Isnin, 20 Januari 2014

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


'Saya kasihan dengan Mew Choo'

Posted: 20 Jan 2014 10:39 AM PST

Oleh FERZALFIE FAUZI
ferzalfie.fauzi@utusan.com.my

Lee Chong Wei terus bertemu Wong Mew Choo dan anak mereka, Kingston Lee sejurus selepas menjuarai kejohanan Terbuka Malaysia buat kali ke-10 di Stadium Putra, Bukit Jalil, kelmarin.

KUALA LUMPUR - Ramai tidak tahu, saya suruh isteri (Wong Mew Choo) dan anak kami tinggal di rumah ibu mertua sepanjang Terbuka Malaysia berlangsung kerana saya mahu bersendirian," itu antara pendedahan Datuk Lee Chong Wei ketika bercerita mengapa dia mengambil keputusan hendak menggantung raket secara mengejut.

Jaguh No. 1 dunia itu mendedahkan, dia terpaksa melakukan pengorbanan yang mungkin menguris hati isterinya dalam usaha merangkul kejuaraan Terbuka Malaysia ke-10.

"Hanya semalam (kelmarin, selepas kejohanan) saya berkesempatan duduk dan meminta maaf kepadanya (Mew Choo) kerana tidak dapat bersama dan menjenguk Kingston.

Tumpuan saya hanya untuk menjuarai Terbuka Malaysia kali ke-10. Saya bernasib baik kerana isteri saya juga bekas atlet, jadi dia amat memahami saya," ujarnya lagi, yang muncul juara selepas mengalahkan Tommy Sugiarto dari Indonesia 21-19, 21-9.

Kelmarin, Chong Wei mengejutkan peminat badminton tanahair apabila menyuarakan hasrat untuk bersara hujung tahun ini kerana mahu memberi tumpuan kepada keluarga.

Menghurai mengenai keputusan mengejutnya itu Chong Wei berkata, sudah tiba masanya dia menghabiskan lebih banyak masa bersama isteri, anak mereka serta ahli keluarganya yang lain.

Memang saya ada masalah peribadi, terutama yang membabitkan isteri dan anak.

Selama ini saya tidak ada masa untuk mereka, bila balik berlatih sudah penat," katanya.

Dia berkata demikian selepas majlis memeterai perjanjian persefahaman (MoU) antara Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dan XOX Berhad semalam.

Jelasnya, dia ada berbincang dengan Mew Choo tentang persaraan tersebut kerana hanya isterinya sahaja yang tahu dan memahami.

Dalam masa yang sama Chong Wei juga sempat meluahkan perasaan yang terpendam selama ini sejak menggalas tanggungjawab berat sebagai perseorangan No. 1 negara.

Menurut Chong Wei, ketika dia menang semua orang gembira tetapi selepas dia kalah orang bercakap perkara yang tidak baik tentangnya.

Saya terima semua itu kerana saya seorang atlet.

Apa pun, saya gembira dengan segala pencapaian yang diraih selama ini," katanya, yang akan menimbang semula keputusannya itu selepas tamat Piala Thomas, Kejohanan Dunia, Sukan Komanwel dan Sukan Asia tahun ini.

MHC izin Revington pergi

Posted: 20 Jan 2014 10:39 AM PST

Paul Revington (kiri) menjawab soalan pemberita mengenai peletakan jawatan sebagai ketua jurulatih skuad hoki kebangsaan di Stadium Hoki Nasional, Bukit Jali, semalam. Turut kelihatan Nur Azmi Ahmad (tengah).

KUALA LUMPUR - Konfederasi Hoki Malaysia (MHC) menerima peletakan jawatan Paul Revington sebagai ketua jurulatih negara berkuat kuasa serta-merta dan melantik penolongnya, Muhammad Dharma Raj Abdullah sebagai penggantinya mulai semalam.

Naib Presiden Kanan MHC, Datuk Nur Azmi Ahmad berkata, mesyuarat yang dipengerusikan Presiden, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah kelmarin menerima keputusan warga Afrika Selatan itu yang memberi alasan faktor kesihatan sebagai sebab dia meletak jawatan.

Katanya, seorang lagi penolong jurulatih negara, A. Arulselvaraj ditukar sebagai ketua jurulatih skuad remaja Projek 2016 yang kini dipangku Lim Chiow Chuan dan Tan Beng Hai.

Dharma akan terus dibantu oleh Nor Azlan Bakar dan K. Gobinathan manakala Arulselvaraj akan mendapatkan barisan penolong pasukannya secepat mungkin," kata Nur Azmi dalam sidang akhbar di pejabat MHC di Stadium Hoki Nasional, Bukit Jalil semalam.

Revington yang cuba menyembunyikan alasan sebenar peletakan jawatan itu, cuma memberitahu, mindanya kini telah terjejas atau kepenatan sehingga sukar meneruskan tugas yang tidak membenarkannya berehat terlalu lama.

Saya mengalami kesakitan yang berkaitan tekanan sejak Jun lalu. Saya masih tidak boleh berfungsi sehampir dengan kemampuan maksimum saya dan menjejaskan mutu tugas harian saya.

Minda yang rosak atau terjejas juga umpama kaki dan belakang yang patah kerana terjatuh tangga yang memerlukan sekurang-kurangnya 12 minggu untuk pulih sepenuhnya.

Saya mengikat kontrak sebagai ketua jurulatih hoki Malaysia selama empat tahun dengan dua tahun semakan semula, mulai 1 Ogos 2012. Dua tahun tempoh pertama berakhir 31 Julai.

Namun dalam kontrak itu, saya boleh berikan notis tiga bulan lebih awal untuk menamatkannya. Saya akan berunding dengan MHC dan Majlis Sukan Negara (MSN) mengenai baki tempohnya selepas ini," katanya.

Dharma pula berharap semua pihak bertenang dengan keputusan itu.

Saya masih mahu Revington dan Arul membantu saya, namun memohon tiada sesiapa yang akan memburukkan keadaan dengan mereka-reka cerita yang bukan-bukan.

Saya juga berharap pasukan negara berfikir dengan tenang dan hanya beri tumpuan kepada tugas kita untuk membina pasukan yang kuat dalam mencapai sepuluh teratas di Piala Dunia (di The Hague, Belanda pada Jun) dan pingat emas Sukan Asia di Incheon (September).

Memang bukan satu situasi yang senang apabila berlaku perubahan jurulatih. Saya juga terkejut walaupun sudah tahu tentang kesihatan Revington. Saya cuma tidak menduga dilantik sebagai ketua jurulatih senior secepat ini.

Dia pernah mendapatkan rawatan dan cuba memulihkan diri malah mahukan lebih ramai jurulatih untuk memberikannya kekuatan semula. Kami cuba berbincang dan kerap meluangkan masa bersama dalam sebulan ini," katanya.

Saya ke sini untuk menjalankan tugas dan saya ada kontrak untuk ditunaikan (hingga 2016). Saya kena bina satu lagi pasukan (remaja). Saya lakukan (menjadi jurulatih hoki) ini sejak 12 tahun lalu semata-mata atas sebab minat. Tiada selain itu.

Kadangkala dalam hidup, anda kena ambil dua langkah ke belakang untuk mara dengan enam langkah. Saya melihatnya begitu dan saya tidak rasa (pertukaran jawatan) satu penurunan pangkat. Habis kontrak, saya akan pulang ke Ireland, kampung baharu saya," kata Arulselvaraj pula.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved