Khamis, 7 November 2013

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Hilang lapan 'hero'

Posted: 07 Nov 2013 10:57 AM PST

Oleh YATIMIN ABDULLAH
utusankelantan@utusan.com.my

Mohd. Norfarhan Mohammad

KOTA BHARU - Skuad The Red Warriors bakal mengharungi saingan Liga Malaysia (Liga M) musim 2014 penuh liku apabila beberapa tonggak utama yang menjadi tunjang kekuatan Kelantan bagi tahun 2012/2013 memilih berubah angin dengan menyertai pasukan lain.

Berita mengejutkan itu disahkan sendiri Penasihat Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa menerusi entri di laman sosial facebook miliknya, semalam.

Annuar dalam entri itu menulis, antara pemain yang akan meninggalkan pasukan The Red Warriors musim hadapan ialah Mohd. Norfarhan Mohammad, Indra Putra Mahyuddin serta empat tonggak pertahan iaitu Azizi Mat Rose, Mohd. Rizal Fahmi Rosid, S. Subramaniam dan Mohd. Daudsu Jamaluddin.

Katanya, Kelantan dijangka turut kehilangan sentuhan pemain tengah berbisanya, Mohd. Shakir Shaari dan tenaga muda, Mohd. Izuan Solahuddin yang memilih untuk menyertai pasukan baharu musim depan.

"Kepada mereka semua, saya ucapkan penghargaan dan terima kasih serta selamat maju jaya. Perjalanan The Red Warriors diteruskan dengan penuh tabah tanpa mereka.

"Patah tumbuh hilang berganti, (barisan pemain) The Red Warriors 2014 akan diumumkan sebelum akhir bulan ini," ujarnya.

Lima tonggak The Red Warriors iaitu Mohd. Nofarhan, Azizi, S. Subramaniam, Mohd. Shakir dan Mohd. Daudsu dikhabarkan hampir pasti menyertai Harimau Selatan manakala Mohd. Rizal dikatakan bakal berhijrah ke Selangor.

Dua lagi pemain, Indra Putra dan Mohd. Izuan masih merahsiakan pasukan yang akan mereka sertai musim depan.

Dalam perkembangan lain, sumber dalaman KAFA memberitahu, Kelantan sudah berjaya mendapatkan khidmat bekas penyerang Negeri Sembilan, Mohd. Shakir Ali bagi memperkuatkan pasukan tahun hadapan.

Kata sumber itu lagi, The Red Warriors juga mengintai beberapa nama besar yang akan dibawa masuk memperkuatkan pasukan.

"Usaha untuk membawa masuk beberapa nama besar bertaraf pemain kebangsaan tersebut bertujuan mengisi kekosongan ditinggalkan oleh tonggak utama The Red Warriors musim ini yang mengambil keputusan untuk berhijrah kepasukan baharu tahun depan.

"Kita yakin dan percaya dengan ramuan pemain yang ada ini, mampu membentuk gandingan mantap untuk musim depan," ujarnya.

Sumber tersebut turut mengesahkan Kelantan sedang berunding untuk mendapatkan khidmat Mohd. Khyril Muhaymeen Zambri dan pemain tersebut sudah pun menjalani pemeriksaan kesihatan di sini, baru-baru ini.

Katanya, selain tonggak Kedah itu, tonggak Harimau Muda A, Wan Zaharul Nizam Wan Zakaria turut berada dalam radar Kelantan untuk musim depan.

FAM benar tiga import 2014

Posted: 07 Nov 2013 10:57 AM PST

Oleh FERZALFIE FAUZI
ferzalfie.fauzi@utusan.com.my

PETALING JAYA - Saingan Liga Malaysia 2014 dijangka bertambah rancak apabila Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) membenarkan setiap pasukan menggunakan tiga pemain import berbanding dua musim ini dengan syarat salah seorang daripada pemain tersebut diambil dari benua Asia.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JKPT) FAM, Datuk Afandi Hamzah, tarikh tutup untuk pendaftaran pemain import bagi semua pasukan pada 4 Disember ini manakala pendaftaran kedua pula boleh dilakukan dari 23 Mac hingga 22 April depan.

"Kita beri tempoh yang panjang untuk pasaran perpindahan kedua pemain import disebabkan mengikut kalendar Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA), ada sebahagian pemain import yang sudah tamat kontrak terutama di saingan liga utama dunia," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat JKPT di Wisma FAM, semalam.

Jelasnya, pendaftaran kedua pemain tempatan juga mengikut tarikh yang sama dan dijangka tidak berdepan dengan sebarang masalah, begitu juga untuk pendaftaran pemain import pertama (awal musim) kerana rata-rata pasukan sudah mempunyai calon pemain import untuk beraksi pada Januari depan.

"Bagi pasukan yang beraksi di Piala AFC pula mereka boleh menggunakan empat pemain import dengan seorang darinya adalah dari benua Asia. Ini adalah pendekatan yang kita ambil selepas dilihat dari semua sudut dan aspek.

"Sebanyak 12 pasukan akan beraksi di Liga Super manakala Liga Perdana pula 13 pasukan dengan kehadiran pasukan Harimau Muda B yang musim ini beraksi di Liga Singapura, sementara Harimau Muda A pula akan kembali beraksi di liga tersebut, format penyingkiran dan dinaikkan ke liga pula kekal sama,'' katanya.

Undian bagi Liga Malaysia pada 23 November ini, serentak dengan Anugerah Bola Sepak Kebangsaan.

Aksi pertama dimulakan dengan perlawanan Sumbangsih pada 17 Januari menemukan juara Liga Super 2013 Lions XII menentang juara Piala Malaysia 2013, Pahang di Stadium Shah Alam, sementara perlawanan lain Liga Super bermula 18 Januari.

Ditanya mengenai pasukan yang menarik diri baik di Liga Super dan Liga Perdana, Afandi berkata, hanya tiga pasukan dari Liga FAM yang menarik diri untuk musim depan iaitu NS Betaria, Tumpat FC dan Tentera Darat FC.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved