Jumaat, 22 Julai 2011

Utusan Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pemotoran


Cukup memukau

Posted:

Cukup memukau

Cukup memukau

Oleh MOWARDI MAHMUD
bisnes.utusan@gmail.com

JIKA berhasrat mencari atau ingin bertukar kereta, Peugeot, suatu antara nama yang terkenal di dunia, juga menawarkan pelbagai pilihan menarik dan terbaik.

Kereta buatan Perancis yang menjadikan singa berdiri sebagai ikonnya telah bertapak kukuh di Malaysia, sebelum 1980an sehinggalah kehadiran kereta Jepun dengan pelbagai model dan murah harganya, mengubah selera dan minat rakyat tempatan.

Ketika itu, kereta Peugeot 204 dan 504 bersama-sama kereta VW beetle dan Fiat 600D menguasai jalan-jalan raya sebelum disingkirkan oleh tiga jenama utama, Toyota, Datsun (kini Nissan) dan Honda (Big 3) selain kemunculan kereta buatan nasional Proton Saga.

Namun begitu, kegilaan rakyat Malaysia terhadap kereta buatan Eropah itu yang pernah dilihat sebagai pilihan janggal sebelum ini, kini kembali menyemarak.

Salah satunya kereta Peugeot 207 yang dipasarkan oleh Kumpulan Naza sebagai saingan kepada kereta-kereta seperti Toyota Vios, Honda City dan Mazda2. Setakat ini, sejumlah 900 buah Peugeot 207 berjaya dijual sejak diperkenalkan akhir tahun lalu.

Peugeot, terus menonjolkan kehebatannya dalam 'mewujudkan cinta pada pandangan pertama', ia jarang gagal menambat hati sesiapa sahaja kerana reka bentuk moden yang ditawarkan cukup menawan sekali dan setiap aspek kenderaan itu dipastikan berkualiti tinggi.

Ketika memandu, Peugeot 207 yang disasarkan untuk orang muda dan pasangan berkeluarga dengan dua anak, ternyata tidak mengecewakan terutamanya kemampuan daya pecutan dan kendalian kemas serta mantap. Ia menyediakan paparan pelbagai fungsi untuk memaklumkan pelbagai maklumat menjadikan pemanduan satu pengalaman menyeronokkan.

Dengan kehebatan reka bentuk, teknologi dari Perancis, Peugeot 207 yang diperkenalkan untuk menguasai pasaran lebih besar di Malaysia dan ASEAN, mungkin kereta ini menjadi pilihan anda.

Enjin

KERETA ini digerakkan dengan enjin petrol 1.6 L diperlengkapkan dengan gear automatik elektronik iaitu sistem Tiptronic yang menawarkan kepada pemandu corak pembawaan kereta sama ada secara aktif ataupun sebaliknya. Ia juga menyediakan mod sport bagi pemanduan sporty yang mengutamakan prestasi kereta selain juga lebih cengkaman ketika di jalan yang licin.

Gaya badan

TIADA yang tidak menoleh dua kali ketika nampak kelibat Peugeot 207. Kereta itu cukup elegan, dinamik dan mewah, selain memperlihatkan kesinambungan model Peugeot 308 dengan reka bentuk menyerlahkan kualiti dan kekuatan rangka bina. Bahagian depan ditampilkan dengan jeriji krom dan mempunyai nama Peugeot, membentuk satu kesatuan kepada keseluruhan reka bentuk supaya lebih menonjol. Bentuk bamper bahagian hadapan yang berjaya diterapkan secara cukup kemas, menawarkan perlindungan terbaik.

Ruangan dalaman

PEUGEOT 207 mempunyai ruang yang luas dengan reka bentuk dashboard turut menawarkan tahap penglihatan lebih jelas kepada penumpangnya. Bahagian panel instrumen juga ringkas, jelas dan mudah dibaca. Untuk menjadikan ruang dalaman lebih menarik dan sporty, steringnya juga disaluti dengan kulit.

Keselamatan

KESELAMATAN pemandu dan penumpangsememangnya diutamakan. Kereta ini antara lain dilengkapkan dengan beg udara pintar yang boleh tidak diaktifkan jika tempat duduk kanak-kanak dipasang pada kerusi hadapan sebelah pemandu. Malah, ia dipermudah dan lebih selamat dengan pemasangan ISOFIX.

Selain pintunya akan berkunci secara automatik apabila kereta bergerak pada kelajuan 10 kilometer, Peugeot 207 juga mengaktifkan lampu kecemasan atau hazard light secara automatik sekiranya kenderaan itu dibrek dengan mengejut dan mendadak, sebagai memberikan amaran kepada pemandu-pemandu di belakang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Perodua Viva jadi 'kegilaan' di Sri Lanka

Posted:

Perodua Viva jadi 'kegilaan' di Sri Lanka

Perodua Viva jadi 'kegilaan' di Sri Lanka

KUALA LUMPUR 19 Jun _ Selepas berjaya menjadikan Myvi, kereta kompak paling popular di Malaysia, Perodua bakal mencipta fenomena yang serupa di Sri Langka tetapi kali ini melibatkan kereta Viva.

Pengarah Urusan Perusahaan Otomobil Kedua Sdn. Bhd. (Perodua), Datuk Aminar Rashid Salleh berkata, permintaan Viva di Sri Langka hampir mencecah 300 peratus dan merupakan sesuatu pencapaian yang menakjubkan.

''Permintaan pasaran di Sri Lanka begitu menggalakkan terutamanya model Viva,'' kata beliau di sini baru-baru ini.

Sementara itu, Aminar Rashid berkata, Perodua akan mengeksport 500 buah Myvi baharu ke Indonesia menjelang akhir bulan ini menggunakan jenama Daihatsu Sirion.

Penghantaran kereta itu ke republik itu adalah langkah pertama Perodua menembusi pasaran negara berkenaan menggunakan jenama Daihatsu.

Aminar Rashid berkata, Perodua Myvi atau Daihatsu Sirion akan dilancarkan sempena pameran motor antarabangsa di Indonesia kemungkinan sebelum penghujung bulan Julai.

Katanya, penghantaran pertama Myvi itu akan menjadi asas kepada Perodua untuk menilai keadaan pasaran di negara itu sebelum langkah selanjutnya dilakukan.

"Selain Indonesia, pasaran di Thailand dan Afrika Selatan masih di bawah kajian dan ia memerlukan sedikit masa sebelum kami membuat sebarang keputusan," kata Aminar Rashid.

Mengulas lanjut tentang Myvi, beliau berkata, kereta generasi baharu itu dihasilkan menggunakan kepakaran 200 jurutera tempatan.

"Kami melabur RM230 juta bagi memajukan model baharu ini selama 27 bulan selain berjaya meningkatkan kandungan tempatan kepada 85 peratus berbanding 80 peratus dalam MyVi generasi pertama.

"Model terbaharu ini hanya menggunakan casis Daihatsu, manakala peralatan lain yang melengkapinya adalah komponen tempatan termasuk reka bentuk dan keperluan yang ditawarkan," jelas beliau.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved