Khamis, 14 November 2013

Utusan Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pemotoran


Perodua kini hampir keluarkan kereta sedan

Posted: 14 Nov 2013 11:12 AM PST

Model kereta konsep Sedan Perodua Buddyz di KLIMS13 di Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 14 Nov. - Kereta sedan kompak pertama Perusahaan Automobil Kedua Sdn. Bhd. (Perodua), semakin hampir ke proses pengeluaran selepas dipamerkan kepada umum hari ini di Pameran Motor Antarabangsa Kuala Lumpur 2013 (KLIMS13).

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Aminar Rashid Saleh berkata, kereta konsep berkenaan dikenali sebagai Buddyz dengan rekaan menepati kehendak generasi muda untuk pasaran tempatan dan antarabangsa.

Buddyz merupakan fasa seterusnya selepas memperkenalkan kereta konsep Bezza pada KLIMS10 selepas mengambil maklum balas daripada pelanggan.

Proses rekaan luar Buddyz sudah semakin hampir diselesaikan. Ketika ini kereta berkenaan perlu melalui fasa kejuruteraan dan memperoleh maklum balas terakhir daripada pelanggan.

Saya tidak boleh menetapkan bila akan dikomersialkan kerana mahu mencetuskan keseronokan pasaran. Apa saya boleh katakan, Buddyz semakin hampir ke proses pengeluaran," katanya pada sidang akhbar selepas majlis pengenalan kereta konsep berkenaan hari ini.

Aminar Rashid berkata, walaupun Buddyz sepanjang empat meter tetapi mampu menawarkan bonet seluas antara 400 hingga 500 liter, terbesar dalam kelasnya.

Oleh kerana disasarkan kepada golongan muda iaitu generasi Y, kereta ini berkonsepkan kombinasi manusia dan mesin iaitu bakal dilengkapi dengan pelbagai gajet serta teknologi terkini.

Kereta ini juga bakal menggunakan enjin baharu yang sedang dibangunkan Perodua iaitu 1.0L 1KR yang menepati standard Euro 4 dari segi pembebasan gas karbon emisi berbanding standard Euro 2 bagi enjin yang digunakan sekarang," jelasnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved