Rabu, 8 Januari 2014

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Inai hiasi jari-jemari

Posted: 07 Jan 2014 08:48 PM PST

Noor Faleen Mohd. Fazel (kanan) hanya mengambil masa setengah jam untuk menghasilkan lukisan inai untuk pengantin.

Lukisan inai pengantin kini bukan lagi dimonopoli oleh tukang inai India, malah sudah ramai tukang inai wanita Melayu.

Noor Fazleen Mohd. Fazel, yang bermula dengan menginai kawan secara suka-suka semasa menuntut di universiti dahulu, kini sudah mahir melukis inai pengantin.

Menurut Noor Fazleen atau suka disapa Bunga, dia belajar melukis inai melalui seorang kawan.

Setelah mengetahui asas menginai, dia mula banyak memerhatikan inai yang dibuat oleh orang lain dan mula mencari kelainan serta identiti sendiri.

"Saya memang suka melukis seperti lukisan batik, pemandangan dan bunga-bungaan. Bila timbul minat melukis inai dan mendapat galakan pula daripada kawan-kawan, saya terfikir untuk melakukan sesuatu yang berbeza.

"Pada awalnya saya memperoleh idea daripada Internet. Orang Melayu sukakan corak bunga seperti melur, bunga raya dan sekarang terdapat permintaan untuk lukisan bunga ros.

"Sekarang saya sudah boleh melukis mengikut idea saya sendiri. Selain bunga, saya akan selitkan dengan daun-daun, ranting atau paku-pakis.

"Corak yang saya lukis pun ikut kehendak pengantin. Kemudian saya akan tengok tangan dia dahulu sama ada lebar, kecil, runcing atau berisi, kerana corak yang dipilih pun perlu mengikut kesesuaian tapak tangan pengantin.

"Jika silap memilih corak yang sesuai dengan tangan, ia akan nampak tidak cantik. Corak yang ringkas boleh disiapkan dalam masa setengah jam dengan bayaran antara RM50 hingga RM150, sementara corak penuh mengambil masa selama lebih satu jam dengan bayaran antara RM150 hingga RM250," kata Bunga yang bertugas sebagai setiausaha.

Tambahnya lagi, corak yang ringkas seperti dua atau tiga kuntum bunga tidak mengambil masa yang lama untuk disiapkan.

Ada juga corak lain seperti awan larat, iaitu corak yang sarat biasanya disukai oleh pengantin India Muslim.

Bunga berkata, pada masa kini dia mempunyai kumpulan pelukis inainya sendiri yang terdiri daripada empat orang yang mahir menginai pengantin.

Kalau banyak tempahan, dia akan meminta ahli kumpulannya untuk mengambil alih.

Setakat ini Bunga banyak menerima tempahan dari sekitar Putrajaya, Cyberjaya, Sungai Buloh dan ada juga permintaan dari Negeri Sembilan.

Ujar Bunga, supaya inai tahan lama lebih seminggu, biarkan sehingga kering dan kopek inai kering tersebut. Jangan dibasuh dengan air sebaliknya selepas dikopek, sapukan minyak bayi.

Sempena hari lahir pada Mei depan, Bunga berkata, dia menyediakan promosi dengan harga rendah untuk melukis inai, iaitu antara RM60 hingga RM150 di mana harga biasa ialah RM300. - MERAN ABU BAKAR

Sofina 2.1 inspirasi Vivy

Posted: 07 Jan 2014 08:48 PM PST

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL
Gambar dari FASHIONVALET

RAMAI yang mengenali Vivy Sofinas Yusoff sebagai ikon fesyen dan pemilik gedung fesyen maya terkemuka, FashionValet.

Vivy yang mempunyai ramai pengikut di blog dan laman sosial Instagram juga sering berkongsi gambar dirinya dalam pakaian yang dijual mengikut tema majlis.

Beg tangan yang digayakannya juga menjadi ikutan wanita muda dalam bergaya sehari-hari.

Justeru, dia telah berkolaborasi dengan jenama beg tangan tempatan, Sometime menerusi koleksi yang diberi nama Sofina 2.1.

Idea untuk merealisasikan Sofina 2.1 ini tercetus daripada edisi pertama Sofina 1 yang dilancarkan awal tahun lalu dan mendapat sambutan begitu hangat daripada peminat beg tangan.

Beratus unit beg tangan tersebut habis dijual dalam masa satu jam sahaja.

Sofina 2.1 direka khas untuk memenuhi gaya hidup moden. Beg tangan ini mempunyai pelbagai fungsi dan bukan sahaja sebagai beg tangan malah pelengkap gaya wanita.

"Tidak dinafikan masa kini gaya hidup yang sibuk memerlukan kita sebagai wanita memainkan pelbagai peranan dalam satu masa. Sebagai wanita bekerjaya, seorang ibu dan isteri, saya perlu menggalas tanggung jawab ini dengan seimbang setiap hari.

"Sofina 2.1 direka khas untuk menepati ciri-ciri beg tangan yang saya idamkan dan pada masa yang sama ia boleh mengisi banyak barang untuk pelbagai tujuan tanpa perlu risau untuk membawa banyak beg dalam satu masa.

"Daripad Ipad, komputer riba, lampin bayi, keperluan bayi, dompet, makanan ringan dan segala-galanya boleh diisi dalam Sofina 2.1 ini," ujar Vivy penuh teruja.

Sofina 2.1 bukan sahaja praktikal dan cantik pada rupa luarannya, malah ia dihasilkan dengan kualiti, versatiliti dan gaya.

Menurut Vivy, Sofina 2.1 bukan hanya dizahirkan dalam satu bentuk malah boleh dijadikan sebagai beg bahu, beg silang, beg sandang atau beg tote.

Enam pilihan warna menarik iaitu hijau, biru, merah jambu, ungu, hitam dan merah, beg tangan ini boleh dimiliki dengan harga RM169 seunit hanya di FashionValet.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved