Rabu, 29 Januari 2014

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Nyaris jadi mangsa bom

Posted: 29 Jan 2014 06:11 AM PST

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar NOOR AZLINA JAAFAR

GAYANYA bersahaja seperti seorang model berpengalaman apabila beraksi di depan kamera. Dia tidak perlu diajar dan bijak bertukar gaya serta senyuman apabila diminta oleh jurugambar walaupun boleh dianggap masih mentah dalam dunia peragaan.

Aida Samira Azhari, muka baharu dalam dunia peragaan mahu mencuba nasib dalam dunia fesyen Muslimah tanah air.

Pakej yang dimiliki, wajah elita, senyuman menawan, ketinggian bak seorang model, bakat peragaan dan bijak dalam akademik akan memudahkan lagi langkah wanita muda ini.

Berasal dari Rembau, Negeri Sembilan, Aida Samira atau ringkas dengan panggilan Mira, merupakan lulusan Ijazah Perakaunan dari Universiti Putra Malaysia (UPM).

Berpengalaman bertugas sebagai juruaudit di firma audit antarabangsa, Ernst & Young di Kuala Lumpur, sebelum dia dihantar bertugas ke London oleh firma itu selama dua tahun.

Pulang ke Malaysia, Mira menimba pengalaman pula sebagai penasihat perniagaan bersama Malaysia Airport Berhad (MAB).

Mengenang kembali pengalaman sebagai wanita Melayu bertudung yang bekerja di London, Mira berkata, memang ada pengalaman manis dan pahit bekerja di negara orang.

"Bekerja di sana seronok kerana tidak ada waktu bertugas yang panjang. Pejabat di sana mengikut waktu bekerja biasa. Perkauman pun tidak ada cuma apabila berjumpa pelanggan di luar London, terdapat sedikit pandangan skeptikal.

"Mereka tidak mesra dan saya pernah ditegur kerana memakai tudung. Sebenarnya cuma di pekan-pekan terpencil sahaja yang masih wujud padangan sebegitu," kata Mira yang merupakan akauntan bertauliah dan berdaftar dengan Malaysian Institute of Accountants (MIA).

Pengeboman London

Di sebalik pelbagai pengalaman tersebut, satu peristiwa yang meninggalkan trauma dan masih kuat terpahat di fikiran hingga sekarang apabila Mira nyaris terbabit dalam tragedi pengeboman London pada 7 Julai 2005.

Menurut Mira, ketika kejadian pengeboman itu, dia dalam perjalanan hendak ke tempat kerja dan berada dalam keretapi yang sama cuma berada di gerabak berbeza.

"Semua penumpang dalam keretapi tersebut terdengar bunyi letupan dan 30 saat selepas itu, asap tebal memasuki gerabak. Pengumuman yang dibuat hanya mengatakan terdapat masalah teknikal. Kami diminta menunggu dalam keretapi.

"Selepas dua jam, kami keluar dan melihat gerabak di tengah sudah hancur berkecai. Mayat-mayat bergelimpangan dan ada yang hancur. Memang dahsyat. Saya tak pernah tengok mayat berkecai macam itu sekali.

"Apabila keluar dari terowong, terdengar cakap-cakap orang yang mengatakan London telah diserang. Saya berjalan kaki terus pulang ke rumah. Saya memang bersyukur sangat kerana terselamat," kata Mira yang ketika itu anak sulungnya baru berumur setahun.

Berhenti kerja

Menurut ibu kepada tiga orang anak, Arianna, 10, Aariz Aryan, 8, dan Alyssa, 4, itu, semasa anak keduanya berumur setahun lebih, dia berhenti kerja kerana merasakan masanya begitu terhad untuk anak-anak.

Keputusannya untuk berhenti kerja memang tidak dipersetujui oleh arwah bapanya, Allahyarham Datuk Azhari Hamzah, bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pasir Panjang, Port Dickson. Kata arwah bapanya, penat belajar tapi akhirnya hendak duduk rumah menjaga anak.

Bagaimanapun, anak bongsu lima beradik itu tidak duduk diam. Dia tidak malu berniaga malah pernah pernah menjual pelekat kepada rakan-rakan sekolah.

"Saya pernah kena maki hamun dengan orang yang berniaga di situ. Mereka marah kerana saya berniaga di situ tapi itu semua membuatkan saya lebih kuat.

"Sebenarnya saya tidak pernah menyesal berhenti kerja. Itu semua telah ditetapkan oleh Allah," ujar Mira yang kemudiannya mendapat peluang membuka sebuah butik pakaian di Seremban 2 yang diberi nama Aya Sophia.

Aya Sophia kata Mira, menyediakan pelbagai rekaan fesyen kasual, moden, jubah, dres, skirt dan sebagainya.

Jelas Mira lagi, jika ada peluang, dia ingin membuat label pakaian sendiri dan kini sedang mula mengumpul modal ke arah itu. Dia bertekad untuk mempunyai label sendiri seawal tahun 2015.

Terlibat sebagai model

Cerita Mira, waktu itu dia pergi mengambil stok pakaian di Yans Creation di Kenanga Wholesale City. Pemilik butik tersebut, Yani Bachtiar kemudian mempelawanya menyertai pertandingan Hari Ibu.

Mira menolak kerana ketika itu badannya masih berisi. Namun Yani menyuruh mencuba dan dia menang tempat pertama pertandingan tersebut yang disertai bersama anak sulungnya dengan memenangi hadiah wang tunai sebanyak RM1,000.

Dari situ, Mira terfikir bahawa dia dapat mengumpul wang dengan menjadi model sambilan.

Bagi melengkapkan diri, dia mempelajari sendiri cara bergaya melalui majalah dan televisyen.

Membesarkan anak-anak sendirian

Walaupun sibuk dengan perniagaan dan peragaan, Mira tidak melupakan tanggungjawabnya sebagai seorang ibu.

Membesarkan anak-anak sendirian, dia memberikan sepenuh komitmen bermula awal pagi lagi.

"Pukul lima pagi saya sudah bangun menyiapkan sarapan anak-anak ke sekolah. Saya pastikan anak-anak makan dua biji telur setengah masak setiap seorang dan minum segelas susu sebelum mereka ke sekolah.

"Saya tidak mahu mereka lapar ke sekolah. Mereka sekolah sampai petang. Malam saya masak sendiri dan kadang-kadang mak tolong masak. Mak banyak menolong saya dan saya berterima kasih dengan mak," kata Mira yang tidak mempunyai pembantu rumah.

Warna tak sedondon

Posted: 29 Jan 2014 06:11 AM PST

Gabungan merah dan biru lembut tetap menawan.

MELALUI koleksi Farnia, Hamshiah bermain dengan warna-warna kontra berpandukan konsep padan dan suai. Walau kadang kala koleksinya nampak pastel, tetapi pada masa sama boleh menjadi warna blok seperti padamam ungu lembut dan merah jambu kabut (dusty pink).

Apa yang pasti dia beroleh inspirasi daripada permintaan semasa apabila menyedari penggemar fesyen pada masa kini menyukai yang mudah disuai padan ke mana sahaja.

Rekaan longgar yang menepati pakaian Muslimah kontemporari menjadi pilihan Hamshiah yang mana koleksi Farnia kebanyakannya tidak mengikut bentuk badan.

"Ini amat menepati kehendak golongan Muslimah moden. Selain itu ciri-ciri seperti mudah mengenakan butang dan zip antara yang pasti ada pada rekaan saya sama ada dres, blaus potongan A, skirt labuh dan baju untuk menyusu (nursing)," katanya yang menggunakan fabrik pilihan seperti lycra, kain kapas dan syifon.

Berkelulusan Ijazah Rekaan Fesyen daripada Universiti Teknologi Mara (UiTM), koleksi rekaan Hamshiah sebahagiannya boleh diperoleh secara atas talian atau boleh juga mengunjungi kiosk dan butiknya di Subang Parade, Subang Jaya serta Seksyen 9, Bangi, Selangor.

"Dalam sebulan terdapat 30 pasang baju baharu bagi satu warna dengan minimum empat warna. Selain menjual baju untuk dipakai harian, ada sesetengah koleksi dihiasi dengan perincian berkilat," ujarnya.

Menurutnya, ada juga pelanggan yang meminta pendapatnya daripada segi memadankan warna pakaian. Jangan memakai lebih daripada tiga warna pada setiap pemakaian. Contohnya coklat gelap sesuai dipadankan dengan warna kuning mustard dan biru," kata Hamshiah yang memiliki sijil perunding imej daripada Training Cube. – MERAN ABU BAKAR

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved