Isnin, 6 Januari 2014

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


Kurikulum Kafa disemak semula

Posted: 05 Jan 2014 11:01 AM PST

Oleh NAZARUDIN SHAHARI
utusanN9@utusan.com.my

Mohamad Hasan (kanan) bersama Abdullah Ahmad Badawi (kiri) bersalaman dengan para tetamu ketika hadir ke Seminar Dakwah dan Pendidikan Antarabangsa di Kompleks Kebudayaan dan Kesenian Negeri Sembilan di Seremban, semalam.

SEREMBAN 5 Jan. - Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) akan menyemak semula silibus kelas agama petang (Kafa) anjurannya dengan memberi perhatian untuk memasukkan pengajaran tentang rukun ihsan yang merupakan satu daripada tiga tiang utama agama Islam.

Pengerusinya, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, pengajaran tentang rukun itu penting bagi membentuk individu yang sempurna bukan sahaja berilmu tetapi mampu menggunakan akal fikiran dengan baik dalam kehidupan seharian.

Beliau yang juga Menteri Besar berkata, kajian tentang silibus baharu itu akan dilakukan dengan kerjasama Yayasan Sofa Negeri Sembilan serta pengerusinya, Datuk Syeikh Muhammad Fuad Kamaludin As Sanusi yang juga Pengerusi Jawatankuasa Akidah kerajaan negeri.

"Kita akan semak semula silibus Kafa termasuk buku teks kerana belajar sahaja tanpa memasukkan ciri-ciri rukun ihsan tidak akan melengkapkan kita sebagai muslim yang baik. Belajar sahaja tanpa ihsan akan menjadikan jiwa kosong.

"Akidah yang kuat dan diisi serta didukung oleh sifat ihsan akan menjadikan kita insan yang sempurna. Kalau dia menjadi pemimpin, dia akan jadi pemimpin sempurna, baik dari segi ilmu mahu pun akal," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas merasmikan Seminar Pendidikan dan Dakwah Antarabangsa bertajuk 'Pemerkasaan Pendidikan dan Dakwah Melalui Manhaj Sanusi' di sini hari ini.

Yang turut hadir bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi yang juga Penasihat Kehormat Yayasan Sofa dan Syeikh Muhammad Fuad.

Mohamad memberitahu, beberapa siri rundingan akan diadakan selepas ini bagi meneliti semula silibus Kafa sedia ada sebelum merangka penambahbaikan ke atas kandungan pengajarannya.

Kata beliau, kajian yang teliti perlu dibuat dari semua sudut dalam usaha memastikan silibus itu lengkap dan memberi faedah kepada murid kelas berkenaan.

"Kita harap dapat dilaksanakan secepat mungkin tetapi kita tidak boleh tergesa-gesa kerana perkara baik perlu dibuat dengan cermat," ujarnya.

Seminar sehari itu dianjurkan oleh Kolej Islam As Sofa dengan kerjasama MAINS serta Kumpulan Pendidikan Sofa.

Seminar itu bertujuan memperlihatkan manhaj sanusiyyah sebagai kaedah dakwah dan pendidikan yang berjaya dalam pelbagai aspek pada hari ini.

BR1M: Puteri UMNO bantu Orang Asli

Posted: 05 Jan 2014 11:01 AM PST

JEMPOL 5 Jan. - Kunjungan ahli Puteri UMNO Jempol ke perkampungan Orang Asli di Panchor dekat Jeram Padang bagi tujuan membantu masyarakat mengemaskinikan Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) ternyata menggembirakan penduduk kampung tersebut.

Seorang penduduk, Uteh Pak Din 77, memberitahu, dia amat gembira apabila Puteri UMNO meluangkan masa masuk ke dalam kawasan perkampungan tersebut demi membantu penduduk mengemaskini dan mengisi borang BR1M.

"Kalau mereka tidak datang nampaknya kami terpaksa pergi ke pejabat Dewan Undangan Negeri (DUN) untuk mengisi borang tersebut. Kami bukannya pandai mengisi borang BR1M, malah terpaksa meminta bantuan orang lain.

"Orang tua seperti saya tidak tahu membawa motosikal dan terpaksa meminta bantuan daripada orang kampung untuk pergi ke kawasan pekan. Hari ini saya sangat bersyukur kerana berjaya mengemaskini BR1M dengan cara yang mudah," jelasnya.

Bagi Chulah Nimat, 55, pula memberitahu, BR1M adalah salah satu bantuan yang amat dinantikan, malah dapat membantu meringankan beban keluarganya.

Jelasnya, sebagai seorang ibu tunggal, dia hanya memperoleh pendapatan sebanyak RM1,000 sebulan bagi menyara kehidupan keluarganya hasil daripada menoreh getah, bergantung kepada keadaan cuaca yang tidak menentu.

"Tahun lalu saya mendapat RM500 daripada kerajaan melalui BR1M dan saya amat gembira apabila dimaklumkan bantuan itu akan ditambah," katanya.

Sementara itu, John Baharin Ayom, 46, menjelaskan, terdapat penduduk yang tidak pernah memohon BR1M pada tahun lalu kerana menghadapi masalah pengangkutan untuk keluar mendapatkan bantuan mengisi borang berkenaan

"Syukur Puteri sanggup ke sini membantu kami, malah bukan setakat penduduk di sini sahaja datang mengemaskini BR1M, malah hampir ke semua penduduk perkampungan Orang Asli berdekatan kawasan ini datang merebut peluang ini," jelas John Baharin.

Dalam pada itu, Ketua Puteri UMNO Bahagian Jempol, Norfasliza Mohd. Salleh memberitahu, dalam program tersebut, pihaknya menerima lebih 120 permohonan daripada penduduk untuk dikemaskinikan selain permohonan baharu.

"Selepas ini, kita akan adakan program ini di pejabat DUN Serting iaitu pada 17 Januari ini bermula pukul 9 pagi sehingga 12 tengah hari," jelas Norfasliza.

Bapa rayu bantuan ubati anak berusia dua tahun hidap sakit saraf, tulang lembik

Posted: 05 Jan 2014 11:01 AM PST

Setiausaha Kerja 9ers Dukerz, Mohd. Basyiruddin Mohd. Salleh (kiri) menyerahkan sumbangan kepada Adli Isham Abas untuk membiayai rawatan Ahmad Wafiy (tidur) di Kuala Sawah, Rantau, semalam.

REMBAU 5 Jan. - Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Itulah penderitaan yang terpaksa ditanggung oleh seorang kanak-kanak, Ahmad Wafiy Adli Isham, 2, selepas disahkan menghidap penyakit saraf dan tulang lembik sejak dia berusia empat bulan.

Akibat penyakit itu, Ahmad Wafiy sukar mengangkat anggota fizikalnya apatah lagi bergerak seperti kanak-kanak lain.

Menurut bapanya, Adli Isham Abas, 35, dia bersama isteri, Norlyana Abdullah, 25, tetap tabah dan reda terhadap ketentuan Allah yang terpaksa dilalui oleh anak tunggalnya itu.

"Semasa dilahirkan, anak saya normal seperti bayi lain, tetapi ketika dia berusia empat bulan dia tiba-tiba sudah tidak bergerak. Maka saya membawanya berjumpa doktor sebelum dia disahkan menghidap penyakit saraf dan tulang lembik.

"Sejak dari itu, dia tidak boleh mengangkat tangan, kaki termasuk menggerakkan kepala. Malah setiap kali ingin memegang atau mengangkatnya, kami perlu berhati-hati kerana dia seperti kesakitan hingga mengalirkan air mata," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui Utusan Malaysia di rumahnya pada penyampaian sumbangan daripada Kelab Motosikal KTM Duke 200 Negeri Sembilan (9ers Dukerz) di rumahnya di Kuala Sawah, Rantau dekat sini hari ini.

Jelas Adli Isham yang hanya bekerja sendiri, Ahmad Wafiy bukan sahaja memerlukan perhatian sepenuhnya malah perlu dirawat sehingga mencecah RM2,000 sebulan.

"Saya hanya bekerja kampung seperti menternak ayam dan bercucuk tanam secara kecil-kecilan, maka saya tidak mampu untuk menanggung kos rawatannya.

"Anak saya juga mudah diserang demam, batuk dan selesema. Saya sanggup lakukan apa sahaja untuk anak saya. Setiap kali sakit, saya perlu meminjam kereta jiran untuk membawanya ke hospital," jelas Adli Isham.

Menceritakan apa yang terpaksa ditanggungnya itu, Adli Isham memberitahu, pelbagai bantuan telah dimohon dan dia berterima kasih kepada pihak yang sudi membantunya termasuk kerajaan.

"Namun ada juga segelintir ahli masyarakat yang mencemuh, malah ketika berniaga ayam goreng di pasar malam ada yang mencaci saya kononnya membawa anak semata-mata untuk mendapat belas kasihan.

"Saya buat begitu kerana Ahmad Wafiy tidak boleh berjauhan dengan saya, apabila saya tidak bersamanya dia akan menangis tanpa henti.

"Baru-baru ini juga saya kecewa tabung yang saya letakkan di sebuah kedai makan di Seremban dipecahkan," katanya.

Tambah Adli Isham, duit bantuan yang diterima bukan digunakan untuk makan minum dia dan isterinya, sebaliknya digunakan untuk menanggung kos rawatan termasuk membeli ubat, susu serta lampin anaknya itu.

Sehubungan itu, orang ramai yang ingin menghulurkan bantuan boleh menghubunginya di talian 019-6255349.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved