Rabu, 26 Mac 2014

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Misi dunia solekan Dyana

Posted: 25 Mar 2014 09:30 PM PDT

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL
Gambar ABDUL FATAH SULAIMAN

Siti Diyana Mohd. Amin atau lebih dikenali sebagai Dyana Sofia.

MEMARTABATKAN profesion jurusolek menjadi misi baru Siti Diyana Mohd. Amin, 28. Sejak usia kanak-kanak lagi, dia yang lebih dikenali sebagai Dyana Sofia telah didedahkan oleh ibunya, Sofia Abbas, jurusolek berpengalaman, tentang dunia solekan.

Sehingga usianya meningkat remaja, Dyana semakin jelas dengan matlamatnya dan mendalami ilmu solekan secara profesional dalam pengkhususan solekan artistik menggunakan teknik air brush make up.

Teknik solekan sembur angin ini boleh disifatkan sesuatu yang luar biasa berbanding solekan komersial.

Dyana melengkapkan profilnya dengan mendapatkan sijil Profesional Airbrush Make Up Dan Kesan Khas dari Temptu New York.

Penglibatan saya dalam bidang ini melalui tunjuk ajar dan galakan daripada ibu, yang juga pengasas Akademi Kecantikan Artistik Diyana. Tahun demi tahun saya memantapkan skil solekan menggunakan teknik sembur angin di samping melibatkan diri di dalam bidang peragaan.

"Ironinya, bidang peragaan memang berkait rapat dengan solekan dan pendedehan yang saya dapat membolehkan saya menambah ilmu dan berkongsi pengalaman dengan mereka yang lebih lama dalam bidang tersebut dari dalam dan luar negara," ujar Dyana Sofia yang ditemui di Studio Utusan Malaysia, baru-baru ini.

Istimewanya, anak sulung ini mendapat sumber inspirasi serta mempelajar banyak ilmu kehidupan tidak lain daripada ibu sendiri.

Kami sama-sama berinteraksi dan bertukar pendapat. Kini adik perempuan saya, Joy Revfa Sofia juga mempunyai misi dan visi yang sama. Kami sering bersama-sama membincangkan hala tuju akademi dan berusaha menjayakan matlamat kami.

Saya juga selalu bersama ibu bagi menguruskan pelbagai perkara. Melibatkan diri sebagai perancang majlis semata-mata bagi mendapat pengalaman dan berjumpa dengan orang ramai,

Semua ini bagi saya adalah satu latihan untuk meningkatkan keyakinan diri terutama ketika berinteraksi dengan orang awam, pihak media dan pihak berkuasa," ujarnya yang pernah bergelar peragawati

Pengarah Akademi Artistik Diyana,

Pada usia yang muda Dyana membangunkan kariernya, akuinya memang banyak dugaan dan halangan apabila kita ingin berjaya, namun itu bukan alasan dan tidak langsung melemahkan semangatnya.

Saya sentiasa berusaha memperbaiki diri, apa yang salah cuba tidak diulangi dan apa yang lemah cuba dikuasai. Seiring peredaran zaman, makin banyak yang saya perlu kuasai kerana lain zaman lain caranya. Buat masa sekarang saya dapat rasakan membina networking (rangkaian) itu amat penting.

Kerjasama antara jurusolek dan jurugambar memang perlu ada. Melalui pendekatan ini saya dapat mengenali bagaimana sikap dan pemikiran mereka.Walau banyak cabaran dalam menangani kerenah manusia, saya sedar ilmu adalah segalanya untuk menguasai sesuatu dengan baik," jelasnya yang banyak melibatkan diri dalam pertandingan solken.

Sebagai pemilik pelbagai sijil kemahiran, pengalaman dan ilmu dimiliki dicurahkan pula kepada para pelajarnya sebagai menjamin kesinambungan ilmu.

Dia menjadi pensyarah di Kolej Antarabangsa Ikip, di Kuantan, Pahang, dengan mengajar kursus solekan setiap hari dari Isnin hingga Jumaat.

Apabila kita melakukan sesuatu kerja yang kita suka tanpa paksaan, secara automatik keseronokan dan kepuasan itu datang dengan sendiri.

Prinsip saya mudah, lakukan apa yang kita mahu dan jangan buat dengan terpaksa. Kepuasan sebenar bagi saya saya ialah apabila dapat menyampaikan ilmu kepada orang lain dan jangan berkira dengan ilmu yang didapati.

Saya juga kerap menggalakkan pelajar menceburi diri dalam bidang yang jarang diceburi orang lain. Jangan sangka dunia solekan ini cetek, banyak teknik yang masih belum kita kuasai perlu didalami.

Alhamdulillah, setakat ini saya sudah melahirkan seorang pelajar dari Indonesia dengan kepakaran dalam bidang airbrush make up dan face and body art," ujar Dyana.

Manfaat masa yang ada

Selain menjadi pensyarah, hujung minggu Dyana diisi dengan aktiviti fotografi dan peragaan. Penglibatan pertamanya sebagai model adalah untuk sebuah majalah berbahasa Inggeris tempatan.

Setelah berkahwin, dia juga semakin bijak membahagikan masa untuk kuliah solekan, peragaan dan bersama suami yang ternyata cukup memahami.

Walau dikatakan dunia yang diceburi penuh dengan glamor dan keseronokan, dia juga mempunyai kenangan pahit iaitu apabila kehilangan ayahnya pada tahun 2009.

Ayah pergi meninggalkan kami kira-kira empat tahun lalu di saat kami sekeluarga mula mengecapi kejayaan. Alhamdulillah saya masih ada ibu yang kuat dan tabah untuk menghadapi semua ini, di samping rakan-rakan yang memberi sokongan ketika suka dan duka.

Untuk melupakan kesedihan kami sekeluarga berpindah dari Pahang ke Shah Alam, di samping mengembangkan sayap perniagaan.

Di Shah Alam, pelbagai pengalaman manis berlaku termasuklah apabila akademi kamii mula dikenali di kalangan masyarakat sekeliling. Ternyata mereka mengiktiraf kemahiran saya terutama dalam teknik solken semburan angin," katanya.

Gaya musim bunga

Posted: 25 Mar 2014 09:30 PM PDT

Pilihan warna-warna pastel dan tanah seperti putih gading, biru gelap dan coklat menguasai koleksi Conscious oleh H&M.

Mengekalkan rekaan untuk sepanjang zaman tanpa terlalu bergantung kepada trend semasa sememangnya satu cabaran. Bukan sahaja perlu memenuhi cita rasa lebih penting ia harus malar segar dan tidak nampak ketinggalan zaman.

Menyahut cabaran tersebut, gedung fesyen terkemuka H&M tampil dengan dua koleksi terbaharunya Conscious dan Conscious Exclusive sempena kedatangan musim bunga ini.

Biarpun hanya akan menjengah pasaran pada 10 April ini, kedatangannya sudah mula ditunggu-tunggu oleh penggemar fesyen tegar yang mahukan sesuatu yang segar mengisi almari baju masing-masing.

Cabaran berganda apabila koleksi tersebut turut mendukung falsafah gedung fesyen tersebut yang mahu mengekalkan keseimbangan alam sekitar dengan penggunaan bahan-bahan yang mencerminkan hala tuju tersebut.

Seiring dengan falsafah tersebut, rekaan kali ini menampilkan penggunaan fabrik tahan lasak daripada sumber semulajadi seperti benang kapas 100 peratus kitar semula, tencel dan hemp (kedua-duanya jenis fabrik daripada gentian asli).

Menariknya, untuk kedua-dua koleksi ini H&M turut membawakan wajah baru, super model antarabangsa, Amber Valleta, sememangnya dikenali kerana mengutamakan keseimbangan dalam segala aspek kehidupan.

Saya cukup teruja untuk memulakan kempen Conscious oleh H&M ini, kerana ternyata kami berkongsi nilai-nilai yang sama. Koleksi ini menunjukkan bahawa fesyen juga boleh menjadi suara kepada kesedaran penjagaan alam sekitar.

Saya bukan sekadar menyukai setiap rekaannya, bahkan konsep di sebaliknya dengan setiap helai dibuat daripada bahan organik, kitar semula dan sumber alam semulajadi," kata Valleta.

Rekaan-rekaan yang dramatik dengan perincian yang mengagumkan, koleksi Conscious Exclusive meraih inspirasi daripada gabungan gaya flamenco dan bohemia.

Melengkapkan koleksi dengan pilihan warna-warna pastel dan tanah seperti merah samar, putih gading dan biru gelap.

Tambah menyerlah dengan perincian sulaman dan renda yang menyerlahkan gaya bohemia.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved