk digayakan di hari lebaran nanti.

Tinjauan Utusan Malaysia di sekitar Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Jalan Masjid India mendapati suasana semakin sibuk dan sesak dengan orang ramai.

Dijangkakan, selain pada hujung minggu, cuti umum Nuzul Quran pada Rabu ini akan memberikan kesempatan kepada orang ramai khususnya dari Selangor untuk membeli-belah.

Dalam memilih fesyen untuk digayakan, penjual di kedua-dua kawasan tumpuan tersebut mengakui fabrik jenis Digital Hokkaido menjadi pilihan untuk baju kurung pada tahun ini.

Seorang peniaga, Wirman Samsu berkata, fabrik tersebut adalah antara yang terbaru dan digemari oleh warga kota masa kini serta sesuai untuk dijadikan pelbagai jenis baju kurung kerana ia memberikan keselesaan kepada pemakainya.

"Rata-rata pengunjung yang datang ke sini pasti akan bertanyakan mengenai fabrik Digital Hokkaido ini. Fabrik ini sangat selesa dipakai kerana kainnya sangat lembut dan licin.

"Harganya juga berpatutan di mana bagi kain sahaja, ia berharga RM50 manakala yang sudah siap pula berharga RM149," katanya ketika ditemui di sini.

Seorang lagi peniaga, Julia Zainudin pula berkata, untuk tahun ini, dia menyediakan stok yang mencukupi untuk fabrik jenis Digital Hokkaido kerana dia yakin fabrik itu menjadi pilihan ramai pada tahun ini.

"Sejak awal bulan puasa lagi permintaan terhadap fabrik ini sangat tinggi dan saya yakin permintaan itu akan berterusan sehingga ke hari terakhir menjelang raya," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Sri Pahang pula dibangunkan

Posted:

Sri Pahang pula dibangunkan

Sri Pahang pula dibangunkan

Oleh MOHD. HAFIZ ABD. MUTALIB
kota@utusan.com.my


RAJA Nong Chik (dua dari kiri) dan isteri, Datin Nafesah Raja Nong Chik mendengar cerita mangsa kebakaran, Mohd. Ramli Abdul Manaf ketika mengunjungi rumah lelaki itu sempena Program 1Keluarga 1Sumbangan di Perumahan Awam Sri Pahang di Bangsar, baru-baru ini. – BERNAMA


KUALA LUMPUR 15 Ogos – Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar sedang mengkaji cadangan untuk membangunkan Perumahan Awam (PA) Sri Pahang di Bangsar selepas kejayaan memajukan beberapa kawasan perumahan lama di ibu negara.

Antara perumahan lama yang sudah dipersetujui untuk dimajukan ialah Flat Kampung Kerinchi, Flat Sri Johor dan PA Taman Ikan Emas di Cheras.

Sri Pahang yang juga merupakan antara perumahan paling awal di ibu negara dilihat memerlukan pembaharuan bukan sahaja demi keselesaan penduduk tetapi juga supaya seiring dengan pembangunan pesat kawasan sekitarnya.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, melihat kepada keadaan perumahan itu yang sudah uzur, sudah tiba masanya ia dibangunkan semula.

"Beberapa cadangan untuk membangunkan perumahan ini sudah dihantar ke pihak kementerian dan kita sedang mengkajinya agar cadangan ini dapat diterima penghuni.

"Perbincangan bersama penduduk juga akan dilakukan kerana adalah penting persetujuan penduduk diperoleh supaya situasi menang-menang dapat dicapai," katanya.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Penyampaian Sumbangan 1Keluarga 1Sumbangan di PA Sri Pahang di sini baru-baru ini.

Pada majlis anjuran Pusat 1Malaysia Lembah Pantai itu, lebih 500 penduduk Sri Pahang menerima sumbangan yang merupakan barangan keperluan harian.

Program tersebut akan diteruskan ke seluruh PA dan Projek Perumahan Rakyat (PPR) di Lembah Pantai dan dijangkakan sekurang-kurangnya 5,000 keluarga akan mendapat manfaatnya.

Raja Nong Chik seterusnya berkata, kerajaan memang menggalakkan syarikat-syarikat swasta tampil membangunkan perumahan-perumahan lama di ibu kota namun mereka mesti mengambil kira kehendak penduduk sedia ada.

Tambahnya, sebahagian besar daripada PA di Kuala Lumpur merupakan perumahan yang sudah didiami lebih daripada 20 tahun.

"Kita mahu persetujuan daripada majoriti supaya mereka dapat menikmati kediaman yang lebih luas dan selesa selepas dibangunkan semula," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

MPSJ kaji wujud unit khas jaga tasik

Posted:

MPSJ kaji wujud unit khas jaga tasik

MPSJ kaji wujud unit khas jaga tasik


Asmawi Kasbi (tiga dari kanan) dan Timbalan Yang Dipertua, Abdullah Marjunid merasmikan kempen Zon Kibar Jalur Gemilang di Subang Jaya, baru-baru ini dengan diapit oleh maskot MPSJ.


SUBANG JAYA 15 Ogos - Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) akan mempertimbangkan semula cadangan mewujudkan unit khas bagi melaksanakan tugas-tugas pemantauan dan penyenggaraan melibatkan enam buah tasik di kawasan pentadbirannya.

Ia terutamanya bagi mengekang kegiatan tidak bertanggungjawab pihak tertentu yang menjadikan tasik sebagai lokasi pembuangan sampah haram sehingga menyebabkan air tasik kotor dan tercemar.

Yang Dipertua MPSJ, Datuk Asmawi Kasbi berkata, pada masa ini, kerja-kerja pemantauan, penyelenggaraan dan pengindahan tasik dilakukan oleh Jabatan Perkhidmatan Bandar bagi membolehkan kemudahan itu dinikmati oleh orang ramai.

Bagaimanapun, katanya, disebabkan garis panduan penyelenggaraan tasik masih belum jelas, ditambahkan pula dengan jumlah kakitangan agak terhad, ia menyukarkan masalah pencemaran itu diatasi.

"Kita tidak menafikan masih menerima aduan mengenai isu tasik, namun kita juga akan mengkaji beberapa perkara termasuk menambah anggota dan memperluaskan skop kerja bagi mengatasi masalah," katanya di sini baru-baru ini.

Sebelum ini, beberapa Ahli Majlis MPSJ mencadangkan agar diwujudkan satu unit khas bagi memulihara tasik supaya ia kekal sebagai destinasi riadah dan rekreasi penduduk.

Sementara itu, beliau turut melancarkan Kempen Jom Kibar Bendera 2011 sempena sambutan Hari Kemerdekaan ke-54 pada 31 Ogos ini.

Kempen yang akan bermula dari 1 Ogos hingga 16 September itu, antara lain bertujuan menyemai dan memupuk semangat patriotik dan cintakan negara di kalangan masyarakat khususya melalui pengibaran Jalur Gemilang di premis perniagaan dan kediaman masing-masing.

Bagi menggalakkan penyertaan orang ramai, sebanyak 20 hadiah cabutan bertuah bakal dimenangi mereka yang menyertai pertandingan itu, antaranya, kamera, televisyen LCD, Netbook dan iPad.

Untuk menyertainya, penduduk di kawasan MPSJ perlu mengibarkan bendera bersaiz sekurang-kurangnya 2 kaki x 4 kaki di premis perniagaan atau kediaman masing-masing sepanjang tempoh pertandingan.

Mereka juga perlu mendaftarkan penyertaan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) dengan menaip Jomkibar<jarak>Nama<*>Alamat dan hantar ke 39111, sebagai contoh Jomkibar Anand * No.222, Jalan USJ 6/11, 47620 Subang Jaya dan hantar ke 39111.

Maklumat lanjut pertandingan itu juga boleh diperoleh dengan melayari www.mpsj.gov.my atau menghubungi urus setia di talian 03 80264469 atau 03 80267498.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved