Ahad, 12 Jun 2011

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


Pemenang terima biasiswa

Posted:

Pemenang <i><b>Publish It!</b></i> terima biasiswa

Pemenang Publish It! terima biasiswa

Oleh MOHD FADZLY MOHD IZAB
pendidikan@utusan.com.my


PEMENANG pertandingan menulis cerita pendek Publish It! bergambar bersama Keith Harris (kiri) dan Eksekutif Pendidikan Utusan Malaysia, Jayawani Shiva (kanan) di Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.


Pemenang pertandingan menulis cerita pendek Publish It! menerima biasiswa untuk mengikuti pembelajaran di Cambridge English For Life Sdn. Bhd. (CEFL) selama satu tahun yang bernilai RM5,000 setiap seorang.

Ketua Pegawai Akademik CEFL, Keith Harris berkata, pertandingan itu diharapkan telah memberi keseronokan kepada murid-murid dan pada masa yang sama membantu mereka mengaplikasikan penggunaan bahasa Inggeris dalam kehidupan seharian.

"Bahasa Inggeris perlu dipraktikkan selalu melalui aktiviti seperti menulis, bertutur, membaca dan sebagainya supaya penguasaannya dapat dipertingkatkan dari masa ke masa," katanya pada majlis penyampaian hadiah pertandingan tersebut di Petaling Jaya, Selangor, baru-baru ini.

Dua pemenang utama pertandingan itu ialah Ng Jo Yee dari Sekolah Antarabangsa Tenby, Kelang, dan Abrar Na'eemi Mohd. Lutfi dari Sekolah Kebangsaan (SK) Bukit Raya, Hulu Langat, Selangor.

Pemenang utama serta tujuh lagi pemenang sagu hati pertandingan yang dianjurkan dengan kerjasama Unit Pendidikan Utusan Malaysia ini turut menerima sijil penyertaan dan beg cenderamata.

Pertandingan yang bermula sejak Februari lalu itu disasarkan kepada murid sekolah rendah dari seluruh negara berumur antara sembilan hingga 12 tahun.

Menurut Harris, murid-murid tidak perlu takut untuk menggunakan bahasa Inggeris atau melakukan kesilapan ketika menggunakannya kerana ia merupakan sebahagian daripada proses pembelajaran.

"Apabila melakukan kesilapan, kita akan berusaha untuk membetulkan kesalahan itu maka dari situ kita telah mempelajari sesuatu yang baru dan kesalahan sama tidak mungkin akan diulangi," jelasnya.

Pertandingan ini, katanya, sedikit sebanyak membantu meringankan beban guru di sekolah kerana, murid akan belajar menulis dengan gaya lebih formal selain dapat mengekalkan kemahiran berbahasa di kalangan mereka.

Sementara itu, Jo Yee berkata, dia begitu gembira dan langsung tidak menjangka akan terpilih sebagai pemenang utama pertandingan itu.

"Saya sememangnya suka menyertai pertandingan menulis seperti ini ditambah pula dengan galakan daripada ibu dan guru CEFL,"ujarnya .

Manakala Abrar Na'eemi pula berkata, pertandingan yang pertama kali disertainya itu merupakan sesuatu yang sangat bermakna kerana terpilih sebagai pemenang utama.

"Ibu merupakan pendorong utama untuk saya menyertai pertandingan ini dan kemenangan ini akan saya kongsikan dengan kawan-kawan serta guru apabila kembali ke sekolah nanti," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pelajar berbakti cegah ancaman denggi

Posted:

Pelajar berbakti cegah ancaman denggi

Pelajar berbakti cegah ancaman denggi


PELAJAR dan guru SMK Sinar Bintang berbincang cara terbaik menghapuskan nyamuk Aedes pada program 'cari dan nasihat' pembawa wabak denggi itu di Rumah BAKTI, Kota Damansara, Selangor, baru-baru ini.


PELAJAR Tingkatan Empat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sinar Bintang, Kepong, Kuala Lumpur baru-baru ini telah mengambil inisiatif membantu Rumah BAKTI yang menempatkan kanak-kanak terbiar, warga tua dan ibu tunggal.

Inisiatif para pelajar berkenaan adalah usaha memberikan khidmat nasihat kepada penjaga dan penghuni rumah tersebut dalam usaha untuk menghapuskan pembiakan nyamuk Aedes seterusnya mengekang ancaman denggi.

Pengurus Pemasaran, Sara Lee Malaysia Sdn. Bhd., Putri Shireen Syed Othman berkata, pihaknya gembira melihat komitmen yang ditunjukkan oleh para pelajar dalam usaha memerangi denggi.

"Dedikasi mereka dalam meluaskan usaha menyebarkan kesedaran terhadap denggi bukan sahaja di kawasan kejiranan tetapi juga di rumah kebajikan seharusnya dicontohi," katanya yang turut hadir pada program tersebut di Rumah BAKTI, Kota Damansara, Selangor, baru-baru ini.

BAKTI atau Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-Isteri telah mempelopori banyak projek kemasyarakatan dan kebajikan untuk membantu pelbagai aktiviti amal yang menyokong golongan miskin dan kurang bernasib baik di negara ini.

Menurut Putri Shireen lagi, para pelajar bersama dua guru sekolah berkenaan menjalankan misi 'cari dan nasihat' dengan meninjau tempat yang berpotensi menjadi sarang pembiakan nyamuk Aedes dan menasihati penjaga Rumah BAKTI tentang kepentingan mencengah penyebaran denggi.

Beliau berkata, sungguhpun bilangan kes denggi yang dilaporkan beberapa bulan lalu telah berkurangan namun kita tetap perlu menjaga keselamatan persekitaran dan mengawal wabak denggi dengan menghapuskan tempat pembiakan Aedes.

"Walaupun menyedari bahaya penyakit yang boleh membawa maut ini, malangnya tidak ramai yang berusaha untuk melindungi diri, orang tersayang dan jiran mereka.

Inisiatif periksa-dan-nasihat ini adalah sebahagian daripada misi sekolah itu untuk memenangi pertandingan anti Aedes bagi memeriksa 100,000 rumah di kawasan hotspot sekitar Selangor, Putrajaya, Kuala Lumpur dan Johor Bahru.

Pertandingan selama enam bulan ini menawarkan hadiah utama bernilai RM10,000 kepada pemenang yang dipilih berdasarkan bilangan paling banyak rumah yang dilawati dan diperiksa serta kebersihan kawasan sekolah mereka.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved