Ahad, 1 Disember 2013

Utusan Online - Megabait


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Megabait


Kreativiti dengan jarak jelas

Posted: 01 Dec 2013 05:13 AM PST

Bersama MOHD. HAZLI HASSAN

Rakaman sudut lebar sering menggunakan bukaan yang kecil bagi membolehkan subjek dan latar belakang memperoleh ketajaman yang terbaik.

TIDAK ramai yang tahu apa itu jarak jelas. Ini adalah terjemahan langsung kepada ayat bahasa Inggeris, Depth Of Field (DOF). DOF antara aspek utama dalam fotografi termasuk fotografi dasar laut atau bawah air. Ini berikutan penggunaan jarak jelas amatlah kritikal semasa di dasar laut.

Jarak jelas yang sedikit (Shallow DOF) bermaksud imej yang dihasilkan mempunyai jarak ketajaman yang sedikit. Ini membolehkan jurufoto menumpukan kepada subjek utama yang mahu diberi keutamaan sahaja.

Jarak jelas yang banyak (Large DOF) pula merupakan imej yang mempunyai ketajaman yang lebih banyak dan adakalanya ketajaman imej yang dihasilkan termasuk dari latar depan sehingga ke belakang.

Ini merupakan perkara asas yang perlu diketahui oleh semua jurufoto tidak kira genre, baru atau lama.

Untuk menghasilkan jarak jelas, amat mudah. Apa yang perlu diketahui adalah penggunaan bukaan (aperture) yang betul dan sesuai dengan keadaan.

Bermain dengan bukaan dapat memberikan imej yang lebih kreatif. Tetapi harus diingat, perkara asas perlu diketahui terlebih dahulu sebelum anda mahu melakukan sesuatu yang diluar kotak - know you rules before you break the rules.

Dalam nota yang mudah, untuk mendapatkan jarak jelas yang sedikit, penggunaan bukaan yang besar diperlukan dan untuk mendapatkan jarak jelas yang banyak, bukaan kecil diperlukan.

Namun permainan bukaan ini berkait rapat dengan kelajuan pengatup pula, juga sedikit-sebanyak memerlukan permainan ISO. Bagi jurufoto dasar laut, ia akan lebih sukar.

Jika ada sebarang pertanyaan, e-mel dengan subjek Dasar Laut ke klik.mingguan@gmail.com. Sebahagian karya saya boleh dilihat di Flickr - http://bit.ly/fotobobo.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved