Sabtu, 11 Januari 2014

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Muzakarah Ulama putuskan haram sokong tuntutan Comango

Posted: 11 Jan 2014 03:26 AM PST

Oleh Mohd. Shariza Abdullah

BANGI 11 Jan. - Muzakarah Ulama anjuran Majlis Ulama Ikatan Muslimin (MUIS) Malaysia hari ini mencapai beberapa resolusi termasuk menyetujui bahawa banyak tuntutan asasi Gabungan NGO-NGO Hak Asasi Manusia (Comango) bertentangan dengan syarak, undang-undang dan norma antarabangsa.

Muzakarah berkenaan turut memutuskan bahawa adalah haram untuk mendukung dan menyokong tuntutan Comango dari segi syariah, selain bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang negara.

Masyarakat Islam juga perlu menyedari bahawa tuntutan berkenaan boleh merosakkan akidah, jati diri ummah dan meruntuhkan cara hidup Islam keseluruhannya.

Resolusi tersebut dibacakan Pengerusi MUIS, Dr. Aznan Hasan selepas Muzakarah Tuntutan Comango Mengikut Perspektif Syarak di sebuah hotel di sini.

Selain golongan ulama, muzakarah berkenaan turut disertai pakar-pakar syariah dan undang-undang Islam, wakil majlis agama Islam negeri dan mufti antaranya Mufti Sabah, Bungsu@Aziz Jaafar; Mufti Terengganu, Zulkifly Muda serta Pensyarah Kanan Kolej Universiti Insaniah (Kuin), Prof. Dr. Abd. Aziz Hanafi. - UTUSAN ONLINE

2 NGO bekerjasama bantu golongan memerlukan

Posted: 11 Jan 2014 02:48 AM PST

Oleh NURULANUAR MANSOR

KUALA LUMPUR 11 Jan. - Golongan memerlukan terutamanya gelandangan, fakir miskin dan ibu tunggal perlu diberi bantuan yang akhir dapat menjadikan mereka berdikari dan bukannya bergantung kepada orang lain semata-mata.

Menyedari hakikat ilmu itu lebih penting daripada bantuan kewangan, dua pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Majlis Jaksa Pendamai Selangor (MJPS) dan Kelab Lions Georgetown Mutiara (KLGM) telah berganding bahu memberikan bantuan bentuk baharu berkenaan kepada golongan yang memerlukan.

Menurut Ketua Komunikasi MJPS, Datuk Raja Ahmad Niza Raja Ismail, kerjasama yang dijalankan mencakupi aspek pengumpulan dan pengagihan dana serta jenis bantuan yang akan disampaikan.

"MJSP dan KLGM mempunyai objektif, strukur pertubuhan dan pengalaman yang hampir sama yang membolehkan satu usaha dalam aktiviti kebajikan dijalankan.

"Berdasarkan pengalaman terkumpul yang ada, kami berasakan lebih bermanfaat bagi golongan yang memerlukan jika bantuan difokuskan untuk membantu mereka berdikari," katanya dalam sidang akhbar pengumuman kerjasama berkenaan di sini hari ini.

Dalam sidang akhbar yang sama, Raja Ahmad Niza turut memaklumkan sebagai permulaan kerjasama mereka, kedua-dua NGO berkenaan akan menganjurkan satu majlis makan malam amal di Hotel Corrus Kuala Lumpur 22 Mac ini.

Majlis untuk mengumpulkan dana bagi aktiviti-aktiviti kebajikan yang menyediakan 50 buah meja itu akan membuka penjualan tempat duduk pada harga RM150 satu kerusi.

Orang ramai yang berminat untuk menyertai majlis itu boleh menghubungi wakil penganjur, Munir Ghazali di talian 012 217 4446. - UTUSAN ONLINE

Elak helang, angin kuat punca Cessna terhempas

Posted: 11 Jan 2014 02:22 AM PST

KUALA LUMPUR 11 Jan. - Kejadian pesawat Cessna 172 yang terhempas di kawasan Empangan Batu, Ulu Yam semalam dipercayai ada kaitan dengan percubaan mengelak dua burung helang ketika terbang dalam keadaan angin kencang.

Perkara itu diceritakan Syed Haidhar Syed Zulkifli, seorang dari tiga mangsa yang terselamat dalam kejadian itu, kepada ibunya Sharifah Hatun Hanisah Syed Abd Rahman yang menemuinya di Wad Kecemasan Hospital Selayang di sini hari ini.

"Menurut anak saya, semasa mengelak (burung helang) tiba-tiba datang angin kencang yang membuatkan pesawat hilang imbangan," kata Sharifah Hatun ketika ditemui pemberita di hospital itu. - BERNAMA ONLINE

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved