Rabu, 15 Jun 2011

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


PKPI rai pelajar cemerlang

Posted:

PKPI rai pelajar cemerlang

PKPI rai pelajar cemerlang

Oleh MARIATUL QATIAH ZAKARIA
maria.zakaria@utusan.com.my
Gambar AMIN FARIJ HASAN


Ceramah motivasi turut diadakan pada majlis meraikan anak-anak cemerlang anjuran PKPI.


SEBANYAK 115 pelajar cemerlang yang terdiri daripada anak-anak ahli Persatuan Kebajikan Pekerja Islam (PKPI) Tenaga Nasional Wilayah Persekutuan dan Selangor menerima sumbangan wang tunai, sijil penghargaan dan cenderahati daripada persatuan tersebut pada Majlis Anugerah Kecemerlangan Akademik 2010 di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

PKPI memperuntukkan RM40,000 kepada setiap pelajar cemerlang Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR/UPSRA) yang menerima RM100, Penilaian Menengah Rendah (PMR) RM200; Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), RM400; Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) RM400; Sijil Menengah Ugama/Agama (SMU/A) RM300; Hafazan 10 juzuk RM250; Hafazan 30 juzuk RM750 dan Diploma RM450.

Yang Dipertua PKPI, Ahmad Zaki Rasid berkata, sumbangan itu sebagai insentif kepada pelajar terbabit supaya berusaha lebih gigih dalam pelajaran.

"Sumbangan ini bertujuan memberi galakan kepada mereka supaya berusaha gigih untuk mencapai kejayaan dalam bidang akademik," katanya ketika ditemui pada majlis tersebut.

Menurut Ahmad Zaki, beliau kagum dengan pencapaian setiap pelajar sehubungan itu tidak salah sekiranya mereka diraikan bagi menaikkan lagi semangat mereka.

Katanya lagi, seperti tahun-tahun sebelumnya, pemilihan para pelajar cemerlang dibuat berdasarkan keputusan cemerlang yang diperoleh dalam peperiksaan awam Malaysia.

"Tahun ini kami turut memberi anugerah bagi peringkat diploma kepada warga kerja TNB yang menganggotai PKPI dengan memperoleh CGPA 3.5 dan ke atas.

"Pengisian kali ini turut berbeza jika dibandingkan dengan tahun-tahun sebelumnya di mana tahun ini kami turut mengadakan sesi Qiamullail dan ceramah-ceramah kerohanian.

"Tahun ini turut menyaksikan beberapa orang pelajar dikategorikan dalam pencapaian cemerlang yang seimbang di mana mereka telah mendapat keputusan cemerlang dari segi akademik dan hafazan," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved