Ahad, 1 Disember 2013

Utusan Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pemotoran


Ledakan kuasa Suzuki Swift Sport

Posted: 01 Dec 2013 10:05 AM PST

Oleh FAIRUS KASSIM
ekonomi@utusan.com.my

Swift merupakan model Suzuki yang paling popular di Malaysia disebabkan saiznya yang sangat praktikal untuk kegunaan di kawasan bandar dan paling penting reka bentuknya mampu menarik perhatian golongan lelaki mahupun wanita.

Atas permintaan tinggi, Suzuki Malaysia Automobile (SMA) telah memperkenalkan model Swift Sport diimport sepenuhnya bagi memenuhi kehendak pelanggan yang menginginkan kereta yang lebih berkuasa tetapi saiz yang praktikal.

Dua varian diperkenalkan untuk model ini iaitu automatik tujuh kelajuan dan manual enam kelajuan. Penulis baru-baru ini berpeluang mencuba model automatik untuk sesi ujian di sekitar Lembah Klang dan perjalanan jauh menyusuri lebuh raya.

Sekali pandang, reka bentuknya masih sama seperti Swift standard, tetapi ada sedikit perubahan membabitkan perumah lampu hadapan warna hitam, bampar dan jeriji lebih sporty selain dipadankan dengan ekzos berkembar. Selain itu sistem penyerap hentak, tayar dan rim turut disesuaikan dengan imej sporty.

Ruang kabin juga tidak banyak perubahan kecuali pada kerusi separa bucket dengan kemasan jahitan merah, stereng kulit juga dengan kemasan jahitan merah dan kemasan garisan perak di pintu serta papan pemuka.

Turut dilengkapi dengan butang hidup/henti enjin, pedal shift, pendingin hawa automatik, sistem radio asas dan pedal kaki sport berwarna perak.

Oleh kerana ini model sport, maka perkara paling penting untuk diuji adalah prestasinya. Tekanan pertama pada pedal minyak sahaja sudah membuatkan penulis terasa keupayaan enjin M16A 1.6L pada kereta ini dan sangat berbeza dengan model standard.

Walaupun menggunakan transmisi automatik, kuasa pecutannya tetap dirasai dan pemandu dapat merasai setiap 'gigitan' semasa pertukaran gear yang jarang dapat dirasai pada kereta automatik lain.

Disebabkan 'gigitan' tersebut, penulis berasa puas untuk kerap menggunakan pedal shift dan bagi penulis ini adalah kelebihan yang ditawarkan oleh Swift Sport dan mungkin menjadi faktor permintaan di pasaran.

Di atas kertas, model ini boleh mencapai kelajuan maksimum 185 km/j tetapi penulis berjaya memecahkan angka tersebut semasa mengujinya di lebuh raya. Penggunaan minyak pula sekitar 6.5L/100km.

Kawalan stereng Swift Sport juga menyeronokkan dengan sistem penyerap hentak yang sangat selesa ketika mengambil selekoh dan semasa membrek pada kelajuan tinggi.

Namun penulis sangat tidak selesa dengan salutan kulit yang timbul pada kedudukan tangan kiri dan kanan. Apabila terlalu lama memegang bahagian tersebut, tangan menjadi kebas dan sakit.

Secara keseluruhan prestasi Swift Sport automatik tidak menghampakan dan penulis tidak sabar untuk menguji transmisi manual selepas ini.

Pada pandangan penulis, model ini sesuai untuk golongan muda, bujang atau kereta kedua disebabkan ruang bonet yang sangat kecil berikutan penyediaan ruang tayar ganti dan saluran ekzos berkembar.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved