Khamis, 16 Jun 2011

Utusan Online - Muka Hadapan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Muka Hadapan


Bersih 2 belum mohon permit

Posted:

Bersih 2 belum mohon permit

Bersih 2 belum mohon permit

Oleh MUHAMAD ZAID ADNAN
pengarang@utusan.com.my


Hishammuddin


KUALA LUMPUR 15 Jun - Kementerian Dalam Negeri belum menerima sebarang permohonan daripada Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil Kedua (Bersih 2) untuk mendapatkan permit mengadakan perhimpunan di ibu negara 9 Julai ini.

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, polis telah diarahkan untuk mengendalikan kes berkenaan secara profesional dan mengikut undang-undang serta bersandarkan pada keselamatan negara.

Menurutnya, lebih daripada 260 laporan polis telah dibuat setakat ini membabitkan cadangan perhimpunan itu di seluruh negara.

''Tindakan ke atas peserta Bersih 2 akan diambil sekiranya mereka melanggar undang-undang dan menjejaskan keselamatan negara," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen di sini hari ini.

Beliau dalam masa yang sama berkata, pihak Bersih 2 masih berpeluang untuk berbincang sama ada mahu meneruskan perhimpunan itu atau sebaliknya.

Hishammuddin berkata, bagaimanapun perkara itu hanya akan diputuskan oleh pihak polis yang akan melakukannya secara profesional.

''Saya serahkan kes ini kepada polis kerana sekiranya saya jawab, nanti saya khuatir ia akan menimbulkan polemik politik," katanya.

Sementara itu, Hishammuddin meminta Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengambil inisiatif untuk menjelaskan mengenai dakwaan Bersih 2 yang mendakwa pilihan raya di negara ini masih tidak telus.

''SPR juga perlu ambil maklum termasuk menjawab tindakan Bersih 2 kerana ia dilihat dalam konteks pilihan raya," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jualan Mega 1Malaysia jana pendapatan

Posted:

Jualan Mega 1Malaysia jana pendapatan

Jualan Mega 1Malaysia jana pendapatan

KUALA LUMPUR 15 Jun - Karnival Jualan Mega 1Malaysia dan Jualan Bersepadu 1Malaysia dijangka dapat menjana pendapatan negara kasar (GNI) sebanyak RM88.3 juta tahun ini.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, karnival berkenaan yang diletakkan di bawah tanggungjawab kementeriannya dengan kerjasama Kementerian Pelancongan mula diperkenalkan semalam dan akan berlangsung sehingga 31 Ogos ini.

"Tujuan karnival ini dianjurkan adalah menyumbang kepada peningkatan GNI negara selain membantu mengurangkan beban pengguna berikutan kenaikan harga barang," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Jualan Mega 1Malaysia dan Jualan Bersepadu 1Malaysia, di sini hari ini.

Dalam pada itu, katanya, pihaknya akan membuat pemantauan termasuk mengambil tindakan di bawah Akta Perihal Dagangan 1972 terhadap peniaga yang didapati melanggar peraturan sepanjang karnival berlangsung.

Menurutnya, semua peniaga yang terlibat dalam kedua-dua jualan berkenaan diwajibkan menghantar senarai harga asal sesuatu barang dan harga selepas diskaun kepada kementeriannya bagi mengelakkan sebarang penipuan.

Terdahulu, Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr. Ng Yen Yen berkata, karnival itu akan dapat meningkatkan jumlah pelancong asing.

Beliau berkata, kali ini kementeriannya dengan kerjasama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan akan memastikan barang yang diberikan diskaun benar-benar diturunkan harga dan pengguna serta pelancong asing tidak perlu curiga mengenainya.

''Seorang pelancong asing membelanjakan purata RM2,400.

''Dengan adanya karnival seperti ini, saya menjangkakan kita dapat meningkatkan purata perbelanjaan pelancong asing kepada RM4,200 seorang,'' ujarnya.

Setakat ini katanya, pelancong dari Eropah paling banyak membelanjakan wang mereka kerana mereka lazimnya melancong dalam tempoh yang lama.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sultan Johor mempengerusi Mesyuarat Majlis Raja-Raja

Posted:

Sultan Johor mempengerusi Mesyuarat Majlis Raja-Raja

Sultan Johor mempengerusi Mesyuarat Majlis Raja-Raja


Sultan Ibrahim Sultan Iskandar beriringan bersama Sultan Perak Sultan Azlan Shah (kiri) ketika berangkat menghadiri mesyuarat itu di Istana Negara, Kuala Lumpur, semalam. - bernama


KUALA LUMPUR 15 Jun - Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar hari ini mempengerusikan Mesyuarat Ke-224 Majlis Raja-Raja di Istana Negara di sini.

Mesyuarat hari pertama itu dihadiri semua Raja Melayu kecuali Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir yang gering.

Terengganu diwakili Tengku Seri Bendahara, Raja Tengku Mustaffa Kamel, dan Kedah oleh Tunku Bendahara, Datuk Seri Tunku Annuar Ibni Almarhum Sultan Badlishah.

Raja-raja Melayu kecuali Kelantan dan Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang, Sabah dan Melaka diiringi Menteri Besar dan Ketua Menteri masing-masing.

Sultan Kelantan diiringi wakil Menteri Besar, Datuk Mohd. Amar Abdullah, manakala Yang Dipertua Negeri Sarawak diiringi wakil Ketua Menteri, Tan Sri Alfred Jabu Numpang. - BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved