Khamis, 26 Disember 2013

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


3 pengawal Filipina dijel 6 bulan

Posted: 26 Dec 2013 10:22 AM PST

Oleh MARZITA ABDULLAH
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 26 Dis. - Tiga pengawal keselamatan warga Filipina termasuk seorang wanita masing-masing dihukum penjara enam bulan oleh Mahkamah Majistret di sini setelah mengaku bersalah memiliki MyKad palsu dan MyKad milik orang lain.

Majistret Erry Shahriman Nor Aripin menjatuhkan hukuman itu terhadap Algapur Sampang, 21, Aliza Lahaman, 38, dan Salihin Abnarin, 21, kesemuanya bertugas di sebuah syarikat kawalan keselamatan yang sama.

Hukuman penjara terhadap mereka yang ditangkap hari ini, berkuat kuasa dari tarikh hukuman itu dijatuhkan.

Algapur dan wanita itu mengaku menggunakan MyKad palsu manakala Salihin mengaku memiliki MyKad milik orang lain sebagai pengenalan diri ketika ditangkap pada pukul 1.20 pagi ini di Pos Pengawal Mandy Villa, No. 451, Jalan Segambut di sini.

Pegawai Pendakwa dari Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Sulaiman Ghamat mengemukakan pertuduhan mengikut Peraturan 25(1)(e) Peraturan-peraturan Pendaftaran Negara 1990 (Pindaan 2007).

Hukuman yang diperuntukkan adalah penjara sehingga tiga tahun atau denda maksimum RM20,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Berdasarkan fakta kes, pada masa kejadian, ketiga-tiga tertuduh ditahan sekumpulan anggota dan pegawai penguatkuasaan JPN, Putrajaya dalam operasi pemeriksaan dokumen di pos pengawal tersebut.

Hasil pemeriksaan mendapati kesemua tertuduh mengaku tidak memiliki sebarang dokumen pengenalan diri yang sah ketika ditahan.

Semakan di Bahagian Rekod Kad Pengenalan di JPN mendapati MyKad yang digunakan Salihin telah dikeluarkan kepada warganegara Malaysia yang beralamat di Sabah begitu juga kad pengenalan palsu yang dimiliki Algapur dan Aliza turut menggunakan alamat di Sabah.

Sementara itu, Sulaiman memohon hukuman setimpal kepada kesemua tertuduh dengan hukuman yang lebih berat dikenakan terhadap Aliza kerana memiliki MyKad palsu yang mempunyai ciri-ciri keselamatan terbaharu seperti MyKad keluaran JPN.

Bagaimanapun, kesemua tertuduh terutama Aliza dan Salihin yang masing-masing mempunyai dua dan empat anak di negara asal merayu hukuman ringan kerana menyesal atas perbuatan masing-masing.

Remaja dituduh bunuh pelajar kolej

Posted: 26 Dec 2013 10:22 AM PST

PETALING JAYA 26 Dis. - Seorang remaja lelaki dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini hari ini atas tuduhan membunuh seorang pelajar kolej dalam kejadian ragut, dua bulan lalu.

Mohamad Zulhamiezan Aziz, 19, didakwa bersama-sama tiga lagi lelaki yang masih bebas melakukan perbuatan itu terhadap Dickson Wong Seng Yong, 22, di lorong belakang Jalan SS 25/2, Taman Bukit Emas, Kelana Jaya, kira-kira pukul 7 pagi, 26 Oktober lalu.

Tertuduh berbaju lokap berwarna ungu hanya mengangguk tanda faham ketika tuduhan dibacakan di hadapan Majistret K.B. Elena Hong Tze Lan.

Bagaimanapun tiada pengakuan direkodkan daripada tertuduh yang didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama.

Seksyen itu memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Nur Aifaa Che Abdullah manakala tertuduh tidak diwakili peguam bela.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved