Sabtu, 11 Januari 2014

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


5 dipercayai kumpulan militan ditahan di Rusia

Posted: 11 Jan 2014 11:33 AM PST

MOSCOW 12 Jan. - Seramai lima anggota dipercayai kumpulan militan ditahan semalam, di bandar Nalchik, selatan negara ini.

Bandar Nalchik, terletak di kaki bukit Gunung Caucasus, kira-kira 300 kilometer dari bandar Sochi, iaitu lokasi berlangsung Sukan Olimpik Musim Sejuk pada bulan depan.

Presiden Rusia, Vladimir Putin, mengarahkan langkah-langkah keselamatan dipertingkatkan di seluruh negara ini, sejak pengebom berani mati yang mengorbankan 34 orang pada bulan lalu, di Volgograd, yang juga terletak di selatan Rusia. - REUTERS

Filipina, Vietnam kutuk undang-undang perikanan China

Posted: 11 Jan 2014 11:30 AM PST

MANILA 12 Jan. - Filipina dan Vietnam semalam mengutuk undang-undang perikanan China yang memerlukan nelayan asing mendapat keizinan daripada pihak berkuasa Beijing, untuk memasuki Laut China Selatan.

Jabatan Luar Filipina dalam satu kenyataan semalam menyatakan, undang-undang baharu itu meningkatkan ketegangan, merumitkan situasi di Laut China Selatan dan mengancam keamanan serta kestabilan di wilayah itu.

Sementara itu, Jurucakap Menteri Luar Vietnam, Luong Thanh Nghi pula berkata, undang-undang dan peraturan baharu itu menyalahi undang-undang dan tidak sah serta melanggar kedaulatan Vietnam. - AFP

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved