Sabtu, 12 Oktober 2013

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

Posted: 12 Oct 2013 11:48 AM PDT

Ancaman besar

ASAKAN mahu menjadikan Malaysia negara sekular dan menghakis kedudukan Islam, semakin membimbangkan.

Terbaharu, Gabungan NGO-NGO Hak Asasi Manusia (COMANGO) menerusi proses semakan berkala sejagat (UPR) ke atas Malaysia, menuntut banyak perkara untuk dirungkai.

Proses tersebut yang memasuki pusingan kedua di Majlis Hak Asasi Manusia, Geneva pada 24 Oktober ini, akan menjadi medan untuk menekan kita.

Antaranya Malaysia didesak menandatangani beberapa perkara kritikal. Ia merangkumi soal kebebasan beragama terutama memudahkan murtad; menerima pakai acuan Barat dalam soal hak sama rata kaum dan agama; serta mengiktiraf amalan seks songsang, gejala liwat dan kahwin sejenis.

Awang sangat terganggu kerana tuntutan COMANGO merupakan ancaman terbesar kepada kedaulatan kita. Terima kasih kepada Gabungan NGO Islam kerana membangkitkan isu tersebut menjelang sesi UPR minggu depan.

Semoga delegasi NGO Islam yang menyertai sesi itu akan mempertahankan habis-habisan kepentingan Islam negara ini.

Dalam pada itu, ada pihak dan NGO tertentu di tanah air ini turut berperanan menghasut COMANGO. Mereka memberikan persepsi yang salah dan hujah-hujah serong yang bercanggah dengan perlembagaan, realiti budaya dan sejarah masyarakat Malaysia.

Ternyata kita ada musuh dalam negara yang menangguk di air keruh atas kelemahan umat Islam akibat berpecah atas ideologi politik.

Golongan tersebut ternyata agresif dan licik menarik campur tangan asing untuk menjadikan Malaysia sekular. Awang berharap pihak berkuasa dapat bertindak segera termasuk mendedahkan identiti para pengkhianat ini.

Jangan tunggu nasi menjadi bubur.

Manis hina Melayu

KENYATAAN Ketua Publisiti DAP, Tony Pua yang menggelar Pendaftar Pertubuhan (ROS) sebagai anjing UMNO nampaknya terus menjadi bualan.

Akar umbi orang Melayu termasuk Pas turut membantah beliau. Antaranya ahli Pas Cawangan Taman Selasih, Kulim, Wan Johari Wan Omar.

Beliau menganggap serangan pemimpin kanan DAP terutama Tony Pua adalah disebabkan majoriti kakitangan ROS adalah orang Melayu dan Islam.

Peringatan Wan Johari: Jangan aibkan orang Melayu dan Islam sebagai anjing.

Mesejnya, kata-kata jijik dan sangat rasis Tony Pua mendedahkan dia dinilai semahu-mahunya oleh orang Melayu. Terserah kepada orang Melayu untuk mentafsir dengan melihat sama ada yang tersurat mahupun tersirat.

Awang terdorong untuk bersetuju dengan Wan Johari.

Pihak ROS hanya menjalankan tugas selepas menerima aduan segelintir ahli DAP berhubung isu pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) tetapi aneh digelar anjing.

Persoalannya apakah dia akan menganjingkan organisasi yang majoritinya orang Cina, yang pasti ramai akan menjawab - tidak.

Agaknya lebih manis, cukup nikmat dan puas dapat menganjingkan organisasi Melayu dan orang Islam. Pada Awang, ia bukan lagi sekadar soal kerendahan akhlak tetapi gejala ekstrem anti kaum yang sangat tebal.

Provokasi dan penghinaan terhadap Melayu bukan perkara baharu dalam kalangan pemimpin parti itu. Kaduk sudah naik junjung.

Awang teringatkan peristiwa 13 Mei 1969 yang kita semua tahu berpunca daripada provokasi dahsyat terhadap orang Melayu.

Apakah Tony Pua mahu menyuburkan gejala itu?

Tahniah UMNO

AWANG mengucapkan tahniah kepada semua yang berjaya dalam pemilihan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO sama ada di peringkat Exco pusat mahupun di bahagian-bahagian.

Shahrizat Abdul Jalil dan Khairy Jamaluddin seperti yang dijangka terus diberi mandat mengetuai sayap Wanita dan Pemuda.

Begitu juga dengan Mas Ermieyati Samsudin yang kini merupakan peneraju baharu Puteri UMNO.

Kepada yang tewas, usah kecewa kerana ia lumrah dalam pertandingan. Hormatilah pilihan para perwakilan atas semangat demokrasi demi kepentingan parti.

Melangkahlah ke hadapan. Tumpuan selepas ini, barisan exco pusat dan para penyandang ketiga-tiga sayap di bahagian perlu lebih komited dan ikhlas menjayakan agenda parti.

Cabarannya ialah bagaimana barisan baharu ini dapat melonjakkan lagi keyakinan masyarakat Melayu kepada UMNO dan BN terutama menjelang pilihan raya umum akan datang.

Apa pun, pemilihan semalam mencatat sejarah dengan menyaksikan UMNO muncul sebagai parti yang lebih demokratik, inklusif dan berorientasikan akar umbi.

Walaupun berlaku sedikit sebanyak ketidaklancaran dalam proses pemilihan di beberapa bahagian, ia boleh difahami kerana inilah pertama kali sistem pengundian serentak dijalankan.

Apatah lagi ia melibatkan jumlah perwakilan yang besar iaitu 220,000 orang merangkumi Wanita, Pemuda dan Puteri di seluruh negara.

Pembaharuan politik termasuk ke atas sistem pemilihan UMNO, seperti dijanjikan Perdana Menteri Mohd. Najib Tun Razak yang juga Presiden UMNO, kini menjadi kenyataan.

Sudah tentu ia terus dicemburui oleh kawan dan lawan. DAP dan PKR yang masih terikat amalan sistem pemilihan lapuk, perlu belajar daripada UMNO. Tahniah UMNO. Parti politik itu sekali lagi merintis di hadapan.

Sedarkan GLC!

MAKIN ramai yang melahirkan keresahan terhadap sikap sebahagian pemimpin syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Mereka bukan sahaja dipersoalkan kerana lesu dalam agenda bumiputera malah ada yang bertindak umpama pagar makan padi.

Sebab itu Awang lega dengan langkah kerajaan menetapkan KPI kepada GLC. Ini termasuk dalam pelaksanaan pemerkasaan ekonomi bumiputera seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Najib Tun Razak baru-baru ini.

Bagaimanapun ada yang melihat ia tidak memadai. Pemilihan calon bagi menduduki jawatan tertinggi GLC perlu diperketatkan supaya tidak berlaku salah pilih sehingga ada yang dalam diam menolak kerajaan.

Seorang teman Awang pula mencadangkan para pemimpin GLC diwajibkan menghadiri induksi Biro Tata Negara (BTN) supaya setidak-tidaknya kukuh jati diri.

Suatu ketika dahulu, program seperti itu pernah dilaksanakan yang turut melibatkan pimpinan GLC. Apa salahnya jika program yang baik diperkenalkan semula. Awang sokong.

Umpama diari

PENGGUNAAN telefon bimbit yang banyak manfaatnya turut membawa cabaran kepada ramai pengguna.

Salah satu ialah berkaitan kata laluan (password atau passcode), wajarkah ia dikongsi dengan orang tersayang.

Seorang sahabat terganggu kerana isteri beliau mahu mengetahui kata laluan telefon bimbitnya. Alasan yang diberikan - tiada rahsia antara suami dan isteri. Awang tersenyum kerana belum menghadapi situasi seperti itu di rumah.

Sememangnya ada suami atau isteri yang tidak kisah kata laluan diketahui bersama tetapi ramai sebenarnya yang tidak selesa.

Ada yang bertegas mahu ia kekal rahsia terutama golongan suami. Menurut si sahabat tadi, dia ada hujah buat isterinya. Telefon bimbit umpama diari maka tidak manis untuk mengetahui kandungan diari orang lain. Begitu juga telefon.

Ada asasnya. Ada perkara-perkara dalam kehidupan ini, yang lebih baik jika kita tidak tahu. Lebih tenang jiwa. Ini termasuk kata laluan telefon pasangan kita. Nasihat Awang, usah fikir-fikirkan sangat hal itu. Tukarlah jika ada kegundahan atau keraguan, dengan perbanyakkan senyuman. Kebahagiaan rumah tangga bukan hanya ditentukan oleh kata laluan.

Golongan jahanam

AWANG ucapkan tahniah kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) atas kejayaan menumpaskan 10 penjenayah berbahaya dalam tempoh tiga hari pada minggu ini.

Walaupun menerima kritikan dan tohmahan daripada pihak tertentu kononnya polis menembak sesuka hati, usah hiraukan.

Di kebanyakan negara, menembak mati penjenayah adalah urusan keselamatan yang tidak diperdebatkan apatah lagi dipolitikkan.

Anehnya di Malaysia, penjenayah mahu dijadikan wira dan polis dimusuhi. Jika polis ditembak mati, mereka tidak simpati. Haiwan rasanya lebih prihatin.

Awang juga tertarik dengan ketegasan Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid Hamidi berhubung isu tersebut. Biarpun ditekan, beliau tidak berganjak.

Jangan layan golongan jahanam itu.

Jangan pertikai dasar UMNO

Posted: 12 Oct 2013 11:48 AM PDT

MUKADIMAH

DATUK SERI DR.AHMAD ZAHID HAMIDI dianggap calon paling popular untuk terus menyandang jawatan Naib Presiden UMNO dalam pemilihan parti 19 Oktober ini.

Ketegasan beliau mengemudi Kementerian Dalam Negeri dikatakan memungkinkan populariti itu dikecapi, namun bukan itu yang diburu oleh Ahli Parlimen Bagan Datoh ini.

Dalam pertemuan dengan wartawan Mingguan Malaysia, ZULKIFLEE BAKAR dan HUSSAINI AMRAN di kediamannya di Kajang, kelmarin, Menteri Dalam Negeri tersebut memberi pandangan berhubung pelbagai isu berkaitan kementerian itu dan pemilihan UMNO kali ini.

MINGGUAN: Datuk Seri dikatakan meninggalkan calon-calon lain yang bertanding merebut jawatan Naib Presiden UMNO jauh di belakang. Adakah persepsi ini satu bebanan kepada Datuk Seri?

AHMAD ZAHID: Adalah tidak adil untuk saya menilai populariti yang dianggap oleh kebanyakan perwakilan sebagai sesuatu yang boleh memberi sokongan sepenuhnya kepada saya. Tetapi kalau itu dapat diterjemahkan dalam bentuk sokongan, saya lebih daripada sukacita menerimanya. Dalam hal ini, ia bukan menjadi bebanan kepada saya kerana mungkin apa yang dilakukan sewaktu saya menyandang jawatan Naib Presiden selama satu penggal ini dan di Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah banyak dinilai oleh para perwakilan dan apa yang saya lakukan tidak ada kena mengena dengan pemilihan ini. Sebaliknya, ia merupakan tugas yang saya terjemahkan pelaksanaannya dengan kerjasama dari Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan kesemua jabatan serta agensi di bawah KDN. Penilaian masih terserah kepada orang ramai khususnya para perwakilan untuk melihat daripada apa yang telah dan sedang saya lakukan.

Ketika Datuk Seri di Jabatan Perdana Menteri, timbul isu kalimah Allah. Semasa di Kementerian Pertahanan timbul Ops Daulat manakala di KDN pula Ops Cantas. Ketiga-tiga perkara itu telah melonjakkan populariti Datuk Seri. Adakah ia berlaku secara kebetulan atau sebaliknya?

AHMAD ZAHID: Mungkin ia bertunjangkan kepada keseriusan saya melaksanakan tugas di mana sahaja kementerian saya diberikan kepercayaan. Kalau ia merupakan satu kebetulan mungkin itu dianggap isu-isu bermusim. Sedangkan isu kalimah Allah sebelum itu adalah isu semasa yang saya tangani sewaktu menjawab persoalan ini yang dibangkitkan pihak pembangkang khususnya Pas di Dewan Rakyat. Ketika Ops Daulat, sebagai Menteri Pertahanan saya merasakan bahawa perundingan selama tiga minggu yang dijalankan oleh kerajaan Malaysia dan pengganas Sulu terlalu lama sehingga memakan korban sebanyak 10 orang. Lapan orang pegawai dan anggota polis serta dua orang anggota tentera.

Apa yang saya lakukan adalah dengan mengambil tindakan drastik bagi menyelamatkan negara kita khususnya bumi Sabah yang boleh diceroboh sewenang-wenangnya oleh pihak luar dan kita masih berunding ketika itu. Keadaan ini tentu mencabar kredibiliti dan kewibawaan pasukan keselamatan kita. Saya tidak boleh menangguhkan sebarang tindakan setelah mendapat restu daripada Perdana Menteri apabila saya menyampaikan hasrat daripada Panglima Angkatan Tentera, Ketua Polis Negara dan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein selaku Menteri Dalam Negeri ketika itu. Tindakan yang kita lakukan adalah ada wajar bagi sebuah negara yang diceroboh oleh pihak luar. Walaupun ia seolah-olah dianggap sebagai isu politik, ini adalah soal maruah negara dan saya bertanggungjawab untuk mempertahankannya.

Akibat ketegasan Datuk Seri di KDN, ada pihak melihat secara tidak langsung menyebabkan Hishammuddin dipandang negatif?

AHMAD ZAHID: Tidak adil untuk membandingkan antara saya dan Hishammuddin. Saya mempunyai persamaan yang banyak dengan beliau dalam bidang tugas. Namun, apa yang saya lakukan digariskan dalam undang-undang, akta atau enakmen. Terdapat 42 kuasa yang diberikan kepada Menteri Dalam Negeri dan ada perkara-perkara yang boleh dilaksanakan.

Namun, saya membahagikan tugas ini kepada tiga. Dalam soal dasar, saya yang menentukan setelah berunding dan mendapat nasihat daripada ketua-ketua jabatan. Dari segi pentadbiran, saya serahkan kepada Ketua Setiausaha kementerian. Tetapi dari segi operasi, saya serahkan kepada Ketua Polis Negara dan semua ketua pengarah jabatan serta agensi di bawah KDN. Penyelarasan dan tindakan susulan saya lakukan supaya kesemuanya terselaras sebagai satu tindakan yang sepadu di bawah KDN. Bukan caca-marba kerana seolah-olah ada semacam pemecahan kuasa yang dibuat oleh agensi dan jabatan masing-masing.

Sejak Datuk Seri mengambil alih KDN, serangan pembangkang terhadap kementerian itu meningkat. Komen Datuk Seri?

AHMAD ZAHID: Saya berterima kasih kepada liputan oleh portal berita, akhbar dan media sosial yang didalangi oleh pembangkang. Sebelum ini saya tidak dapat liputan. Tentunya ini melonjakkan populariti saya kerana yang saya pentingkan ialah rakyat Malaysia secara keseluruhannya. Bukan sebilangan kecil yang menjadi perosak kepada keselamatan dan kesejahteraan rakyat. Jika ada pihak yang berkenaan itu mempertahankan hak asasi manusia mereka yang melakukan jenayah, tentu hak asasi keseluruhan rakyat Malaysia harus dipertahankan termasuk pegawai dan anggota polis yang tertembak atau terbunuh ketika operasi dilakukan. Bagaimana pula hak asasi manusia mangsa-mangsa tembakan, rompakan atau pembunuhan yang dilakukan oleh penjenayah itu? Mengapa tiada pembelaan? Daripada pihak pertubuhan bukan kerajaan (NGO) atau pemimpin pembangkang yang mempertahankan hak asasi manusia penjenayah, saya tidak fikir mereka propenjenayah. Jika mereka tidak propenjenayah, mereka mesti pro pada majoriti rakyat keseluruhannya. Jadi, ketegasan saya kerana menjaga kepentingan majoriti rakyat, bukan kepentingan penjenayah.

Ramai yang bercakap soal meremajakan UMNO. Datuk Seri berusia 60 tahun. Adakah faktor umur ini relevan atau tidak untuk menempuh Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14)?

AHMAD ZAHID: Saya mengambil contoh terbaik ketika Tun Dr. Mahathir Mohamad menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri. Walaupun beliau ketika mengambil alih kepimpinan melepasi umur 50-an dan ketika hampir tamat perkhidmatan, beliau telah berumur 70 tahun tetapi peremajaan UMNO itu terus dilakukan oleh beliau.

Ertinya, bukan faktor umur menjadi penanda aras pada peremajaan. Yang penting idea baharu, pendekatan yang relevan dan mengenalpasti kumpulan sasaran. Peremajaan UMNO ini bergantung kepada agenda, pengisian program dan bagaimana idea daripada sayap-sayap terutamanya Pemuda dan Puteri dapat dijadikan sebagai elemen di dalam program-program yang dijalankan oleh UMNO. Biarpun Presiden melepasi waktu, melebihi umur setengah abad. Di dalam hal ini, saya sering berinteraksi dengan kumpulan generasi muda dalam UMNO dan idea saya laksanakan biarpun usia setengah abad ini mungkin dianggap sesetengah pihak agak tidak relevan. Tetapi pemikiran saya masih tetap relevan terutama dalam usaha untuk meremajakan UMNO.

Berhubung dengan tiga serangkai, ada yang berpandangan status quo ini perlu dikekalkan. Ada juga yang berpandangan, ia tidak menunjukkan UMNO itu dinamik. Pandangan yang mana sepatutnya diberi perhatian?

AHMAD ZAHID: Ia adalah pandangan subjektif dan kedua-dua pandangan ini harus dianalisis melalui beberapa pendekatan terutamanya apabila Presiden dan Timbalan Presiden perlukan ketiga-tiga Naib Presiden yang mempunyai chemistry (keserasian) yang baik bagi bukan sahaja membantu dalam bentuk idea tetapi melunaskan pertanggungjawaban apabila kerja-kerja parti mahu disampaikan di peringkat akar umbi atau bahagian. Melaksanakan tugas-tugas pilihan raya kecil atau umum dan juga melakukan beberapa agenda untuk diterjemahkan terutama peremajaan UMNO dan agenda-agenda yang harus diperturunkan ke bawah. Dalam hal ini, bagi saya, hak sebenar untuk menentukan sama ada pilihan pertama atau pilihan kedua ialah para perwakilan keseluruhannya. Saya sentiasa berlapang dada dan berfikiran terbuka untuk menerima sebarang keputusan yang akan ditentukan para perwakilan.

Adakah Datuk Seri merasakan gandingan sedia ada ini sudah cukup baik berbanding sebelum ini?

AHMAD ZAHID: Pengalaman sepenggal lalu membuktikan ia telah cukup baik tetapi saya tidak dapat menilai diri sendiri. Tidak adil untuk saya menilai kawan-kawan saya yang lain tetapi tentunya perwakilan melihat dari sudut pandang yang berbeza. Setakat ini, tentunya saya berpuas hati dengan sumbangan yang telah kami berikan bukan sahaja kepada parti tetapi kepada kepimpinan atasan khususnya Presiden dan Timbalan Presiden parti.

Ada suara-suara nakal mengatakan tiga Naib Presiden sekarang bimbang dengan `ancaman Datuk Mukhriz Tun Mahathir untuk pemilihan akan datang seandainya beliau dibawa masuk sekarang. Pandangan Datuk Seri?

AHMAD ZAHID: Tidak harus ada kebimbangan jika ada mereka yang di bawah umur 50-an mahu menawarkan diri. Sekali lagi, tentunya perwakilan akan menilai melalui sudut pandangan berbeza. Namun, apa yang diperlukan oleh UMNO keseluruhannya ialah kemantapan kepimpinan di peringkat atasan supaya tidak timbul sebarang permasalahan kini atau akan datang kepada pengukuhan landasan di dalam kepimpinan parti.

Dalam PRU-13, UMNO dikatakan mendapat pengajaran cukup bermakna apabila dikatakan tidak memperjuangkan nasib orang Melayu dan agama Islam sehingga menyebabkan NGO mengambil alih. Ke manakah hala tuju UMNO selepas pemilihan ini?

AHMAD ZAHID: Harga yang telah dibayar terlalu mahal. Biarpun UMNO meraih tambahan kerusi, prestasi Barisan Nasional (BN) keseluruhannya cukup membimbangkan. Apa yang perlu kita lihat ialah kerajaan yang terbentuk di Putrajaya adalah atas sokongan orang Melayu. Kita tidak boleh menolak agenda untuk memperkasakan penguasaan orang Melayu dalam banyak sektor khususnya ekonomi harus dilakukan dengan tidak berhasrat mengambil peluang atau pegangan ekonomi kaum lain. Tetapi yang penting, sebagai sebuah negara majmuk, UMNO tidak pernah meminggirkan mana-mana kepentingan selain orang Melayu.

Ini harus difahami tetapi kita lihat pendekatan pembangkang telah berjaya meracuni pemikiran lebih 50 peratus rakyat. Mereka menanam budaya kebencian yang cukup mendalam terhadap kerajaan. UMNO belum cukup berjaya untuk menangani persepsi ini. Justeru, pengurusan persepsi hendaklah dilakukan dengan drastik oleh kepimpinan UMNO. Jika persepi ini tidak dapat diubah, maka kekhuatiran saya dalam PRU-14 ini, kita bukan sahaja menghadapi masalah yang sama tetapi mungkin akan menghadapi masalah yang lebih parah.

Sejauh manakah UMNO boleh bertahan sebab di dalam BN sendiri, sebagai contoh apabila Perdana Menteri melancarkan program Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera baru-baru ini, parti-parti komponen menganggap perkara itu sebagai diskriminasi dan tidak adil kepada kaum lain?

AHMAD ZAHID: Tidak timbul soal berlakunya ketidakadilan kepada kaum lain. Yang ditekankan oleh Perdana Menteri bukan soal kesamarataan. Mustahil untuk mendapatkan kesamarataan. Tetapi beliau mahu memberi keadilan untuk orang Melayu yang masih jauh ketinggalan walaupun kita telah merdeka lebih 56 tahun. Jangan lupa bahawa bumiputera di Sabah dan Sarawak juga harus diambil kira. Keberadaan mereka dalam lingkungan bumiputera yang melebihi 60 peratus tentu harus diberi keutamaan. Jika kumpulan majoriti dipinggirkan, kesan yang paling dalam adalah terdapat kegelisahan sosial dalam kalangan majoriti rakyat. Walaupun kerajaan mempunyai pendekatan mesra perniagaan atau mahu memberi keselesaan kepada komuniti perniagaan, namun kita jangan melupakan bahawa `hutang negara kepada orang Melayu dan bumiputera masih belum terbayar sepenuhnya. Ini harus dilakukan oleh kerajaan yang didukung oleh orang Melayu.

Mengapa wujud suara seperti itu dalam BN sendiri? Adakah mereka begitu terdesak untuk mendapatkan sokongan?

AHMAD ZAHID: Parti-parti di dalam BN berasaskan kaum. Tentu mereka mahukan pendekatan heroistik kepada kumpulan yang mereka wakili. Jadi, di dalam perkara ini mereka harus tahu apa yang dilakukan oleh UMNO biarpun memperjuangkan soal Melayu dan bumiputera, kita tidak pernah meminggirkan kaum-kaum lain. Ini harus terus difahami oleh kepimpinan utama parti-parti komponen BN. Kita tahu bahawa pihak pembangkang memerhatikan gelagat untuk meraih dividen politik. Dalam hal ini, parti-parti komponen BN hendaklah sedar bahawa kesatuan pemikiran harus dilakukan dan UMNO sebagai sebuah parti politik bukan sekadar sebuah parti tetapi sebuah institusi sosial orang Melayu dan mereka harus menghormati prinsip ini.

Bagaimana kita hendak menonjolkan semula UMNO sebagai tonggak perjuangan Melayu?

AHMAD ZAHID: Saya melihat UMNO telah menyesuaikan diri dengan situasi semasa. Saya secara peribadi merasakan tidak adil jika kita memperkatakan soal perjuangan hak Melayu sebagai rasis atau perkauman. Kalau kita mahu memperjuangkan soal bahasa, kita dianggap berada dalam kepompong yang sempit. Jika kita memperkatakan tentang hak istimewa orang Melayu, seolah-olah kita telah ketinggalan zaman dan tidak relevan dengan situasi semasa.

Saya dianggap sebagai ultra Melayu kerana pandangan saya masih kukuh sebagaimana ketika saya memegang jawatan Ketua Penerangan Pemuda UMNO pada 1988. Bagi saya, orang-orang bukan Melayu jangan khuatir dengan UMNO. Kita tidak pernah mengambil hak mereka. Yang kita dambakan ialah memperkukuhkan hak Melayu dan bagi saya, UMNO keseluruhannya harus berfikiran begitu. Kepimpinan UMNO di semua peringkat harus berfikiran begitu dan jangan ada tanggapan mengizinkan orang lain berada di garisan hadapan untuk memperjuangkan nasib orang Melayu.

Terdapat kawasan-kawasan Parlimen yang menyaksikan orang Melayu berpecah kepada UMNO, Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR). Namun, perpecahan kaum lain tidak sebegitu teruk. UMNO memerlukan sokongan orang Melayu. Tidakkah pendirian sebegini membawa kesan dalam PRU-14?

AHMAD ZAHID: Saya ingin memperjelaskan bahawa hak bangsa lain tidak akan diusik dan kita tidak pernah mengambil pun secebis peluang daripada mereka. Jika mereka mengatakan bahawa kaum lain harus berada di dalam perkhidmatan awam, kita mahu bertanya, dalam sektor swasta, berapa ramai orang Melayu yang diletakkan di pengurusan atasan? Berapa ramai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) dalam organisasi syarikat-syarikat yang tersenarai? Berapa ramai kakitangan pengurusan yang diletakkan? Kalau mereka mahu keadilan dalam sektor awam, mereka juga harus terbuka untuk mengambil orang Melayu dalam sektor swasta. Ramai orang Melayu yang profesional dan ramai yang boleh serta mampu menjadi pengurus terbaik. Terbukti dalam GLC yang ada.

Tetapi apabila jawatan-jawatan yang diiklankan diutamakan yang mempunyai kemahiran berkomunikasi dalam bahasa Mandarin, ertinya siapa? Ertinya, mereka tidak mahu orang Melayu dan bumiputera. Adakah itu satu keadilan? Saya tidak mempertikaikan itu hak keluarga mereka atau hak peribadi mereka. Tetapi kalau mereka mahu kerajaan liberal, mereka juga harus liberal. Mengapa apa yang dilakukan oleh UMNO dalam menentukan dasar dan BN melaksanakannya dipertikaikan? Mereka tidak terbuka sebagaimana mereka mahu UMNO itu terbuka.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved