Rabu, 13 Julai 2011

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Jariah cerewet demi kesempurnaan

Posted:

Jariah cerewet demi kesempurnaan

Jariah cerewet demi kesempurnaan

Oleh ROSMAH DAIN
Gambar MOHD. NOOR AMIN


Jariah memastikan setiap kerja bukan sahaja siap dilaksanakan tetapi yang penting dilakukan dengan sempurna.


MUNGKIN ia perlu ditulis sebagai catatan sejarah dan juga satu penghormatan buat golongan wanita apabila Datin Jariah Mohd. Said dilantik sebagai Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Pelantikan itu meletakkan Jariah sebaris dengan golongan wanita pembuat dasar di negara ini yang mana ia merupakan pengiktirafan kepada mereka.

Bagi JPN sendiri, pelantikan itu merupakan sejarah tersendiri kerana Jariah merupakan wanita pertama menjadi ketua pengarah - selama ini jawatan berkenaan disandang oleh lelaki.

Namun, pelantikan itu datang bersama dengan komitmen, amanah dan tanggung jawab yang perlu digalas dengan penuh dedikasi.

Itu semua memang telah sedia terbekal dalam jiwa Jariah yang sangat komited dengan kerja-kerja yang diamanahkan kepadanya biarpun pelantikan tersebut bermula 22 Jun lalu.

"Itu semua tidak menjadi masalah kepada saya kerana dalam kehidupan, saya memang suka bekerja dan kuat bekerja. Bukan kerana pangkat tetapi kerana amanah yang telah diberikan.

''Saya akan melaksanakan tanggungjawab dan kewajipan yang diamanahkan sesempurna mungkin dengan sedaya upaya," katanya ketika ditemui pada majlis ramah mesra bersama media di pejabatnya di Putrajaya, baru-baru ini.

Jariah yang dilahirkan di Matang, Perak dan mempunyai tiga orang anak, berkelulusan Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Ekonomi dari Universiti Malaya pada tahun 1977.

Sentiasa komited dengan setiap kerja yang dilakukan sehingga beliau banyak menerima anugerah dan sijil perkhidmatan cemerlang sepanjang bertugas di pelbagai jabatan termasuk Jabatan Imigresen dan Kementerian Dalam Negeri (KDN).

Biarpun sebelum ini bertugas sebagai Setiausaha Bahagian Pendaftaran Negara dan Pertubuhan KDN, akui beliau, kerjanya sekarang satu skop yang berbeza tetapi bukan bermakna ia sesuatu yang baru.

Ditanya bagaimana beliau boleh membahagikan kerjaya dengan keluarga, katanya, mungkin kerana pada peringkat ini tiada banyak kekangan sementelah anak-anak sudah dewasa.

Apa pun, kata Jariah, laluan kerjayanya pada peringkat awal bukanlah sesuatu yang mudah.

"Saya gembira dan bersyukur kerana keluarga saya dan anak-anak sentiasa memberi sokongan dan memahami kerjaya saya," katanya yang gemar beriadah bersama suami, Datuk Dzulkarnain Abdul Rahman, dengan berjalan tiga kilometer setiap hari dalam kawasan perumahannya sebagai salah satu aktiviti selain gemar beraerobik.

Menjadikan aktiviti memasak sebagai hobi pada waktu senggang, wanita ini gemar dengan masakan mi rebus yang resipinya diambil dari negeri Johor.

Sebagai insan yang memegang jawatan tinggi pasti ada individu lain yang menjadi idolanya selama ini.

Tetapi Jariah tidak mendedahkan siapa idolanya itu kerana padanya biarlah disimpan untuk diri sendiri sebagai pendorong kepada kemajuannya.

Dalam pada itu apabila ditanya mengenai dasar penglibatan sekurang-kurangnya 30 peratus golongan wanita di peringkat pembuat keputusan dalam sektor korporat yang bertujuan meningkatkan bilangan wanita sebagai ahli lembaga pengarah yang telah diluluskan Parlimen, baru-baru ini, beliau menyifatkan dasar itu memang ditunggu-tunggu.

Pada masa sama, beliau juga meminta agar pelantikan itu dilakukan bukan setakat hanya untuk memenuhi kuota.

Tetapi apa yang penting individu yang dilantik itu mestilah dari kalangan mereka berjaya menunjukkan komitmen dan amanah terhadap kerja yang dilaksanakan.

Apabila ditanya mengenai persepsi bahawa wanita yang menjadi ketua dikatakan lebih cerewet, beliau menjelaskan sikap 'cerewet' perlu ada.

Namun, katanya, kecerewetan itu perlu kena pada tempatnya untuk kesempurnaan sesuatu kerja.

Tapi sikap seperti itu katanya, perlu berpada-pada dan jangan sampai keterlaluan.

''Bagi saya sendiri, saya mementingkan sesuatu kerja itu bukan sahaja siap dilaksanakan tetapi apa yang penting kerja itu dilakukan dengan sempurna," jelasnya.

Justeru, sebagai pemegang tonggak kepada satu jabatan yang penting, Jariah berjanji akan melakukan sebaik mungkin bagi memantapkan lagi JPN untuk kemudahan dan kebaikan rakyat di negara ini.

Antara lain, katanya, ialah menerusi meningkatkan tahap kualiti MyKad, memudahkan urusan pendaftaran kelahiran dengan sentiasa memastikan pihaknya turun padang biarpun ke kawasan pedalaman terutamanya di Sabah dan Sarawak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Najjah kolaborasi dua sahabat

Posted:

Najjah kolaborasi dua sahabat

Najjah kolaborasi dua sahabat

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL
Gambar WAHIDAH ZAINAL ARIPIN


Farrah Adeeba (kanan) dan Awin bersama anak-anak mereka di majlis penutup pertunjukkan fesyen Najjah.


MENUTUP aurat bukanlah halangan untuk berfesyen kerana selagi ia mematuhi syariat yang telah ditentukan ia dibolehkan.

Pilihan fesyen muslimah di Najjah memang tepat bagi mereka yang gemar bergaya namun masih mengekalkan kesopanan dan kesusilaan dalam penampilan.

Terbaru, Butik Najjah yang dimiliki oleh dua sahabat, Awin dan Farrah Adeeba, telah menganjurkan satu pertunjukkan fesyen bertempat di The Royale Bintang, Mutiara Damansara, Petaling Jaya.

Ia adalah pertunjukkan fesyen eksklusif untuk wanita dan dihadiri oleh rakan artis, selebriti, para penjual dan pelanggan setia butik Najjah sendiri.

Antara selebriti yang hadir adalah seperti Heliza, Maria Tunku Sabri, Azean Abdol Karim, Memey dan ramai lagi.

Majlis tersebut telah dirasmikan oleh Ahli Parlimen Parit Sulong, Datuk Noraini Ahmad yang juga merupakan pelanggan pertama butik Najjah.

Menceritakan tentang sejarah penubuhan butik tersebut, Awin yang sebelum ini berkhidmat sebagai jurusolek artis berkata, ia adalah satu idea yang datang secara tiba-tiba.

"Apabila menyolek artis, saya sering berhadapan dengan masalah fesyen yang tidak menepati dan dari situ saya tahu apa yang diperlukan dalam pasaran Muslimah.

"Saya terus menghantar SMS (khidmat pesanan ringkas) kepada Farrah Adeeba dan dia mengambil masa selama dua hari untuk membalasnya sebelum bersetuju dengan cadangan saya itu," jelas Awin ketika berucap sebelum majlis pertunjukkan fesyen bermula.

Sementara itu, Farrah Adeeba yang sememangnya menggemari fesyen sejak dari kecil mengakui idea Awin adalah sesuatu yang memang beliau nantikan.

"Namun untuk merealisasikan sesuatu itu perlu perancangan teliti, justeru pertemuan pertama dan juga perbincangan dilakukan di rumah Awin

Pertunjukkan fesyen tersebut bukan sahaja menampilkan koleksi terkini Najjah malah koleksi eksklusif sempena hari raya Aidilfitri tahun ini.

Koleksi yang ditampilkan praktikal, bergaya dan eksklusif. Ia terdapat dari saiz S hingga XXL.

Butik Najjah yang terletak di The Strand, Kota Damansara turut menemui pelanggannya di dalam talian menerusi laman web www.najjah. com.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved