Jumaat, 4 Oktober 2013

Utusan Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Sukan


Pahang, ATM ke separuh akhir

Posted: 04 Oct 2013 11:40 AM PDT

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN dan DHIYA' ZULHILMI DAUD
sukan@utusan.com.my

Pemain ATM, Marlon Alex James (kanan) tangkas mengawal bola daripada pemain Lions XII, Farizt Jameed dalam aksi suku akhir kedua Piala Malaysia di Stadium Selayang, malam tadi. ATM menang 4-1. - UTUSAN/Abdul Razak Latif

KUALA LUMPUR - Pahang layak ke separuh akhir dalam tempoh sembilan tahun selepas menewaskan PKNS 2-1 di Stadium Shah Alam, malam tadi dengan kiraan agregat 5-3.

Angkatan Tentera Malaysia (ATM) pula mengikuti jejak Pahang selepas membelasah Lions XII 4-1 untuk kemenangan agregat 4-2 dalam satu lagi saingan suku akhir kedua di Stadium Selayang.

Di hadapan 30,000 penonton, penyerang Tok Gajah, Matias Conti yang meledak hatrik semasa perlawanan suku akhir pertama, 29 September lalu meneruskan sentuhan keramatnya ketika berdepan PKNS apabila menjaringkan gol pertama Tok Gajah pada minit ke-28.

Azamuddin Akil menggandakan kelebihan buat Pahang pada minit ke-59 manakala gol tunggal PKNS oleh Muhd. Khairu Azrin Khazali pada minit ke-66.

Disiplin yang tinggi barisan pertahanan Tok Gajah selain ketajaman serangan pantas ternyata membantu kemenangan skuad kendalian Dollah Salleh yang kali terakhir layak ke saingan separuh akhir Piala Malaysia pada tahun 2004.

Pahang akan berdepan pemenang perlawanan Sarawak dan Sime Darby yang akan berlangsung hari ini di Stadium Negeri, Kuching.

Tuah menyebelahi Tok Gajah apabila dikurniakan sepakan penalti pada minit ke-27 ekoran tindakan Ahmad Azlan Zainal menjatuhkan Conti sebelum pemain dari Argentina itu sendiri menyempurnakan sepakan bagi gol pembukaan Pahang.

Gol itu bagaikan menjadi pembakar semangat kepada anak-anak buah Dollah Salleh bagi mendapatkan jaringan kedua berpunca daripada sepakan jarak jauh menarik penjaga gol, Mohd. Khairul Azhan Mohd. Khalid pada minit ke-59.

Bola itu hadir tepat ke arah Azamuddin di dalam kotak penalti PKNS yang mudah menanduk menewaskan Mohd. Remezey Che Ros yang gagal menduga dengan tepat arah pergerakan bola.

Di Stadium Selayang, Marlon Alex James mempamerkan persembahan terbaiknya apabila menyumbatkan hatrik untuk memastikan anak-anak buah jurulatih B. Sathianathan melangkah ke saingan separuh akhir.

The Gladiators terlebih dahulu hampir dihukum seawal minit keempat apabila K. Reuben bertindak menjatuhkan kapten Lions XII, Shahril Ishak tetapi nasib ternyata menyebelahi ATM apabila pengadil perlawanan, Mohd. Nafeez Abd. Wahab tidak menghadiahkan penalti kepada pelawat.

Gol pertama yang dicari-cari Gladiators akhirnya menjelma pada minit ke-23 apabila hantaran perancang utama dari Argentina, Bruno Martelotto dari sebelah kanan tertepis pemain lawan, Hariss Harun ke gawang sendiri meletakkan ATM mendahului perlawanan 1-0.

ATM tergamam seketika apabila pemainnya, Amiridzwan Taj diperintah keluar padang selepas mengutip kad kuning kedua, namun beraksi dengan 10 pemain tidak menjejaskan tuan rumah yang ketika itu mendahului 3-1 sebelum Alex James melengkapkan gol ketiganya.

Lions XII yang mengunjungi Stadium Selayang berbekalkan kelebihan satu gol ke atas ATM bangkit seketika menerusi gol tunggal daripada Hafiz Abu Sujad.

Penyokong Sarawak ceroboh stadium

Posted: 04 Oct 2013 11:40 AM PDT

Oleh FARHANA JONI
utusansarawak@utusan.com.my

Gelagat sebahagian penyokong Sarawak yang kecewa terhadap FAS apabila mengumumkan tiket perlawanan Sarawak menentang Sime Darby habis dijual di pekarangan Stadium Negeri dekat Kuching, semalam. - UTUSAN/MOHAMAD GUSTIE NOORAMBIA

KUCHING - Kira-kira 2,000 penyokong fanatik skuad Bujang Senang memecah masuk Stadium Negeri di sini, semalam selepas tidak berpuas hati gagal mendapat tiket perlawanan suku akhir kedua Piala Malaysia menentang Sime Darby, malam ini.

Mereka berkumpul di hadapan pintu pagar utama stadium berkenaan seawal pukul 8 pagi selepas mendapat maklumat mengenai penjualan 1,000 keping tiket tambahan yang dikatakan akan dijual bermula 2 petang.

Penyokong berkenaan bukan sahaja berasal dari bandar raya ini, malah kebanyakan mereka datang dari Miri, Bintulu, Sibu dan Sri Aman.

Kira-kira pukul 2.30 petang, beberapa orang petugas Persatuan Bola Sepak Sarawak (FAS) menggantung kain rentang yang bertulis 'Harap Maaf Tiket Habis'.

Merasakan diri mereka dipermainkan, segelintir penyokong bertindak liar dengan merempuh pintu pagar berkenaan dan masuk beramai-ramai ke pekarangan stadium sambil meluahkan kemarahan.

Bagaimanapun, mereka berjaya ditenangkan oleh Ketua Bahagian Ketenteraman Awam Daerah, Deputi Supritendan Amihizam Abdul Syukur dan beberapa anggotanya yang bergegas ke tempat kejadian.

Wakil FAS kemudiannya bertemu dengan penyokong Ngap Sayot dan memberi penjelasan berlaku salah faham berhubung penjualan tiket itu sambil menerangkan bahawa baki tiket akan dijual sebelum perlawanan malam ini.

Salah seorang penyokong, Ahmad Kamil, 60-an, berkata, dia kecewa apabila penjual tiket di Wisma Hopoh memberitahunya sebanyak 1,000 tiket tambahan akan dijual di stadium itu, semalam.

"Kalau betul memang tiket telah habis dijual semalam, tidaklah saya buang masa hari ini beratur sekali lagi semata-mata untuk membeli tiket.

"Walaupun saya bekerja sendiri, namun hal ini menyebabkan saya terpaksa menanggung kerugian sebab dua hari saya terpaksa tutup kedai," katanya kepada Utusan Malaysia.

Seorang lagi penyokong yang dikenali sebagai Sharifah, 20, berkata, dia terpaksa berkejar pulang dari kelasnya di Kota Samarahan semata-mata untuk membeli tiket.

"Hari ini sekali lagi saya kecewa apabila pihak FAS buat macam ini, sekurang-kurangnya mereka tampil memberi penjelasan kepada kami yang telah menunggu di sini sejak pukul 8 pagi.

"Saya akan tunggu di sini awal pagi esok untuk pastikan betul atau tidak ada lagi tiket yang akan dijual seperti yang pihak FAS beritahu tadi," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved