Jumaat, 4 Oktober 2013

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Seri batu akik

Posted: 04 Oct 2013 12:38 AM PDT

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar SHAHRIL AZMAN ZAIN

Rantai labuh dan gelang tangan batu asli yang cantik dan tidak ketinggalan zaman.

Cincin batu akik sememangnya cukup sinonim dengan masyarakat Melayu lama terutama di kalangan pengumpulnya yang percaya batu asli itu mempunyai 'khasiat' tersendiri.

Namun seiring perubahan zaman, batu asli ini turut menjadi pilihan bagi mereka yang mempunyai jari jemari kreatif untuk aksesori perhiasan diri yang moden dan menarik.

Sememangnya aksesori yang menggunakan batu-batu asli lebih cantik dan bermutu.

Bahkan ia mempunyai peminatnya tersendiri terutama bagi mereka yang menyukai barangan perhiasan unik dan boleh dipakai lama seperti kata pepatah, tidak lekang dek panas dan tidak lapuk dek hujan.

Bagi pengumpul barangan perhiasan diri seperti ini, mereka mempunyai banyak koleksi yang telah dikumpul sejak bertahun-tahun lalu.

Mengetahui ramai yang meminati perhiasan diri daripada batu-batu asli, Sarah Amelia Mohd Nor menghasilkan koleksi terbarunya yang dinamakan Callia.

Selain batu akik, Callia, yang bermaksud cantik dalam bahasa Perancis, turut menggunakan batu-batu asli seperti lapis lazuli, kecubung, firus, jed, howlite dan banyak lagi.

Akik sahaja boleh diperoleh dalam pelbagai warna yang cantik berseri seperti biru, jingga, merah, hijau lumut, coklat, merah jambu, ungu dan warna-warna lembut.

Bagaimanapun dalam banyak jenis batu asli, firus merupakan batu yang paling berharga dan bernilai tinggi kerana kini sukar diperoleh dan warna birunya yang unik.

Koleksi Callia yang terdiri daripada rantai labuh, pendek dan gelang ini diberi sentuhan rekaan moden dengan pengertian tersendiri.

Bagi sesetengah rekaan, buah rantai atau charm pelbagai bentuk ditambah di antara susunan batu.

Rekaan gelang yang dihiasi charm ini disukai oleh remaja. Pun begitu, bagi golongan wanita berusia 20-an ke atas masih boleh menggayakan gelang tangan charm yang sesuai dengan mereka. Setiap gelang dijual pada harga di antara RM45 sehingga RM90.

Sementara itu, rantai batu asli yang dijual pada harga RM80 ke atas dirangkai menggunakan benang sutera yang kuat dan tidak mudah putus.

Setiap biji batu yang dimasukkan ke dalam benang akan disusuli dengan ikatan supaya lebih kuat dan jika terputus, hanya sebiji sahaja yang terjatuh dan bukan kesemuanya.

Istimewanya setiap perhiasan diri dalam koleksi Callia ini sesuai dipakai dengan apa sahaja fesyen pakaian baik yang moden, kasual mahupun tradisional.

Selain itu, pelanggan yang jemu dengan perhiasan diri yang dimiliki dan ingin menukar kepada rekaan lain atau ingin membeli secara dalam talian boleh berhubung dengan Sarah Amelia melalui Facebooktwentysixbysarah.

Kolagen teknologi Jepun

Posted: 04 Oct 2013 12:38 AM PDT

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar WAHIDAH ZAINAL

Ira Ghani bangga kerana berjaya mengeluarkan produk Nurwajah dan Auracafe.

PENGALAMAN selama 10 tahun mengeluarkan produk Aura Seri memberi inspirasi kepada pengasas produk tersebut, Datin Ira Ghani bagi menghasilkan produk terbaru beliau yang merupakan produk pemakanan.

Kedua-dua produk tersebut, iaitu Nurwajah dan Aura Cafe merupakan produk yang dicampurkan ke dalam minuman dan memiliki keistimewaan masing-masing.

Baru dilancarkan pertengahan bulan September lalu di sebuah hotel di ibu negara, Ira berkata, sudah tiba masanya beliau mengeluarkan pula produk pemakanan kerana selama ini Aura Seri hanya mengeluarkan produk yang digunakan secara luaran sahaja.

Bertemu dengan pengasas Nurwajah dan Aura Cafe ini di kilang Bot Industri Holding di Klang, Selangor, yang memproses kedua-dua produk tersebut, menurut Ira, beliau memahami kehendak dan keperluan setiap wanita kini yang ingin sihat dan cantik.

Oleh itu, beliau ingin mengambil peluang ini untuk berkongsi mengenai penjagaan kecantikan dan penampilan melalui kedua-dua produk tersebut.

Menurut Ira yang memegang jawatan sebagai pengurus di kilang tersebut, keistimewaan Nurwajah ialah ia merupakan minuman kolagen yang dihasilkan menggunakan teknologi tinggi dari Jepun.

''Minuman kolagen Nurwajah ini jika diamalkan secara konsisten boleh menjadikan kulit halus, licin dan cerah kerana bahan-bahan yang terdapat di dalamnya seperti kolagen marin, glutathione dan hyalurocid asid adalah bahan-bahan yang terbukti bagus dan baik bagi kesihatan kulit.

''Glutathione ini jika dilakukan pengamalan selama 99 hari tanpa henti akan memperlihatkan hasil yang menggembirakan sebanyak 80 peratus.

''Pembeli boleh mendapatkan Nurwajah di dalam kotak cantik yang di dalamnya terdapat 20 sachet dengan harga RM158 sekotak. Dalam setiap kotak pula turut dimasukkan kad gambar saya dengan sudut berbeza serta tip penjagaan kesihatan yang boleh dibaca, dikumpul dan diikuti,'' ujar Ira.

Sementara itu, Aura Cafe yang turut dimasukkan ke dalam kotak hitam cantik mempunyai 10 sachet dan dijual pada harga RM55.

Ira menambah, Aura Cafe merupakan satu-satunya kopi untuk sukses dan dengan meminumnya seseorang itu akan berasa bertenaga, hilang keletihan dan bersemangat semula.

Di dalam setiap kotak turut diletakkan kad motivasi dan sambil menikmati kopi, pembeli boleh membaca kad yang memberikan kata-kata motivasi.

''Dalam kotak Aura Cafe turut dimasukkan lima kad motivasi di mana pembeli digalakkan mengumpul sehingga 10 keping kad berbeza. Setelah itu mereka boleh datang ke pejabat kami bersama-sama kad tersebut dan berpeluang minum petang bersama saya dan suami,'' ujar Ira.

Menurut Ira lagi, pada peringkat pertama, kilangnya akan mengeluarkan sebanyak 1,000 kotak Nurwajah dan 1,000 kotak Aura Cafe bagi melihat sambutan pembeli.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved