Khamis, 16 Jun 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Dakwa berbohong kerana didesak Khir

Posted:

Dakwa berbohong kerana didesak Khir

Dakwa berbohong kerana didesak Khir

Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

SHAH ALAM 16 Jun – Ahli perniagaan, Datuk Shamsuddin Hayroni hari ini mendakwa beliau memberi kenyataan yang tidak benar dalam rakaman percakapannya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada 2009 berikutan desakan oleh Dr. Mohamad Khir Toyo.

Menurut saksi pendakwaan kedua itu, bekas Menteri Besar Selangor itu mendesak beliau agar tidak melibatkan dirinya dalam keterangan selain berjanji akan mengawal siasatan selain pertuduhan tidak akan dikenakan terhadap mereka berdua.

Katanya, sehingga SPRM datang membawa surat pertuduhan kepadanya, Mohamad Khir masih memberikan keyakinan dan harapan dengan berkata: ''Jangan bimbang Shamsuddin, kita boleh selesaikannya.''

Dakwaan yang dibuat oleh Pengarah Ditamas Sdn. Bhd. (Ditamas) itu semasa memberi keterangan di Mahkamah Tinggi di sini menyebabkan Mohamad Khir yang berada di kandang tertuduh kedengaran beristighfar panjang sambil menggelengkan kepalanya.

''Saya orang biasa, sebagai saksi sahaja. Saya tidak dapat menerima apabila didakwa. Bukan saya mahu mengaibkan sesiapa.

''Saya tidak faham kenapa saya didakwa ketika itu. Selepas berbincang dengan keluarga dan berjumpa peguam, saya beritahu apa yang sebenarnya berlaku,'' jelas beliau semasa pemeriksaan semula oleh Timbalan Pendakwa Raya, Abdul Wahab Mohamed.

Terdahulu, sebelum Shamsuddin, 53, selesai menjawab soalan tersebut, peguam Kamarul Hisham Kamarudin yang mewakili Mohamad Khir bangun membantah dengan alasan ia tidak relevan serta tidak dibangkitkan dalam sesi pemeriksaan balas oleh beliau.

Abdul Wahab bagaimanapun menjelaskan, beliau hanya meminta saksi memberi penjelasan berhubung keterangan bercanggah yang diberikan oleh saksi kepada SPRM dalam dua rakaman percakapannya.

Hakim Datuk Wira Mohtarudin Baki yang kemudiannya memutuskan keterangan tersebut relevan turut menasihatkan Shamsuddin agar tidak 'berceramah' apabila saksi dilihat bercakap dengan nada yang agak tinggi dan emosi.

Semalam, Shamsuddin mendakwa beliau diarah memberitahu SPRM bahawa dua lot tanah dan sebuah banglo di Seksyen 7 dijual bagi mengurangkan kerugian semasa rakaman percakapan pertama dibuat pada 2009.

Shamsudin yang menyambung keterangan hari ini juga memberitahu agensi itu bahawa beliau menjual hartanah itu pada harga RM3.5 juta tanpa memaklumkan ia di bawah harga pasaran serta melantik Nasir Ismail sebagai kontraktor untuk mengubah suai rumah.

Sementara dalam rakaman percakapan kedua pada 7 Jun lalu, beliau memberitahu menjual hartanah di bawah harga pasaran kerana tiada pilihan, berbuat demikian bukan untuk mengurangkan kerugian serta Mohamad Khir yang melantik Nasir.

Pada prosiding hari ini, Shamsuddin turut mengaku bahawa beliau tidak ada hak untuk membeli hartanah tersebut atas nama Ditamas pada 2004 kerana resolusi meluluskan pembelian itu hanya dikeluarkan pada Januari 2005.

Beliau bagaimanapun menjelaskan urusan tersebut diketahui oleh isterinya, Datin Rahmah Kassim yang juga merupakan pengarah syarikat tersebut.

Mohamad Khir, 45, dibicarakan atas tuduhan mendapatkan untuk dirinya dan isteri, Zaharah Kechik, 45, dua lot tanah dan sebuah rumah di alamat No. 8 & 10 Jalan Suasa 7/1L, Seksyen 7 di sini daripada Ditamas melalui Shamsuddin dengan harga RM3.5 juta sedangkan ia dibeli oleh syarikat itu pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

Perbuatan itu didakwa dilakukan dalam keadaan Mohamad Khir mengetahui bahawa Shamsuddin mempunyai hubungan dengan tugas rasminya sebagai Menteri Besar Selangor pada ketika itu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Panjang itu didakwa melakukan perbuatan itu mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan di kediaman rasmi Menteri Besar Selangor di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7 di sini pada 29 Mei 2007.

Shamsuddin yang sebelum ini turut didakwa bersubahat dengan Mohamad Khir atas kesalahan tersebut bagaimanapun dilepas dan dibebaskan oleh mahkamah pada 6 Jun lalu, iaitu sehari sebelum kenyataan keduanya dirakam oleh SPRM.

Perbicaraan bersambung Isnin ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kes batal saman Anwar, 30 Sept.

Posted:

Kes batal saman Anwar, 30 Sept.

Kes batal saman Anwar, 30 Sept.

KUALA LUMPUR 16 Jun - Permohonan Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin untuk membatalkan saman RM100 juta oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadapnya atas dakwaan memfitnah dalam satu ceramah di Lembah Pantai kira-kira tiga tahun lalu akan didengar di Mahkamah Tinggi di sini pada 30 September depan.

Peguam Sarah Abishegam yang mewakili Khairy memberitahu pemberita bahawa Timbalan Pendaftar, Anisah Normah Muhammad Nor mengarahkan supaya hujahan kedua-dua pihak difailkan sebelum tarikh tersebut.

Anwar selaku plaintif dalam prosiding itu diwakili peguam J. Leela.

Khairy yang dinamakan sebagai defendan pada 21 Februari lalu memfailkan permohonan supaya saman Ketua Pembangkang itu dibatalkan atas alasan ia merupakan satu tindakan yang remeh, menyusahkan dan satu penyalahgunaan proses mahkamah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved