Khamis, 14 November 2013

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


Apabila yang salah pula dibela

Posted: 14 Nov 2013 11:12 AM PST

Oleh Mohd. Shauki Abd. Majid

PEMBUNUHAN Ketua Penolong Pengarah Penguat Kuasa Jabatan Agama Islam Pahang (KPP JAIP) beberapa hari lalu dan pembunuhan Timbalan Pengarah Kastam (TPK) sebelum ini adalah contoh betapa bahayanya seseorang yang diamanahkan melaksanakan tanggungjawabnya secara berkesan dan bermoral.

Tragedi yang menimpa KPP JAIP menjadi ingatan yang paling sedih dalam rekod jenayah di Malaysia kerana ia mula dikaitkan dengan penguatkuasaan peraturan membendung ajaran sesat manakala kematian TPK dilihat sebagai kecenderungan penjenayah bertindak secara kejam kerana menghalang aktiviti yang menyalahi undang-undang negara.

Bahaya ajaran sesat dalam konteks negara Malaysia jika ia tidak dibanteras akan menghancurkan seluruh umat. Setakat ini, terdapat 24 ajaran sesat yang masih aktif di Malaysia. Ini diakui sendiri oleh Jabatan Kemajuan Islam (Jakim). Kita tidak mengetahui sejauh manakah bahayanya 24 ajaran sesat yang masih aktif di Malaysia.

Dalam hal ini, sangat wajar Jakim membuat satu keputusan dan penelitian khususnya dari aspek kandungan ajaran sesat itu dan jika ternyata menyalahi prinsip syariat, maka jangan tunggu lama-lama, segeralah ambil tindakan.

Dua peristiwa tersebut bukanlah insiden baharu kerana sebelumnya ada pegawai polis ditembak mati oleh pengganas atau penjenayah kerana menyekat kegiatan haram mereka. Ekoran kekerapan kes bunuh ini, rakyat Malaysia seolah-olah merasakan diri semakin tidak selamat.

Persoalannya, di manakah berhentinya slogan keramat yang pernah didendangkan oleh kelompok tertentu agar Malaysia perlu diselamatkan" kerana mereka sebenarnya semakin berdiam diri apabila tragedi demi tragedi berlaku.

Kelompok sedemikian hanya tahu bercakap dan menuding jari, tetapi tidak ada kesungguhan untuk bersama membendung jenayah; turun ke gelanggang mencari penjenayah, sebaliknya hanya tahu membuat seruan atau mengeluh.

Sekadar mahu bercakap, semua orang boleh membuat tuduhan bahawa sistem kawalan keselamatan tidak berkesan. Jika benar sistem itu tidak berkesan, apa pula peranan masyarakat untuk membendung jenayah dalam masyarakat, kerana ia memberikan kesan terhadap aktiviti pembendungannya.

Kerajaan mempunyai mekanisme yang jelas dalam membendung jenayah, tetapi, penguatkuasaan undang-undang tidak akan dilihat berkesan sekiranya masyarakat sendiri sukar menerimanya. Hal ini boleh dilihat daripada sikap sesetengah masyarakat yang memerihalkan salah pengurusan orang yang tertuduh berbanding kesalahan sebenar yang dilakukan oleh orang kena tuduh.

Hari ini, sudah menjadi sesuatu yang lumrah, ada sekumpulan masyarakat yang sanggup mempertahankan orang yang dilihat melakukan kesalahan manakala orang yang mengawal atau berusaha mencegahnya bersalah".

Seperti suatu pertunjukan sandiwara, seseorang yang melakukan kesalahan mendapat pembelaan yang melampau sehingga dianggap pula sebagai hero" baru muncul yang kehadirannya seolah-olah untuk menyelamatkan orang lain daripada undang- undang. Undang-undang dianggap sebagai suatu bentuk kelaziman doktrin yang zalim atau dalam bahasa yang popular draconian."

Apabila kumpulan yang menyebarkan ajaran salah dan fahaman salah, tindak balas ahli kumpulan terbabit menjadi semakin ganas sehingga sanggup membunuh. Atas nama agama mereka memasang niat dan keazaman, orang yang melaksanakan undang- undang perlu disekat ataupun dihapuskan. Inilah dunia barbarian yang semakin mendapat perhatian dan pembelaan masyarakat, sedangkan krisis peradaban manusia berpunca daripada masalah moral.

Ingatlah firman Allah yang bermaksud : Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan kamu menjalankan hukuman Qisas" (balasan yang seimbang-hukuman balas bunuh) dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh"(Maksud al-Quran Surah Al-Baqarah ayat 178)

Sebelum Islam diturunkan ke muka bumi menerusi kemunculan Nabi-Nabi dalam kalangan kaum-kaum tertentu, Allah SWT sudah menggambarkan betapa hinanya manusia kerana amat tertakluk kepada pemikiran tamak dan haloba. Akibatnya, kerana ingin menguasai dan memiliki semua sumber sama ada sumber nyata (emas, minyak dan barangan) ataupun tidak nyata (kuasa ataupun pengaruh), manusia sanggup berbunuhan sesama sendiri.

Apabila manusia dididik dengan peraturan moral dan nilai kehidupan bermasyarakat, mereka yang melakukan kesalahan boleh menerima hukuman secara mudah. Lama kelamaan, oleh kerana manusia lebih bersandarkan kepada pemikiran rasional tanpa terikat dengan human governance" yang ditetapkan dalam agama, manusia menjadi semakin lupa untuk apa sebenarnya Allah SWT menciptakan mereka dan diberikan akal untuk berfikir.

Falsafah hidup manusia kemudiannya berubah dengan melihat bentuk-bentuk fizikal atau nyata sebagai peringkat pencapaian peribadi sebagaimana dijelaskan oleh Abraham Maslow menerusi teori hierarki keperluan manusia. Selepas keinginan asas untuk tujuan survival diperoleh, manusia berusaha untuk mencapai tahap teratas yang dikenali sebagai self-actualization.

Self-actualization dibuktikan menerusi kepemilikan sesuatu yang banyak, sedangkan tidak semua apa yang dimiliki itu diperlukan sepanjang hayatnya. Kepemilikan melimpah itu kemudiannya digunakan untuk membeli atau mempamerkan martabat sehingga sanggup membeli sesuatu yang terlalu mahal, kerana kejayaan membeli itu adalah suatu kepuasan yang mahal harganya.

Misalnya, seorang jutawan sanggup membeli sebuah lukisan garapan seorang pelukis tersohor dengan harga yang berkali ganda daripada harga yang ditawarkan. Situasi ini menaikkan darjah kecemburuan orang lain, kerana lebih ramai rakyat miskin yang terpaksa mencari makanan di celah-celah timbunan sampah memerlukan pertolongan.

Konsep ini telah menyebabkan manusia semakin kerdil nilai-nilai keinsanannya. Sedangkan dalam Islam, setiap manusia yang dilahirkan, ia diajar bagaimana untuk menjadi seorang insan yang mulia. Sejak seseorang itu lahir, pada hari pertama kelahirannya Islam menyuruh keluarga berkenaan memperdengarkan seruan azan ke telinganya.

Bayi diajar mengenali siapakah sebenarnya yang lebih berkuasa; siapa yang wajib dijadikan teladan; bagaimana menjalani hidup; dan akhirnya, kita akan kembali ke rumah kita yang kekal, iaitu alam barzakh. Ketika alam barzakh, semua apa yang kita miliki tidak menentukan kita mendapat ruangan penginapan terbaik, Allah akan memperhitungkan apa yang kita lakukan sepanjang hayat di dunia.

Prinsip yang diajarkan oleh Islam menegakkan kebenaran menerusi pengukuhan hati, kerana dari hati itulah akan memberikan fikiran yang sihat dan tindakan berkesan. Ia berbeza dalam pendekatan psikologi, kerana bidang itu bermula dengan penelitian masalah manusia dari perspektif luaran, maka hingga kini psikologi belum berhasil melahirkan prototaip manusia yang menepati makna insan.

Semakin bergelumang dengan data psikologi, manusia menjadi semakin kacau sehingga melahirkan pelbagai bidang psikologi dan kaunseling. Bagaimanapun proses pencerahan manusia tidak juga menampakkan kehidupan yang baharu muncul semakin beradab. Adalah benar seperti kata ahli fikir, dalam masyarakat manusia semakin membiak binatang, tetapi dalam kumpulan binatang, semakin membara semangat manusia.

Manusia, dari perspektif Islam tidak dapat mencabar Allah SWT, walaupun orang itu mempunyai senjata dan pengikut yang ramai. Allah SWT akan dapat menyentap nyawa mereka dengan pelbagai cara, walaupun kadangkala sebab dan cara seseorang itu mati dilihat tidak masuk akal, seperti seorang pakar memanjat kelapa tiba-tiba terjatuh daripada pokok kelapa; seorang penjinak ular yang berjaya, tetapi mati digigit ular yang tidak berbisa (misalnya, ular lidi); seorang lanun mati ketika menghunus tombaknya sendiri.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: Katakanlah(Wahai Muhammad): Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu)maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakkal." (maksud Surah At-Taubah ayat 51)

Hindarilah daripada terjerumus ke dalam kancah yang menyesatkan dan kembalilah ke pangkal jalan, kerana Allah SWT tetap memulihara mereka yang mencari jalan untuk menuju tahap insan. Untuk menjadi insan, manusia perlu menambahkan ilmu dan ilmu wajib diamalkan untuk membangun iman.

PENULIS ialah Pengurus Besar Analisa Dan Penyelidikan Yayasan Dakwah Islamiah

Malaysia (Yadim)

Masa depan Langkawi - antara kekhuatiran dan harapan

Posted: 14 Nov 2013 11:12 AM PST

Oleh Salleh Buang

SEORANG sahabat (anak jati Kedah, warga emas lebih tua dari saya) mengirim emel kepada saya baru-baru ini.

Dalam emelnya, sahabat saya ini meluahkan rasa resahnya tentang masa depan pulau legenda Langkawi. Beliau merasa khuatir andainya apa yang dilaksanakan di pulau yang bertuah itu (sama ada oleh Kerajaan Pusat, kerajaan negeri dan agensi-agensi lain) akan hanya menguntungkan orang luar", manakala manfaat sebenar dan hakiki tidak sangat dinikmati oleh penduduk tempatan, terutama para belia dan usahawan kecil dan sederhana.

Pertama kali saya bertandang ke pulau itu adalah pada 1967, sewaktu saya bertugas di Jabatan Kastam dan Eksais Diraja di Changloon, Kedah. Sejak itu saya terus menziarahinya dari semasa ke semasa, sambil memerhatikan perubahan yang berlaku di pulau itu selama ini. Kira-kira 16 tahun lalu saya sekeluarga berhijrah ke Kedah, dan dengan itu dapat melihat perkembangan pulau itu dari lebih dekat.

Pada 2007-2008 lalu, sewaktu saya mengendalikan satu program sarjana UTM melibatkan 21 pelajar (terdiri dari pegawai-pegawai kanan kerajaan negeri Kedah), sering kali bahan perbincangan kuliah kita tertumpu kepada aspek pembangunan di pulau itu. Selama dua tahun saya berinteraksi dengan pelajar-pelajar sarjana" ini, banyaklah maklumat mengenai pembangunan pulau legenda itu yang tidak diketahui ramai.

Kadang-kala memang terlintas di kepala saya soalan-soalan seperti apakah Langkawi sudah hilang identiti asalnya (pulau Mahsuri), apakah ia telah tersilap arah tujuan, apakah pembangunan yang berlaku di pulau itu hanya menguntungkan segelintir orang, apakah penduduk asal pulau itu hanya sekadar menjadi pemerhati, dan sebagainya.

Pernah diberi jolokan permata Kedah" (oleh Sultan Kedah pada Julai 2008, sempena sambutan Jubli Emas) pulau Langkawi merupakan sebahagian daripada 104 pulau di Laut Andaman. Selain pulau Langkawi, hanya tiga pulau sahaja yang ada penduduknya, iaitu Pulau Tuba, Pulau Rebak dan Pulau Dayang Bunting. Jumlah penduduk di semua pulau ini dianggarkan tidak melebihi 100,000 orang, yang mana sebahagian besar (kira-kira 90%) adalah orang Melayu beragama Islam.

Soalnya, apakah kedudukan ini akan terus kekal? Sahabat saya khuatir jika kita terlepas pandang, dalam tahun-tahun mendatang, peratusan orang Melayu di pulau itu akan terus menerus berkurangan.

Dua tahun lalu, pada Disember 2011, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak melancarkan Langkawi Tourism Blueprint (LTB), yang menjanjikan pelaburan baru ke pulau itu bernilai RM5 bilion dan mampu menarik ketibaan pelancong sehingga 3 juta pada 2015. Inisiatif terbaru ini akan dapat mewujudkan 4,200 pekerjaan baru dalam industri pelancongan, dan meningkatkan pendapatan industri ini mencecah RM3.8 bilion (berbanding RM1.8 pada tahun itu).

LTB 2011 itu merupakan fasa kedua rancangan pembangunan kerajaan pusat mengenai pulau itu sejak tahun 80an lalu bila Tun Dr. Mahathir Mohamad mengisytiharkan Langkawi sebagai pulau bebas cukai. LTB 2011 menggariskan 14 langkah atau inisiatif terperinci.

Pada 10 November 2013 lalu, Najib sekali lagi menegaskan bahawa Kerajaan Pusat akan terus membangunkan industri pelancongan di pulau itu ke tahap lebih tinggi" dengan menjadikannya sebagai destinasi percutian dunia berkonsepkan nautika mewah. Beliau menambah bahawa industri pelancongan di Langkawi perlu dibawa ke fasa seterusnya, dan ini memerlukan beberapa pelabur besar dan jenama terkemuka" untuk menarik minat lebih ramai pelancong luar, termasuk yang berpendapatan tinggi.

Terdapat banyak produk pelancongan" di Langkawi, antaranya makam Mahsuri, galeria Perdana, Dataran Lang, Taman Legenda, laman padi, kereta kabel Machincang, telaga harbour di Teluk Burau, pusat kraftangan dan padang golf. Soalnya sejauh manakah pembangunan dan transformasi ekonomi ini memberi impak ke atas struktur pekerjaan dan taraf hidup penduduk setempat? Hasil kajian menunjukkan bahawa pembangunan yang dilaksanakan di pulau Langkawi belum lagi memberi kesan positif kepada penduduk di pulau-pulau kecil di sekitarnya, termasuklah Pulau Dayang Bunting.

Seorang blogger turut meluahkan rasa bimbangnya tentang impak pembangunan di Langkawi. Katanya - Ramai tuan tanah dan pengusaha chalet di Pantai Kok, Pulau Langkawi terpaksa melepaskan hak milik mereka kepada pihak-pihak tertentu untuk dibangunkan hotel lima bintang, padang golf dan pusat rekreasi. Walaupun pampasan diberikan, namun mereka sukar memulakan hidup baru tanpa tanah berpotensi seperti itu.

Fenomena ini bukan sahaja akan menjadikan mereka tidak bertanah, bahkan lebih malang lagi apabila pampasan yang diterima itu lesap dalam sekelip mata. Akhirnya, mereka akan hidup menderita dan terumbang- ambing di tempat sendiri." (sila lihat http://mazlan66.wordpress.com/2009/05 /23 /kesan-kesan-negatif-industri-pelancongan- kepada-masyarakat/)

Selain itu, blogger turut menyentuh kesan buruk industri ini kepada masyarakat tempatan. Pada pendapatnya -

Para pelancong asing telah membawa bersama mereka nilai-nilai hidup Barat yang tidak sesuai dengan selera tempatan. Ini termasuklah perbuatan bercumbu dan berbogel di tepi-tepi pantai. Selain itu, ada juga kalangan pelancong yang meminum arak dan melakukan seks dengan pasangan tanpa nikah. Unsur-unsur negatif ini tentulah mudah mempengaruhi pemikiran para remaja tempatan. Laporan Utusan Pengguna tentang gelagat anak muda Pulau Langkawi yang berseronok dengan meminum arak di tempat terbuka merupakan bukti betapa nilai-nilai hidup asing telah berjaya merobohkan benteng iman mereka yang masih mentah."

Kembali kepada emel dari sahabat saya itu, beliau tidak begitu setuju jika kita mahu jadikan Langkawi seperti Monaco atau Bali. Padanya, dua tempat pelancongan ini bukan model terbaik" untuk Langkawi - di mana 90% penduduknya adalah orang Melayu beragama Islam, kaya dengan budaya keIslaman. Monaco masyhur kerana casinonya, manakala 85% penduduk Bali ada penganut agama Hindu.

Sahabat saya itu mengakhiri emelnya dengan menulis - Mungkin ramai di antara kita tertarik dengan apa yang diusahakan untuk membangunkan Langkawi. Nampaknya bagus sekali, Langkawi akan terus maju dan Kedah diharap mendapat faedahnya. Apa pun saya amat takut agar pulau utara di Semenanjung ini (pada satu hari nanti) menjadi milik lawan seperti Pulau Pinang."

Harapan serta doa saya apa yang disebutkan oleh sahabat saya itu tidak akan berlaku.

PENULIS ialah penganalisis undang-undang.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved