Isnin, 20 Januari 2014

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Tolak permohonan bekas Sultanah Johor

Posted: 20 Jan 2014 10:39 AM PST

JOHOR BAHRU 20 Jan. - Bekas Sultanah Johor, Tunku Zanariah Tunku Ahmad hari ini gagal untuk mengenepikan perintah Mahkamah Syariah yang mengeluarkan penghakiman bahawa Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar Almarhum Sultan Ismail telah menceraikannya.

Keputusan itu dibuat oleh Hakim Muhammad Khaldun Mohd. Sharif yang memberitahu bahawa Mahkamah Syariah Johor terikat dengan fatwa mengenai perkara tersebut.

Bagaimanapun, peguam Afshah Arifin memberitahu Mahkamah Tinggi Syariah bahawa ucapan yang dilafazkan oleh Almarhum Sultan Iskandar adalah tidak sah dari segi undang-undang Islam.

Pada 1 Januari lalu, Tunku Zanariah memfailkan permohonan di Mahkamah Tinggi Syariah di sini untuk mengenepikan perintah Mahkamah Syariah yang mengeluarkan penghakiman bahawa Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail telah menceraikannya.

Permohonan yang difailkan melalui Tetuan Kamar Ainiah, Raziff dan Zashidi dan menamakan Sultan Iskandar sebagai responden itu dibuat bagi mengenepikan dan membatalkan perintah Mahkamah Rendah Syariah menerusi saman bernombor 01001-054-2025-2010 yang mengeluarkan penghakiman bahawa Almarhum Sultan Johor telah menceraikan Tunku Zanariah pada 23 Januari 2009 dan rujuk yang dilafazkan pada minggu berikutnya adalah tidak sah.

Bagaimanapun, difahamkan pihak peguam bela akan memfailkan rayuan di Mahkamah Syariah Johor agar kes tersebut dalam masa terdekat.

Rayuan kerajaan ditolak

Posted: 19 Jan 2014 10:16 PM PST

AMIRUDDIN HARUN

PUTRAJAYA 20 Jan. - Mahkamah Rayuan hari ini menolak rayuan kerajaan Malaysia terhadap perintah membayar ganti rugi berjumlah RM60,000 kepada lima peguam dan seorang aktivis dalam kes saman berhubung penangkapan serta tahanan salah kerana berhimpun sempena Hari Hak Asasi Manusia, tujuh tahun lalu.

Datuk Zaharah Ibrahim yang mengetuai panel tiga hakim bersama-sama Datuk Ananthan Kasinather dan Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim memutuskan demikian sebulat suara tanpa perintah mengenai kos.

Panel tersebut turut menolak rayuan kumpulan peguam dan aktivis terbabit yang tidak berpuas hati dengan ganti rugi RM10,000 seorang yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 10 Julai tahun lalu.

Lima peguam terbabit terdiri daripada Ahli Parlimen Subang, R. Sivarasa; Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang juga Ahli Parlimen Padang Serai, N. Surendran; Ketua Biro Hal Ehwal Guaman PKR, Latheefa Koya; Eric Paulsen; dan Amer Hamzah Arshad; serta aktivis, Johny Andu @ Abu Bakar Adnan. - UTUSAN ONLINE

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved