Isnin, 24 Mac 2014

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Aktiviti pam pasir jejas penduduk

Posted: 24 Mar 2014 12:25 PM PDT

Oleh Abdul Rashid Abdul Rahman
pengarang@utusan.com.my

AKTIVITI pam pasir di tebing Sungai Pahang di kawasan Temerloh didakwa menyebabkan pelbagai masalah kepada penduduk yang tinggal berhampiran kawasan berkenaan.

TEMERLOH 24 Mac - Penduduk kampung di sekitar Sungai Pahang termasuk Kampung Bangau Tanjung dan Bangau Parit di sini membantah aktiviti menyedut pasir yang dilakukan di sungai berkenaan kerana didakwa memberi kesan negatif serta menjejaskan aktiviti seharian penduduk di kawasan itu.

Mereka mendakwa aktiviti menyedut pasir yang beroperasi semula sejak bulan ini setelah diberhentikan pada dua tahun lalu memberi kesan apabila menjejaskan mata pencarian khususnya kepada penternak ikan sangkar di sepanjang sungai berkenaan.

Kegiatan berkenaan turut menyebabkan pencemaran udara akibat debu di sepanjang jalan malah berikutan kehadiran lori pasir yang dipandu laju juga menjejaskan keselamatan penduduk.

Seorang penternak ikan sangkar, Badarudin Hussin, 41, berkata, kerja menyedut pasir telah menjejaskan penternakan ikan sangkarnya apabila banyak buih terkumpul di dalam sangkar.

"Setiap kali pam pasir beroperasi, buih-buih putih dan kelabu akan memenuhi sangkar menyebabkan ikan-ikan mati.

"Keadaan ini menyebabkan kami tidak dapat memberi makanan ikan. Malah ikan-ikan yang memakan buih ini juga dikhuatiri akan mati dan pembesarannya terbantut," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Dalam pada itu, Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru Sekolah Kebangsaan (SK) Bangau, Ahmad Zailani Junoh berkata, aktiviti itu telah menjejaskan kehidupan penduduk di kawasan sekitar serta mengancam keselamatan khususnya pelajar sekolah.

Tambahnya, kehadiran lori pasir di situ juga menyebabkan banyak jalan rosak dan kawasan tersebut dicemari dengan debu pasir berterbangan setiap kali lori pasir keluar masuk.

"Kenderaan itu biasanya dipandu laju mengancam nyawa penduduk khususnya pelajar sekolah. Malah pernah berlaku kemalangan melibatkan penduduk kampung sebelum ini.

"Jadi saya minta pihak berkuasa berkaitan dapat mengambil tindakan segera sebelum lebih banyak masalah akan berlaku kepada penduduk kampung," ujarnya.

Sementara itu, pengusaha pam pasir berkenaan, Usaizan Abu Bakar berkata, pihaknya telah mengikut garis panduan ditetapkan dan operasi tersebut tidak akan merugikan penduduk kampung.

Beliau meminta diberi tempoh sekurang-kurangnya tiga bulan untuk membuktikan tidak memberi kesan negatif kepada penduduk kampung.

Menurutnya, operasi itu akan ditutup sekiranya terbukti menjejaskan kehidupan penduduk di situ.

2 loji rawatan air di Jengka perlu dinaik taraf

Posted: 24 Mar 2014 12:25 PM PDT

KUALA KRAU 24 Mac - Sebanyak RM51 juta diperlukan bagi kos menaik taraf loji Jengka Utama dan Loji Batu Sawar di sini untuk meningkatkan keupayaan kapasiti bekalan keperluan air bersih kepada lebih 60,000 pengguna di Felda Wilayah Jengka di sini.

Timbalan Presiden Gabungan Wawasan Generasi Felda ( GWGF), Datuk Abdullah Abu Bakar (gambar) berkata, loji berkenaan perlu segera dilakukan kerana projek penanaman paip di wilayah Felda Jengka hampir siap dilaksanakan oleh kontraktor terbabit.

Menurutnya, GWGF yang diberi kepercayaan oleh Felda menggantikan saluran paip lama sejauh 450 kilometer kepada jenis baharu dalam tempoh setahun membabitkan Gugusan Bera dan Wilayah Jengka.

"Loji Jengka Utama mempunyai lebih 7,000 akaun pengguna manakala Loji Batu Sawar pula 3,300 akaun pengguna sangat memerlukan loji baharu yang dapat membekalkan kapasiti air menepati keperluan pengguna.

"Sekiranya kedua-dua loji masih pada tahap sekarang sudah tentu keupayaannya tidak mampu membekalkan jumlah air yang diperlukan pengguna.

"Jika saluran baharu mula berfungsi sepenuhnya tidak lama lagi bermakna akan wujud ketidakseimbangan yang boleh menyebabkan loji terbabit gagal berfungsi dengan baik," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan warga Felda Jengka di Felda Jengka 19 di sini baru-baru ini.

Abdullah berkata, pihaknya berbangga kerana 15 pakej projek penanaman saluran paip hampir 100 peratus siap sepenuhnya.

Tambahnya, hanya dua pakej sahaja lagi sedang giat dilaksanakan dan dijangka dapat disiapkan mengikut jadual ditetapkan Felda.

Menurutnya, matlamat GWGF adalah untuk memastikan projek bekalan air di Felda Gugusan Bera dan Wilayah Jengka dapat disiapkan sebelum Hari Raya Aidilfitri tahun ini.

"Fokus kami kini adalah untuk mendapatkan surat kebenaran kelulusan untuk memulakan kerja daripada Felda bagi membolehkan GWGF memulakan projek menaik taraf Loji Jengka Utama dan Loji Batu Sawar," katanya.

Hati-hati menangkap ikan di sungai

Posted: 24 Mar 2014 12:25 PM PDT

KUALA LIPIS 24 Mac - Penduduk yang tinggal di pesisir Sungai Jelai di sini diminta mengutamakan keselamatan ketika menangkap ikan dan tidak melakukannya secara berseorangan bagi mengelak tragedi yang tidak diingini.

Ahli Parlimen Lipis, Datuk Abdul Rahman Mohamad berkata, walaupun keadaan cuaca bertambah baik sejak kebelakangan ini, penduduk perlu sentiasa berhati-hati menangkap ikan di sungai tersebut.

"Saya ingin menasihati penduduk yang mempunyai komplikasi penyakit supaya jangan turun bersendirian ke sungai untuk menangkap ikan.

"Sebaik-baiknya kegiatan berkenaan ditemani rakan atau secara berkumpulan supaya sesuatu kejadian itu boleh dielakkan atau sekurang-kurangnya segera mendapat bantuan pihak berkuasa," katanya di sini semalam.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved