Jumaat, 3 Jun 2011

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


DNA & Kyra sama penting

Posted:

DNA & Kyra sama penting

DNA & Kyra sama penting

ifqdar.rahman@utusan.com.my
Gambar ABDUL RAZAK LATIF


TERATUR... Dynas memastikan pakaian di butiknya tersusun rapi.


Menggunakan pengalamannya sebagai ibu muda, Dynas atau nama sebenarnya Wan Intan Edrinas, 28, dilihat begitu gigih mengetengahkan budaya sihat demi kesihatan si ibu dan bayinya.

Dynaz yang begitu mementingkan penyusuan susu ibu itu tekad membuka sebuah perniagaan untuk memberi kesedaran khususnya kepada ibu-ibu muda agar menyusukan bayi mereka dengan susu badan.

Pada tanggal 25 Mei lalu, ia menjadi detik penuh makna buat Dynas apabila butik yang terletak di The Curve, Mutiara Damansara, Petaling Jaya itu dibuka secara rasmi dalam sebuah majlis sederhana tetapi meriah.

Menurut Dynas, pengalaman menyusukan Kyra memberikannya idea untuk menjalankan bisnes tersebut.

"Ibu muda seperti saya seharusnya tidak memandang remeh hal penyusuan susu badan ini demi kesihatan bayi.

"Justeru, sama ada Kyra mahupun DNA, kedua-duanya amat penting buat diri saya, selain kerjaya sebagai anak seni," tegas Dynas mengenai pendiriannya.

Mengulas mengenai objektif utama menubuhkan DNA, pelakon filem Impak Maksima itu memberitahu, kesedaran penyusuan susu badan perlu ditingkatkan dan berharap usahanya itu menyumbang ke arah tersebut.

"Pada masa yang sama, saya pasti ramai ibu muda yang ingin kembali bergaya dengan fesyen pakaian terkini dan menarik.

"Sebab itulah, DNA menawarkan rekaan pakaian khas untuk menyusukan bayi pada bila-bila masa dan di mana jua," kata Dynas kepada S3.

Tambah Dynas, jenama pakaian ciptaannya itu adalah trendy dan mengikut cita rasa aliran fesyen semasa.

Bermula dengan harga RM50 hingga RM500, pelbagai jenis rekaan pakaian dijual di butik DNA termasuklah pakaian formal, kasual, jubah dan juga baju kurung.

"Kesemua jenis pakaian itu diubahsuai untuk memudahkan para ibu menyusukan bayi mereka.

"Jadi, tidak ada alasan lagi tidak mahu menyusukan bayi kerana butik DNA menyelesaikan semua masalah," kata Dynas mempromosikan produknya.

Dalam perkembangan lain, di samping program kendaliannya, Si Kecilku Chak sedang bersiaran di TV3 pada setiap hari Selasa pukul 10.02 pagi, Dynas juga bakal muncul dengan sebuah drama berunsur seram komedi, You, Saka Pergi Jauh-Jauh! yang bakal disiarkan menerusi slot Seram di saluran yang sama.

Lantaran fokusnya terhadap Kyra yang masih lagi menyusu badan, Dynas tidak mahu terburu-buru untuk menerima tawaran lakonan yang melibatkan penggambaran di luar Kuala Lumpur.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Detik cemas AIA ditawan

Posted:

Detik cemas AIA ditawan

Detik cemas AIA ditawan


DI SINILAH kejadian 53 orang awam dijadikan tebusan oleh sekumpulan anggota Tentera Merah Jepun pada 4 Ogos 1975.


PAGI 4 Ogos 1975 menjadi saksi kepada sebuah peristiwa hitam negara apabila bangunan AIA (American International Assurance) yang menempatkan pejabat Kedutaan Amerika Syarikat dan Sweden ditawan sekumpulan pengganas.

Menggelarkan diri mereka sebagai Japanese Red Army (Tentera Merah Jepun), kumpulan pengganas seramai 10 anggota itu menawan 53 orang awam.

Mereka bukan hanya dilengkapi dengan senjata api dan bom tangan, tetapi juga bahan letupan yang boleh menyebabkan kemusnahan dahsyat.

Peristiwa pagi itu secara tidak langsung memperlihatkan kerapuhan sistem keselamatan negara. Soalnya, bagaimana kumpulan pengganas yang agak terkenal dapat melepasi sempadan negara dengan mudah.

Pandangan seluruh dunia ketika itu tertumpu di Kuala Lumpur untuk melihat bagaimana drama tebusan tersebut dapat diselesaikan tanpa sebarang pertumpahan darah.

Kesemua tuntutan pengganas disediakan termasuklah membebaskan rakan mereka yang ditahan di Jepun serta sebuah pesawat yang akan membawa mereka keluar dari Malaysia ke Libya.

Walaupun telah 36 tahun berlalu, namun, pengalaman yang dilalui mereka yang terlibat menarik untuk dikongsi bersama.

Ini kerana ia adalah kali pertama kejadian sedemikian berlaku di negara ini yang melibatkan pengganas dan keselamatan negara.

Ia seharusnya menjadi iktibar kepada semua pihak terutama generasi muda hari ini agar sentiasa menjaga keamanan dan menghalang negara daripada diceroboh oleh orang luar.

Wartawan S2, MUHAMAD AMIRUL AFIQ MASTOR serta jurugambar, ABDUL NAZIR MOHAMED dan AZRUL EDHAM MOHD AMINUDDIN menyingkap kembali peristiwa itu.

Ikuti laporan penuh dalam S2 Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved