Khamis, 16 Jun 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


11 lelaki ditemui kaki dirantai

Posted:

11 lelaki ditemui kaki dirantai

11 lelaki ditemui kaki dirantai

Oleh MOHD. ISWAN SHAFIQ MAT ISA
utusanterengganu@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU 16 Jun - Seramai 11 lelaki yang 'dirawat' di sebuah pusat rawatan dan pemulihan akhlak swasta di Kampung Bukit Gasing, Seberang Marang dekat sini ditemui terkurung dalam sebuah rumah dengan kaki masing-masing dirantai, semalam.

Selain penghuni lelaki berusia antara 15 hingga 36 tahun itu, dua penghuni wanita berusia 23 dan 24 tahun turut ditemui dikurung dalam sebuah rumah lain yang dijadikan pusat pemulihan akhlak dan pusat rawatan tersebut.

Semua mereka ditemui sepasukan polis setelah bapa kepada salah seorang daripada penghuni itu membuat laporan ekoran kecewa kerana tidak dibenarkan berjumpa anaknya yang dirawat di pusat rawatan itu.

Polis yang menyerbu dua buah rumah yang dijadikan pusat rawatan dan pemulihan akhlak itu menemui 11 penghuni lelaki dan dua wanita yang dikurung berasingan.

Bagaimanapun, kedua-dua penghuni wanita itu tidak dirantai atau diapa-apakan.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner K. Manoharan berkata, berikutan itu, polis menahan tiga lelaki berusia antara 38 hingga 50 tahun termasuk pengurus pusat pemulihan akhlak tersebut untuk disoal-siasat.

Katanya, berdasarkan siasatan awal polis, kesemua lelaki yang dikurung mendakwa mereka turut didera termasuk ditampar dan dirotan.

"Dalam serbuan kira-kira pukul 5 petang, polis merampas semua alat yang digunakan untuk mendera penghuni itu termasuk wayar dan kabel," katanya kepada pemberita ketika ditemui di sini hari ini.

Menurut Manoharan, kesemua mangsa kini dihantar ke Jabatan Kebajikan Daerah Marang untuk penempatan sementara setelah menerima rawatan sebagai pesakit luar di hospital berdekatan.

Katanya, kes ini disiasat mengikut Seksyen 31 (1) Akta Kanak-kanak 2001, Seksyen 344 Kanun Keseksaan kerana mengurung orang dengan salah serta Seksyen 324 kerana mendatangkan kecederaan.

"Polis juga sedang menyiasat pusat rawatan itu dan berdasarkan maklumat awal, ia dimiliki oleh sebuah pertubuhan yang tidak berdaftar," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

‘Berani buat, berani tanggung’

Posted:

'Berani buat, berani tanggung'

'Berani buat, berani tanggung'

Oleh WAN NOOR HAYATI WAN ALIAS
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 16 Jun – "Berani buat, berani tanggung". Itu amaran Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar terhadap penganjur sekiranya terus berdegil untuk mengadakan Perhimpunan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) kali kedua di sini, pada 9 Julai ini.

Beliau menegaskan, undang-undang di negara ini adalah jelas dan pihak yang mempunyai maklumat wujudnya salah laku dalam pilihan raya di negara ini diminta membawanya ke mahkamah.

"Jika ada aduan salah laku pilihan raya, bawa ke mahkamah, bukan ke jalan raya. Jadi, jika masih berdegil untuk berhimpun secara haram, berani buat berani tanggung akibatnya," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis penyampaian Tabung Amanah Perwira Pertahanan Negara (TAPPN) di Mes Pegawai, Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, di sini hari ini.

Tegas Khalid lagi, pihaknya juga tidak akan berunding dengan penganjur perhimpunan itu kerana bimbang keselamatan awam akan terjejas.

Beliau menghormati hak asasi bersuara bagaimanapun tidak boleh berkompromi jika ada unsur yang boleh menjejaskan keselamatan awam.

"Kejadian yang tidak diingini mungkin berlaku kerana berlaku dua pertembungan ideologi yang menyokong dan membantah.

"Pihak penganjur meyasarkan 500,000 orang untuk berhimpun, jadi mustahil untuk dipastikan keadaan tenang sepanjang perhimpunan tersebut," katanya.

Terdahulu pada majlis itu, Khalid memaklumkan pampasan kepada anggota keselamatan yang terkorban dinaikkan sejak awal tahun ini kepada RM22,000 berbanding RM18,000 sebelum ini.

Bagi anggota keselamatan yang mengalami kecederaan kekal pula mendapat pampasan RM30,000 berbanding RM22,000.

Anggota yang cedera parah dan terpaksa berhenti perkhidmatan akan menerima imbuhan RM15,000 manakala yang cedera kekal tetapi mampu berkhidmat pula memperoleh RM10,500.

Balu kepada anggota yang menerima pencen terbitan kurang daripada RM800 sebulan akan mendapat bantuan sara hidup berbanding syarat penerima pencen kurang daripada RM400 sebulan, sebelum ini.

Khalid memberitahu, seramai lapan anggota polis terlibat dalam kemalangan jiwa dan kecederaan ketika bertugas sejak awal tahun ini berbanding 48 orang tahun lalu yang mencatatkan tujuh kematian.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved