Jumaat, 10 Januari 2014

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


Seorang terbunuh dalam pertempuran terbaharu di Mesir

Posted: 10 Jan 2014 08:47 AM PST

KAHERAH 11 Jan. - Seorang terbunuh dalam pertempuran terbaharu di antara penyokong dan penentang bekas Presiden Mesir, Mohammed Mursi semalam, selain berpuluh-puluh penyokong Mursi turut ditahan di seluruh negara.

Pegawai polis berkata, seorang penjaja ditembak mati dalam pertempuran yang berlaku di bandar Mediterranean, Alexandria.

Penyokong pemimpin pergerakan Ihkwanul Muslimin itu turut mengadakan perhimpunan di beberapa buah bandar lain di seluruh negara menuntut supaya Mursi dibebaskan, selepas beliau digulingkan oleh pihak tentera dalam satu tunjuk perasaan besar-besaran pada Julai tahun lalu. - AFP

PBB tegur Australia berhubung isu pencari suaka

Posted: 10 Jan 2014 08:46 AM PST

GENEVA 11 Jan. - Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Orang Pelarian (UNHCR) semalam menegur Australia kerana melanggari undang-undang antarabangsa, selepas mengusir bot pencari suaka Indonesia pulang ke negara mereka semula.

Jurucakap PBB, Adrian Edwards berkata, pihaknya mahukan penjelasan selepas mendapat laporan bahawa Tentera Laut Australia memaksa bot berkenaan pulang, selain merancang untuk membeli lebih banyak kapal bagi melakukan operasi sedemikian.

"UNHCR mengambil berat ke atas mana-mana polisi atau pun cara yang diambil untuk memaksa bot yang membawa pencari suaka berada di lautan semula tanpa mempedulikan keselamatan mereka, jelas Edwards. - AFP

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved