Sabtu, 1 Februari 2014

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Anwar bukan 'superman' - Ban Seng

Posted: 01 Feb 2014 10:59 AM PST

Oleh MOHD. SHARIZA ABDULLAH
pengarang@utusan.com.my

Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan (dua dari kanan) yang menghadiri program persiapan Pilihan Raya Kecil DUN Kajang di Taman Koperasi Quepacs, meluangkan masa melawat seorang penduduk yang terlantar sakit, Hamidah Md. Amin, semalam. Turut kelihatan Lee Ban Seng (kanan). - MINGGUAN/ROY AZIS ABD. AZIZ

HULU LANGAT 1 Feb. - Kempen 'tukar kerajaan' tidak lagi relevan untuk dimainkan pakatan pembangkang bagi mempengaruhi masyarakat Cina dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang.

Pengerusi MCA Bahagian Hulu Langat, Lee Ban Seng berkata, masyarakat Cina kini kembali menyokong kepemimpinan Barisan Nasional (BN) mentadbir negara dan angin perubahan mahu menukar kerajaan juga sudah tiada.

Selain itu, katanya, mereka juga sedar keputusan PRK berkenaan tidak memberi kesan kepada pentadbiran negara di peringkat Pusat.

"Apabila pembangkang memainkan isu untuk menukar kerajaan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu, perkara tersebut mendapat rangsangan khususnya daripada masyarakat Cina.

"Namun, sekarang isu itu tidak lagi timbul dan angin perubahan mahu menukar kerajaan sudah tiada. Masyarakat Cina juga mungkin berasa tertipu apabila Lee Chin Cheh yang dipilih sebagai wakil rakyat Kajang meletakkan jawatan dengan sewenang-wenangnya," katanya.

Beliau berkata demikian selepas majlis pertemuan jentera BN Pusat dan Parlimen Hulu Langat dekat sini hari ini.

Ban Seng berkata, meskipun pembangkang mempertaruhkan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon DUN Kajang, BN mempunyai peluang untuk merampas kerusi berkenaan.

Katanya, situasi kali ini berbeza kerana jika BN memutuskan untuk bertanding, para pemimpin dan jentera parti dari seluruh negara akan tertumpu di PRK berkenaan bagi membantu calonnya.

Tambah beliau, Anwar juga tidak kebal dan mampu ditewaskan jika BN meletakkan calon serta menggunakan strategi yang tepat.

"Anwar bukan 'superman', BN boleh mengalahkannya," ujar beliau yang merupakan bekas calon BN di kerusi itu dalam PRU-13.

Dalam pada itu, Ban Seng menyatakan kesediaan memikul tanggungjawab sekiranya diamanahkan semula sebagai calon BN dalam PRK berkenaan.

Beliau akan berusaha habis-habisan jika diberi kepercayaan tersebut untuk memastikan kemenangan BN.

Majlis Tindakan Rakyat Selangor dilancar 9 Februari

Posted: 01 Feb 2014 10:59 AM PST

Hamidzun Khairuddin

KUALA LUMPUR 1 Feb. - Majlis Tindakan Rakyat Selangor (MTRS) akan dilancarkan pada 9 Februari ini di Shah Alam dengan tujuan mempertahankan kepentingan, maruah serta kedaulatan negeri berkenaan.

Setiausaha Agungnya, Hamidzun Khairuddin berkata, MTRS dianggotai oleh pertubuhan, individu dan anak negeri serta rakyat Selangor daripada pelbagai bangsa dan agama.

Menurut beliau, penubuhan itu ekoran daripada perkembangan politik di Selangor pada akhir-akhir ini banyak mengundang kebimbangan orang ramai.

"Tindakan segelintir ahli politik yang dilihat hanya mementingkan diri dan sanggup menggadai agama, bangsa serta negara menuntut penglibatan semua pihak mempertahankan kepentingan negeri daripada menjadi mangsa permainan politik.

"Atas semangat itu wujud usaha dalam kalangan pimpinan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), individu, anak negeri dan rakyat Selangor untuk menyatukan penggembelingan usaha mempertahankan kepentingan negeri ini dengan penubuhan MTRS," katanya dalam kenyataan akhbar di sini hari ini.

Hamidzun berkata, MTRS akan diketuai Ahli Dewan Negara, Senator Mohamad Ezam Mohd. Nor.

"Mohamad Ezam pernah memimpin dan mengasas beberapa pertubuhan politik dan NGO sejak 15 tahun lalu.

"Malah, anak kelahiran negeri Selangor ini diyakini mampu menggalas perjuangan murni ini bersama rakan-rakan lain daripada berbilang kaum dalam kalangan anak-anak negeri dan rakyat Selangor," katanya.

Kos hidup: Pelajar IPT kerja sambilan

Posted: 01 Feb 2014 10:59 AM PST

KUALA LUMPUR 1 Feb. - Bagi menampung kehidupan harian berikutan kenaikan kos sara hidup kini, pelajar-pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) mengambil pelbagai langkah untuk mengatasi masalah itu.

Menyedari tidak boleh hanya bergantung dengan wang pinjaman pendidikan, Ag Mohd Nasharudin Awang Nayan, 20, memilih bekerja sambilan di kedai makan berhampiran kediamannya bagi menampung perbelanjaan sehariannya.

Menurutnya, walaupun mendapat pinjaman pendidikan, wang itu tidak mencukupi kerana baki yang tinggal setelah ditolak yuran pengajian dan penginapan adalah terlalu sedikit sedangkan dirinya memerlukan antara RM300 hingga RM400 sebulan bagi menampung perbelanjaan.

"Setelah ditolak yuran dan sewa penginapan baki pinjaman saya hanya tinggal dalam kira-kira RM200 (sebulan) sahaja, dan jumlah itu tidak cukup, jadi saya memilih untuk mencari kerja sambilan untuk mencari duit belanja, walaupun dibayar kira-kira RM45 sehari, bagi saya ia mencukupi" kata pelajar tahun dua Diploma Jurusan Reka Bentuk Multimedia di sebuah kolej swasta di ibu kota kepada Bernama.

Mohd Faeis Mohd Niza, 22, pula memilih untuk berjimat cermat dalam perbelanjaan seharian bagi menghadapi kenaikan kos sara hidup.

"Saya memilih untuk masak makanan sendiri berbanding makan di luar, kecuali jika keadaan terlalu sibuk dengan tugasan barulah saya ke kedai makan," katanya yang mengikuti pengajian Ijazah Sarjana Muda dalam Jurusan Seni Lukis dan Seni Reka di Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Shah Alam.

Hamiza Hamidon, 25, pelajar Ijazah Sarjana Muda Teknologi Tekstil UiTM Shah Alam pula berharap bilangan kedai yang disenaraikan dalam Kad Diskaun Siswa 1Malaysia yang diperkenalkan pada 2012 supaya diperluaskan.

Menurutnya walaupun pengguna kad berkenaan ditawarkan diskaun antara 5 hingga 60 peratus, kedai yang terlibat masih lagi sedikit dan tidak dapat memberi impak yang berkesan di dalam membantu mengurangkan beban siswa dalam menghadapi kenaikan kos sara hidup. - BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved