Rabu, 26 Mac 2014

Utusan Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Gitar teman hidup

Posted: 25 Mar 2014 09:30 PM PDT

Oleh ABD. AZIZ ITAR
aziz.itar@utusan.com.my
Gambar FAIRUZ IZYANA AYUB

YNGWIE Malmsteen adalah idola Joe dalam permainan gitar.

BAGI Joe, bermain gitar bukan setakat kerana minat semata-mata. Sebaliknya, gitaris kumpulan rock Burnmark yang popular pada tahun 1980-an ini juga meminati instrumen itu kerana keunikan bunyi, bentuk dan gaya permainan alat itu. Joe atau nama sebenarnya Zulkifle Abdullah turut menjadikan bidang petikan gitar sebagai kerjaya sepenuh masa sejak tamat zaman persekolahannya sehinggalah ke hari ini.

Tidak cukup setakat itu, gitaris berusia 47 tahun ini juga merupakan seorang pemetik gitar yang tegar sehingga dia pernah mengisi ruang lingkup kehidupan seharian dengan bermain gitar tanpa mengambil kira dunia di sekelilingnya.

Ekoran terlalu obses dengan bermain gitar, dia pernah mengalami tekanan mental sehingga dikatakan telah gila dan terpaksa menjalani rawatan penyakit tersebut.

Saya paling tegar bermain gitar pada pertengahan tahun 1980-an sehingga awal 1990-an. Hidup saya ketika itu banyak berkurung di studio dan dalam bilik di rumah saya. Kerja lain memang tidak ada selain bermain gitar.

Kerana minat yang mendalam itu, hidup saya 24 jam sehari adalah dengan bermain gitar. Saya bukan setakat bermain gitar tetapi turut mengkaji elemen-elemen yang ada di dalamnya.

Antara yang menjadi bahan kajian saya adalah hasil-hasil kerja gitaris bernama Yngwie Malmsteen dari Sweden. Saya amat kagum dengannya dan sentiasa mencari rahsia-rahsia di sebalik petikan gitarnya sampai sekarang.

Sebab itu saya sudah lupa keluarga, tidak ingat makan dan minum lagi. Saya juga kurang tidur dan macam sudah lupakan dunia lain sampaikan ia menjadi masalah mental," ungkapnya.

Gitaris berasal dari Buloh Kasap, Segamat, Johor ini meluahkan rasa dan pengalamannya kepada Hits sewaktu sesi fotografi yang diadakan baru-baru ini akan rasa ketaksubannya kepada dunia petikan gitar yang dilalui.

Ekoran masalah yang dihadapi berlanjutan selama beberapa tahun, Joe bukan sahaja mula menyedari tetapi pada masa sama juga bimbang ia akan berlanjutan ke tahap kronik.

Bagi mengelakkan simpton yang sama berlaku ke atas penagih arak atau lebih dikenali alcoholic dan juga kaki membeli-belah tegar yang dipanggil shopaholic, Joe bingkas segera bertemu doktor bagi mengatasi masalah itu.

Paling kronik penyakit saya itu adalah pada 1990. Ketika itu, saya rasa doktor seperti sudah tidak mampu membantu sehingga memaksa saya mencari jenis rawatan alternatif.

Saya kemudiannya balik ke kampung saya di Segamat dan berubat secara kampung atau tradisional selama kira-kira dua tahun. Dalam tempoh itulah saya lupakan sekejap dunia gitar dan tenangkan fikiran dan ketaksuban saya itu.

Selepas itu, barulah saya boleh jalani hidup dengan normal seperti orang lain. Apa pun saya terus bermain gitar tetapi ada batas-batas tertentu yang sesuai dengan fitrah hidup ini.

Cuma selepas tahun 2000 barulah keadaan penyakit saya itu pulih sepenuhnya. Saya juga mula menjalani kehidupan sebagai seorang gitaris dengan azam dan matlamat baru yang lebih jelas hala tujunya," jelasnya penuh jujur.

Percaya semangat gitar

Sebagai peminat dan pemain gitar, Joe bukan setakat bermain instrumen itu, sebaliknya dia juga mengkaji akan sejarah daripada bunyi, kod ataupun teknik petikan gitar.

Tidak hairanlah dia begitu mengkagumi idolanya dalam petikan gitar iaitu Yngwie Malmsteen yang juga merupakan pemain gitar kumpulan rock terkemuka Rising Force yang menjadi dambaan sejak lebih 25 tahun lalu.

Jelas Joe, dia yakin kebanyak lagu hasil petikan gitar Malmsteen mempunyai sejarah dan latar belakang yang tersendiri yang mana ia mampu menarik perhatian para pengkajinya.

Saya kaji setiap kod yang digunakan oleh Malmsteen seperti elemen klasikal yang ada di dalamnya. Saya tertanya-tanya dari mana datangnya semua itu. Mesti ada orang lain yang lebih awal mencipta semua kod tersebut.

Ia mungkin datangnya dari penggubah lagu zaman silam seperti Bethoven ataupun Mozart. Bagaimana mereka dapat ilham untuk mencipta semua itu? Dan akhir sekali saya yakin ia tentunya datangnya daripada Allah.

Sebab itu, saya percaya dalam elemen-elemen muzik seperti ini memang ada semangat yang kalau dikaji atau dipraktikkan secara mendalam maka isim atau semangat itu akan datang.

Itulah yang berlaku ke atas saya. Malah, kes saya ini bukan yang pertama tetapi ia telah berlaku ke atas gitaris lain. Ia antara percaya dengan tidak tetapi bagi yang pernah melaluinya mereka akan faham," jelasnya secara mendalam.

Dalam menangani situasi itu, Joe menasihati mereka yang meminati dunia petikan gitar agar tidak terlalu taksub selain mendapatkan nasihat daripada pakar dalam bidang ini.

Masalah saya adalah kerana belajar tanpa berguru. Saya belajar main gitar seorang diri dan tidak ada orang yang ajar. Ini amat bahaya kerana tanpa cikgu kita tidak tahu ilmu apa yang kita pelajari dan ia hendak di bawa ke mana?

Sampaikan ada orang cakap belajar tanpa guru umpama belajar dengan syaitan. Selain itu, kita juga kena berpada-pada mempelajari sesuatu ilmu itu terutama tentang dunia," katanya.

Bagi melupakan kenangan pahitnya itu, bapa kepada lima orang anak ini mahu terus mengorak langkah dengan cara yang lebih positif dalam kerjayanya sebagai gitaris sepenuh masa dengan menghasilkan beberapa buah album.

Dia yang telah menghasilkan lapan buah album solo instrumental dengan petikan gitarnya baru sahaja muncul dengan album single terbaharunya bertajuk Hullahoop baru-baru ini.

Dalam album single itu saya menjemput vokalis kumpulan May iaitu Mus untuk berkolaborasi dalam lagu tersebut. Lagu dalam konsep muzik rock itu telah mula disiarkan di radio-radio tempatan sejak kebelakangan ini.

Selain itu, saya juga telah menerbitkan lima buah album solo gitar saya secara serentak melalui syarikat rakaman sendiri iaitu Gondoruwo Music Production baru-baru ini.

Ini adalah kali pertama dan ia tidak pernah dibuat oleh mana-mana gitaris di negara ini. Setiap album solo instrumental saya itu dijual dengan harga RM21.90. Semua kos rakaman dan promosi album itu saya keluarkan sendiri," ujarnya.

Tak sebumbung lagi

Posted: 25 Mar 2014 09:30 PM PDT

Nampaknya ada khabar yang kurang menyenangkan melanda rumah tangga pasangan Halle Berry dan Olivier Martinez walaupun mereka baharu dikurniakan seorang anak.

Masakan tidak, mereka dikatakan telah mengalami perselisihan faham sehingga kini memilih untuk tidak tinggal sebumbung.

Menurut laporan Showbizspy, pasangan ini telah lama bertengkar dan ia bukanlah sesuatu yang baharu, sebaliknya mereka telah lama tidak sebulu.

Akibat tidak tahan dengan pergaduhan yang berterusan itu, Martinez sendiri yang memilih untuk keluar dari rumah mereka yang terletak di Beverly Hills," kata sumber.

Menurut sumber itu lagi, ketegangan rumah tangga mereka bermula kerana diet Berry yang berlebihan.

Berry terlalu taksub dengan diet, dia amat berlebihan. Malah, kerana rasa taksub itu, dia melupakan keluarga dan anak yang baharu dilahirkan," jelas sumber yang sama.

Disebabkan itu, Martinez yang bengang dengan perbuatan Berry telah beberapa kali menegur namun tidak diberi perhatian oleh wanita itu.

Walaupun rumah tangga mereka dikatakan semakin goyah, belum ada apa-apa lagi berita tentang perceraian pasangan baharu sahaja beberapa bulan bernikah.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved