Isnin, 6 Januari 2014

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Mahkamah Rayuan benar tangguh perbicaraan Alvin, Vivian

Posted: 06 Jan 2014 11:03 AM PST

Alvin Tan (kanan) dan Vivian Lee ketika hadir di Mahkamah Rayuan, Putrajaya, semalam.

PUTRAJAYA 6 Jan. - Mahkamah Rayuan hari ini membenarkan rayuan pasangan blogger kontroversi, Alvin Tan dan Vivian Lee untuk menangguhkan perbicaraan terhadap mereka di Mahkamah Sesyen berhubung tiga pertuduhan mempersenda umat Islam dan bulan Ramadan yang dijadualkan bermula pada Rabu ini.

Datuk Linton Albert yang mengetuai panel tiga hakim memutuskan demikian sebulat suara semasa bersidang bersama-sama Datuk David Wong Dak Wah dan Datuk Seri Zakaria Sam.

Alvin atau nama sebenarnya Tan Jye Yee, 26, yang dilaporkan telah memutuskan hubungan dengan Vivian atau Lee May Ling, 25 baru-baru ini, hadir di mahkamah secara berasingan.

Semasa menunggu kes mereka dipanggil, pasangan itu duduk berasingan di galeri awam dengan Vivian pada satu ketika dilihat sebak ketika memandang ke arah Alvin yang seolah-olah tidak menghiraukannya.

Dengan keputusan hari ini, perbicaraan terhadap mereka yang ditetapkan oleh Mahkamah Sesyen di ibu negara pada 8 hingga 10 Januari ini tidak akan dijalankan.

Terdahulu, peguam Chong Joo Tian yang mewakili pasangan itu berhujah, anak guamnya memohon menangguhkan perbicaraan sementara menunggu selesai rayuan mereka untuk membatalkan satu daripada tiga pertuduhan tersebut.

Menurut beliau, sekiranya mahkamah tidak membenarkan penangguhan perbicaraan tanpa menunggu rayuan, ini akan menyebabkan prejudis terhadap anak guamnya yang berdepan hukuman penjara minimum dua tahun dan maksimum lima tahun bagi pertuduhan berkaitan.

Sementara itu, Timbalan Pendakwa Raya, Wan Shaharuddin Wan Ladin pula memohon mahkamah menolak rayuan penangguhan itu memandangkan tiada alasan istimewa dikemukakan yang boleh menyebabkan prejudis terhadap pasangan itu jika perbicaraan dijalankan pada minggu ini.

Beliau yang memberi jaminan perbicaraan tidak akan selesai dalam tempoh tiga hari itu sebaliknya berkata, pihak pendakwaan yang akan menjadi prejudis kerana telah memanggil saksi-saksi untuk tampil memberi keterangan pada tarikh tersebut.

Alvin dan Vivian mengemukakan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi pada 20 Disember lalu yang menolak permohonan mereka untuk menangguhkan perbicaraan sementara menunggu rayuan untuk membatalkan pertuduhan di bawah Seksyen 298A(1)(a) Kanun Keseksaan.

Mahkamah Tinggi pada 21 November lalu menolak permohonan mereka untuk membatalkan pertuduhan itu dengan alasan pertuduhan yang dihadapi adalah sah, teratur dan tidak bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

Ketika ditemui wartawan di luar mahkamah, Joo Tian memberitahu, setakat ini tarikh rayuan bagi membatalkan pertuduhan itu masih belum ditetapkan.

Pertuduhan itu menyebut bahawa Alvin dan Vivian didakwa memuat naik di laman sosial Facebook mereka satu kandungan gambar dan komen bertajuk 'Selamat Berbuka Puasa (dengan Bak Kut Teh..wangi, enak, menyelerakan!!!') yang berkemungkinan menyebabkan perasaan permusuhan atas alasan agama dalam kalangan penganut agama berlainan.

Perbuatan itu didakwa dilakukan di CAF-Syed Restaurant, Jalan Dang Wangi di ibu negara pada pukul 10.48 malam antara 11 Julai dan 12 Julai 2013.

Pasangan itu juga menghadapi tuduhan bersama-sama menerbitkan satu penerbitan menghasut di laman Facebook berhubung kandungan gambar dan komen sama yang mengandungi logo Halal dan ayat-ayat yang mempunyai kecenderungan menghasut.

Pertuduhan di bawah subseksyen 4(1)(c) Akta Hasutan 1948 itu didakwa dilakukan di 568-14-18, Kompleks Mutiara Jalan Ipoh, Batu 3 1/2 di Kuala Lumpur pada masa dan tarikh yang sama.

Bagi pertuduhan ketiga di bawah subseksyen 5(1) Akta Penapisan Filem 2002 pula, pasangan terbabit menghadapi pertuduhan mempamerkan gambar-gambar yang didapati lucah di http://alviviswingers.tumblr.com/ antara pukul 9 malam, 6 Julai 2013 dan 2 pagi, 7 Julai 2013 di alamat yang sama di Kompleks Mutiara.

Pegawai kastam dituduh rasuah dijel sehari

Posted: 06 Jan 2014 11:03 AM PST

JOHOR BAHRU 6 Jan. - Seorang pegawai kastam dihukum penjara sehari dan denda RM10,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini selepas mengaku bersalah menerima rasuah RM1,500 daripada seorang pengusaha kafeteria, November tahun lalu.

Hakim Mohamad Haldar Abdul Aziz turut memerintahkan tempoh pemenjaraan Suhaimi Abdul Wahab, 40, ditambah lagi enam bulan sekiranya tertuduh gagal membayar denda berkenaan.

Suhaimi mengaku menerima wang suapan tersebut daripada pemilik Dream-Dream Cafe, Leong Po Tong di dalam bilik pejabat Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Kluang di sini pada pukul 3.25 petang, 15 November tahun lalu.

Sogokan itu didakwa diberi sebagai dorongan membantu mengurangkan kadar kompaun terhadap premis tersebut yang menjalankan perniagaan menjual minuman keras tanpa lesen.

Bapa kepada tiga anak itu didakwa mengikut Seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 24 akta sama.

Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dihukum penjara tidak lebih 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, mengikut mana lebih tinggi.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Noorfazlin Hamdan manakala Suhaimi diwakili peguam Liow Boon Lee.

Tertuduh membayar denda tersebut.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved