Jumaat, 3 Jun 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Polis mohon inkues kematian Sarbani

Posted:

Polis mohon inkues kematian Sarbani

Polis mohon inkues kematian Sarbani

KUALA LUMPUR 3 Jun - Polis Diraja Malaysia (PDRM) hari ini mengemukakan permohonan di Mahkamah Majistret di sini untuk mengadakan inkues berhubung kematian Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed (gambar).

Pegawai Penjaga Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur R. Munusamy berkata, tarikh inkues dan koroner yang akan mendengar prosiding tersebut akan ditentukan pada Isnin ini.

Bersama permohonan tersebut, menurut beliau, pihak polis turut melampirkan laporan kematian mengejut (SDR) dalam kejadian tersebut.

Ahmad Sarbani, 56, yang bertugas di pejabat Kastam Pelabuhan Klang ditemui mati di gelanggang badminton di tingkat satu bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane di sini pada 6 April lalu.

Dia meninggal dunia disebabkan kecederaan parah akibat jatuh dari tempat tinggi.

Ahmad Sarbani dilaporkan pergi ke pejabat itu untuk bertemu pegawai penyiasat SPRM berhubung siasatan kes rasuah yang membabitkan 62 pegawai Kastam.

Semalam Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dilaporkan bersetuju dengan cadangan PDRM supaya satu inkues diadakan berhubung kematian Ahmad Sarbani.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada tiket pulang, Saraswathi dapat ganti rugi

Posted:

Tiada tiket pulang, Saraswathi dapat ganti rugi

Tiada tiket pulang, Saraswathi dapat ganti rugi

Oleh JUANI MUNIR ABU BAKAR
pengarang@utusan.com.my

SAAT percutian memang sesuatu yang menyeronokkan. Inilah masanya untuk seseorang lari seketika daripada kesibukan kota metropolitan demi ketenteraman jiwa dan fikiran.

Apatah lagi percutian dinikmati bersama seisi keluarga. Pasti ia akan diingati sebagai memori sepanjang hayat. Namun lain pula kisahnya terhadap seorang wanita yang mengalami pengalaman pahit semasa melancong ke luar negara.

B. Saraswathi, 55, pada mulanya begitu teruja dan gembira sewaktu membeli enam tiket penerbangan tambang murah untuknya sekeluarga pergi dan balik ke Trichy, India. Tiket perjalanan berharga RM3,600 itu dibeli melalui seorang ejen pelancongan di Jalan Masjid India di ibu negara pada awal Januari lalu.

Atas dasar kepercayaan,

ibu kepada lima

orang anak itu menyerahkan bulat-bulat kepada ejen tersebut berhubung urusan pembelian tiket berkenaan.

Pada 3 Mac lalu, masa percutian pun tiba. Saraswathi seisi keluarga menaiki penerbangan menuju destinasi impian. Bagaimanapun, dia dimaklumkan bahawa pakej penerbangan pergi tidak disertakan dengan set makan dan minum.

Saraswathi tidak kisah sangat, asalkan keluarganya dapat menikmati saat-saat keriangan percutian bersama.

Selepas seminggu, waktu percutian pun berakhir. Ketika wanita itu membuat pemeriksaan di kaunter pelepasan, tiba-tiba dia melihat namanya beserta lima ahli keluarganya tidak tertera di dalam sistem komputer syarikat penerbangan berkaitan.

Kencang jantung Saraswathi tidak terhingga. Namun nasib baik, salah seorang pegawai penerbangan tambang murah itu telah menolong mereka untuk mencari ruang kosong dalam kapal terbang tetapi dia terpaksa mengeluarkan wangnya untuk membeli semula enam tiket penerbangan.

Biarpun ralat, dia akur untuk mengeluarkan duit sebanyak RM4,656 lagi bagi tujuan tersebut.

Setibanya di Malaysia, Saraswathi tidak berlengah lagi untuk memfailkan tuntutan kepada Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) bagi menuntut haknya sebagai pengguna.

Akhirnya, nasib menyebelahi Saraswathi setelah Presiden TTPM, Reihana Abd. Razak memerintahkan syarikat ejen pelancongan tersebut membayar semula wang yang dikeluarkan untuk membeli tiket pulang ke ibu negara.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved