Jumaat, 22 Julai 2011

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Tak sabar membaham

Posted:

Tak sabar membaham

Tak sabar membaham

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my


Safee Sali, Safiq Rahim serta rakan sepasukan gigih berlatih di padang tiruan Stadium Jalan Besar, Singapura, semalam sebagai persiapan menentang Singapura pada perlawanan pertama pusingan kedua kelayakan Piala Dunia 2014, malam ini. - UTUSAN/ASWAD YAHYA


SINGAPURA - Jurulatih Taiwan, Lee Tae-Ho, baru-baru ini menyatakan Singapura yang menewaskan mereka 3-2 pada 20 Julai lalu ternyata lebih baik berbanding Malaysia.

Seolah-olah merendahkan kemampuan Malaysia yang menyingkirkan mereka di pusingan pertama kelayakan Piala Dunia 2014, jurulatih itu mendakwa, Singapura mempunyai pemain yang matang dan beraksi lebih tersusun berbanding Malaysia.

Pandangan itulah yang menjadi perhatian media Singapura yang diajukan kepada jurulatih Malaysia, Datuk K. Rajagobal pada sidang akhbar semalam.

Bagaimanapun, jurulatih berusia 55 tahun itu tidak cepat melatah, sebaliknya optimis terhadap kemampuan pemainnya sendiri.

''Semua orang boleh menyatakan pendapat mereka masing-masing. Itu terpulang pada mereka.

''Kita mungkin boleh mendapat 80,000 pendapat berbeza daripada 80,000 orang yang datang menonton sesuatu perlawanan. Saya tidak ambil kisah dengan pendapat jurulatih Taiwan kerana saya hanya mahu memberikan fokus kepada pasukan saya sahaja.

''Sebagai jurulatih, saya lebih tahu kemampuan pemain saya sendiri," katanya pada sidang media di Hotel Amara, semalam menjelang perlawanan pusingan kedua kelayakan Piala Dunia 2014 menentang Singapura, hari ini.

Bercakap mengenai Singapura, beliau berkata, cara permainan Singapura sedikit mirip skuad negara berdasarkan apa yang beliau perhatikan daripada rakaman video dua aksi persahabatan terakhir.

''Apa yang saya dapat nilai, kekuatan dan kelemahan kami tidak banyak berbeza antara satu sama lain, jadi saya sama sekali tidak akan mengambil mudah. Apa yang saya harapkan, pada perlawanan esok (hari ini), pasukan kami dapat menampilkan rentak menarik untuk mencapai kemenangan," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Safiq janji lawan habis-habisan

Posted:

Safiq janji lawan habis-habisan

Safiq janji lawan habis-habisan

SINGAPURA - Setinggi mana jangkaan yang diletakkan peminat kepada skuad bola sepak negara, kapten Harimau Malaya, Safiq Rahim mengakui bersedia menggalas harapan itu.

Tidak wujud perasaan tertekan atau bimbang, sebaliknya Safiq berjanji akan berjuang habis-habisan menggempur kubu tuan rumah, Singapura di Stadium Jalan Besar, hari ini.

''Tekanan daripada peminat untuk melihat kami mencapai kemenangan dalam setiap perlawanan memang tinggi dan ia tidak boleh dinafikan.

''Namun, kami pernah hadapi situasi yang sama sebelum ini dan ia ternyata bukan satu perkara yang asing buat saya serta rakan-rakan.

''Apa yang saya boleh berikan hanyalah komitmen sepenuhnya menjelang perlawanan penting berdepan Singapura pada malam esok (hari ini) dan membawa Malaysia mampu melangkah jauh dalam saingan kelayakan kali ini," katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Turut berada pada sidang akhbar itu adalah jurulatih skuad negara, Datuk K. Rajagobal, jurulatih Singapura, Radojka Avramovic serta Shahril Ishak, kapten pasukan Singapura.

Jelas Safiq, dia menganggap perhitungan dengan Singapura antara detik paling penting dalam kariernya sepanjang menyarung jersi skuad kebangsaan.

''Saya mahu membawa Malaysia mara ke peringkat seterusnya, itu sasaran peribadi saya pada kali ini dengan mengatasi pasukan Singapura," ujarnya penuh bersemangat.

Pemain tengah Selangor ini juga mahu rakan sepasukan sentiasa positif sebagaimana mereka mampu bangkit selepas kalah besar 5-1 kepada Indonesia pada perlawanan sulung di Piala AFF 2010 sebelum bangkit bergelar juara.

''Kami semua pernah hilang keyakinan pada satu ketika tetapi atas semangat berpasukan, kami berazam tidak mahu perkara itu berulang lagi," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved