Ahad, 26 Januari 2014

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Gagal hadir untuk dengar hukuman

Posted: 26 Jan 2014 07:17 PM PST

Pengurus restoran dikenakan waran tangkap

KOTA KINABALU 27 Jan. - Mahkamah Sesyen di sini hari ini mengeluarkan waran tangkap terhadap pengurus restoran, Riduan Masmud yang didapati bersalah merogol kanak-kanak bawah umur yang kemudian dinikahinya, kerana gagal hadir ke mahkamah.

Hakim Ummu Khatom Abd. Samad memutuskan demikian setelah tertuduh gagal hadir ke mahkamah dengan hanya mengemukakan cuti sakit yang tidak lengkap maklumatnya.

Hari ini sepatutnya ditetapkan untuk prosiding menjatuhkan hukuman terhadap tertuduh. - UTUSAN ONLINE

PMBK, anak syarikat disaman RM230j

Posted: 26 Jan 2014 11:01 AM PST

Oleh SITI NURAZLINA JAMALUDIN
pengarang@utusan.com.my

ZAIDON Omar Bakri (tengah) mengadakan sidang akhbar selepas memfailkan saman di Mahkamah Tinggi, Kota Bharu, Kelantan, semalam. - BERNAMA

KOTA BHARU 26 Jan. - Sebuah syarikat mengemukakan saman kira-kira RM230 juta terhadap Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) dan anak syarikatnya, Baldah Toyyibah (Prasarana) Kelantan Sdn. Bhd. kerana mengingkari surat hasrat untuk projek pembinaan Lebuh Raya Kota Bharu-Kuala Krai, di Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

Dae Hanguru Infra Sdn. Bhd. (Dae Hanguru Infra) selaku plaintif menamakan Baldah Toyyibah sebagai defendan pertama dan PMBK defendan kedua.

Syarikat pembinaan tersebut menuntut pihak defendan membayar kerugian perbelanjaan projek yang telah ditanggung berjumlah RM5,488,497.

Plaintif antara lain turut menuntut defendan membayar kerugian keuntungan dijangka lebih RM225,667,350.

Writ saman tersebut difailkan melalui firma guaman, Tetuan Fernandez & Selvarajah di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini pada pukul 11 pagi ini.

Menurut kenyataan tuntutan, defendan pertama dalam surat hasrat pada 8 Oktober 2012 telah melantik Consortium Daelim JV (CDJV) sebagai kontraktor 'turnkey' untuk membiayai, mereka bentuk dan membina Lebuh Raya Kota Bharu -Kuala Krai.

Melalui surat tersebut, CDJV turut diarahkan untuk menamakan dan memperbadankan sebuah syarikat yang boleh diterima oleh defendan pertama sebagai kontraktor 'turnkey' untuk melaksanakan projek lebuh raya tersebut iaitu Dae Hanguru Infra.

Berdasarkan surat penerimaan dari Baldah Toyyibah pada 31 Oktober 2013, plaintif mendakwa, telah wujud kontrak muktamad antara kedua-dua pihak selepas syarikat tersebut dilantik untuk membiayai, mereka bentuk dan membina Lebuh Raya Kota Bharu-Kuala Krai.

Pada awal tahun lalu, Kerajaan Pas Kelantan mengumumkan untuk membina lebuh raya sendiri dari Kota Bharu ke Kuala Krai menggunakan hasil derma rakyat, selain daripada sumber-sumber kewangan yang lain.

Untuk rekod, Kerajaan Pas Kelantan sebelum ini telah mengumumkan nama beberapa buah syarikat untuk melaksanakan projek itu.

Pada minggu lepas, Kerajaan Pas Kelantan sekali lagi membuka tender baru untuk pembinaan lebuh raya tersebut untuk fasa Machang-Kuala Krai sejauh 30 kilometer.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif Dae Hanguru Infra, Zaidon Omar Bakri berkata, defendan pertama telah menerima cadangan yang dikemukakan pihak beliau berhubung projek terbabit yang menelan kos sebanyak RM1.8 bilion.

"Selepas penerimaan kontrak, syarikat kami telah memulakan kerja-kerja awalan ke atas projek lebuh raya ini dengan pelaburan melibatkan masa, kepakaran teknikal dan kewangan yang menelan kos bernilai lebih dari RM5 juta.

"Bagaimanapun, pada 13 Oktober lalu pihak defendan pertama telah mengambil keputusan untuk tidak meneruskan penyempurnaan dokumen kontrak.

"Walhal ketika itu, perundingan antara kedua-dua pihak masih berlangsung dalam menyediakan dokumen terbabit," katanya ketika ditemui pemberita di sini hari ini.

Kata Zaidon, beberapa permohonan secara bertulis telah dibuat kepada Kerajaan Kelantan, PMBK mahupun Baldah Toyyibah untuk mengadakan perbincangan, namun tiada sebarang maklum balas diterima daripada pihak terbabit.

Disebabkan pihak defendan mengabaikan notis tuntutan yang dikemukakan, beliau memohon suatu penghakiman akibat penamatan secara salah dan melanggar kontrak yang menyebabkan syarikat terbabit mengalami kerugian dan kerosakan sebab membelanjakan RM5,488,497 untuk kerja-kerja berkaitan projek terbabit.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved