Sabtu, 1 Februari 2014

Utusan Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Hiburan


Parut buat Mawar positif

Posted: 01 Feb 2014 05:51 AM PST

Oleh AIDA RIZMARIZA KAMARUDDIN
Gambar IZHAM JAAFAR

WALAUPUN nampak agak kurus, Mawar sebenarnya seorang yang sangat aktif dalam bidang sukan.

DENGAN kelebihan dunia maya kini, status selebriti tidak lagi menjadi milik pelakon mahupun penyanyi sahaja. Sebaliknya, sesiapa sahaja yang mampu mengumpul ramai pengikut, sudah mampu merasakan dirinya sebagai bintang. Melihat kemunculan nama-nama seperti Bobo atau Syasya Solera, membuktikan laman sosial kini mampu membantu seseorang menggapai populariti dalam waktu yang cukup singkat.

Tidak menolak perkara yang sama turut terjadi kepada dirinya, Mawar Rashid atau nama sebenarnya Wan Mawar Shaputri Wan Abdul Rashid, 19, percaya gelaran selebriti dalam talian atau online membuka pintu rezekinya dalam dunia hiburan tanah air.

Tidak kisah jika ada yang melabelkan perkongsian aksinya dalam laman sosial seperti Keek sebagai bodoh, bagi Mawar niat utamanya hanya satu iaitu untuk berkongsi hiburan.

Saya bermula dalam laman sosial Keek. Memang pada mulanya aksi-aksi yang dimuat naik itu untuk rakan-rakan sahaja.

Tetapi bila mula dikongsi, saya lihat ada di antara aksi dalam Keek dikongsikan beberapa individu sehingga menjadi viral," katanya.

Tidak merasakan ada aksi yang dimuat naik tidak sesuai, bagi Mawar sebagai remaja dia tahu masih ada batas yang perlu dipatuhi dirinya.

Bila Keek saya menjadi perhatian, memang saya agak takut.

Tetapi saya tahu, tidak perlu jadi orang lain, sebab kebanyakan video yang dimuat naik semuanya mengenai kehidupan seharian sahaja. Melalui itu, saya tahu peminat lebih suka jika kita jujur dengan mereka," katanya ketika ditemui di Intekma Resort & Convention Centre, Shah Alam, Selangor.

Mengakui agak terganggu dengan komen-komen jahat yang sering dilemparkan ke atas dirinya, Mawar percaya ia merupakan risiko terbesar yang perlu diambil. Bagaimanapun, perkara itu tidak akan menyebabkan dia berhenti daripada terus menghiburkan peminatnya di laman sosial.

Mula-mula memang terkejut...,saya bukan artis, kenapa perlu ada yang membenci saya.

Tetapi lama kelamaan, saya lihat dari segi sokongan peminat juga seimbang, dan mereka mahu saya terus berkongsi video dalam Keek. Jadi, saya sudah tidak ambil pusing lagi soal mereka yang terus melemparkan kata-kata yang kononnya saya nampak bodoh dan terdesak mencari populariti," katanya.

Sedang berjinak dalam dunia lakonan kini, Mawar memberitahu dia amat bersyukur dengan status selebriti online. Berpendapat, populariti yang diraih ini tidak akan disia-siakan, menurut Mawar fokusnya kini adalah untuk membuktikan kemampuan sebenar dirinya dalam bidang lakonan.

Memang saya tidak nafikan, peluang berlakon yang saya dapat ini berkait rapat dengan penerimaan peminat saya di laman sosial Keek.

Saya anggap ini rezeki, mungkin sudah percaturan yang saya akan dikenali dahulu di laman sosial sebelum bergelar pelakon," katanya yang muncul sebagai pelakon tambahan dalam beberapa drama.

Terus bercakap soal populariti, jelas Mawar tiada yang terlalu berubah mengenai kehidupan sehariannya, memandangkan dia masih menjadi seorang remaja yang biasa.

Kehidupan saya masih seperti biasa, masih pergi ke kolej dan rapat dengan ahli keluarga yang lain.

Cuma perbezaan itu akan terasa bila sudah ada yang mengenali saya ketika berada di luar. Pada mulanya saya tidak percaya, saya begitu dikenali tetapi lama-kelamaan saya anggap ini bonus buat saya," katanya.

Damn Dirty Apes perkenal space rock

Posted: 01 Feb 2014 05:51 AM PST

BERASAL dari Pulau Pinang, kumpulan Damn Dirty Apes yang diasaskan oleh empat anak muda iaitu Bob (drum), Pedram (gitar), Shankar (gitar) dan Areef (bass) kini semakin dikenali ramai.

Sejak ditubuhkan pada tahun 2000, pelbagai cabaran ditempuhi mereka dalam usaha memperkenalkan muzik genre space rock yang dibawa mereka.

Biarpun genre muzik mereka lebih kepada instrumental, eksperimental dan post rock, namun dalam kalangan peminat, mereka memanggilnya sebagai space rock, sekali gus membawa Damn Dirty Apes sebagai kumpulan pertama mencetuskan perubahan dalam penyampaian bunyi yang lebih berbeza.

Malah dengan alunan bunyi gitar dan drum bermelodikan reggae serta ditambah pula dengan efek gitar psychedelic, ia bukan hanya menghiburkan peminat semata-mata, malah kehadiran mereka dalam industri muzik indie dialu-alukan ramai peminat.

Selepas menimba pengalaman bermain gig di sekitar Pulau Mutiara itu, Damn Dirty Apes memberanikan diri memasarkan EP bertajuk Valve State Dreams pada tahun 2002 dan dua tahun kemudiannya, mereka memasarkan EP bertajuk, Ape Kill Ape.

Bagi mereka yang tidak mengenali Damn Dirty Apes, kumpulan ini ditubuhkan bermula dengan ahli yang berbeza iaitu Ian Cheah (bass dan piano), Pedram Djavadkhani (gitar, piano dan vokal), Sina Djavadkhani (drum, vokal dan sampler) dan Paul Metcaffe (gitar dan vokal).

Selepas album penuh Ape Kill Ape dikeluarkan, Damn Dirty Apes menerima kehadiran pemain drum baru iaitu Amit Arvind.

Oleh kerana beberapa ahli lama terpaksa berhenti demi menyambung pengajian, Pedram meneruskan legasi Damn Dirty Apes dengan ahli barunya dan kini mereka kembali dengan gaya muzik baru reggae-esque eksperimental.

Perkembangan melodi sentiasa diutamakan Damn Dirty Apes kerana pada dasar melodi itulah datangnya kekuatan mereka ketika sedang beraksi di pentas gig, kemudiannya disesuaikan dengan lirik berdasarkan irama.

Kepada pembaca .com, apa kata kamu layari laman www.myspace.com/ddapenang dan www.facebook.com/

damndirtyapespenang/info untuk mendekati dan mengetahui perkembangan terkini kumpulan muzik ini. - SYAHRIL

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved