Sabtu, 12 Oktober 2013

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Wanita ditembak depan balai

Posted: 12 Oct 2013 11:48 AM PDT

Oleh YULPISMAN ASLI
utusankelantan@utusan.com.my

Nurul Atikah yang cedera ditembak menunggu di Balai Polis Binjai, Kota Bharu, kelmarin sebelum dirujuk ke Hospital Universiti Sains Malaysia Kubang Kerian. - UTUSAN/IRWAN MAJID

KOTA BHARU 12 Okt. - Seorang suri rumah berusia 22 tahun cedera di muka dan tangan selepas terkena tembakan yang dilepaskan sekumpulan empat penjenayah di persimpangan lampu isyarat Binjau di sini semalam.

Kejadian berlaku di simpang empat berhadapan Balai Polis Binjau kira-kira pukul 6.40 petang ketika mangsa, Nurul Atikah Sidek memandu kereta berseorangan dari Bachok menghala ke Kubang Kerian.

Timbalan Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim berkata, dua buah motosikal dinaiki empat lelaki menghampiri kereta Proton Persona dipandu mangsa dan seorang daripada pembonceng kemudian melepaskan tembakan ke arah kereta mangsa sebelum melarikan diri ke arah Bachok.

"Ketika kejadian mangsa memandu kereta itu yang menggunakan cermin gelap seorang diri.

"Polis menemukan lima kesan tembakan pada kereta mangsa iaitu masing-masing dua di cermin kanan dan hadapan pemandu serta satu di pintu.

"Satu objek dipercayai kelongsong peluru ditemui pada pintu sebelah pemandu," katanya kepada pemberita hari ini.

Menurut Mazlan, akibat tembakan itu mangsa mengalami kecederaan ringan luka di hidung serta luka di lengan sebelah kanan dipercayai terkena serpihan cermin kereta.

Beliau memberitahu, mangsa dibawa ke balai selepas kejadian tersebut sebelum dirujuk ke Unit Kecemasan Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian.

Mazlan berkata, polis tidak menolak kemungkinan suspek dalam kes ini telah tersalah sasaran kerana mangsa memberitahu dia tidak pernah mempunyai masalah dengan mana-mana pihak atau individu.

Katanya, kes ini disiasat di bawah Seksyen 307 Kanun Keseksaan iaitu cubaan membunuh.

Op Cantas Khas tetap diteruskan

Posted: 12 Oct 2013 11:48 AM PDT

Oleh ROKIAH ABDULLAH
rokiah.abdullah@utusan.com.my

BAGAN DATOH 12 Okt. - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi sekali lagi menegaskan pihaknya tidak akan menghentikan Op Cantas Khas yang dilaksanakan bagi mengesan anggota kongsi gelap atau gangsterisme sebaik tamat pemilihan jawatan dalam UMNO, 19 Oktober ini seperti didakwa beberapa pihak.

Sebaliknya, jelas Ahmad Zahid, operasi tersebut akan dilakukan secara berterusan sehingga soal keselamatan rakyat secara keseluruhan berjaya diatasi.

Malah, beliau berkata, Polis Diraja Malaysia (PDRM) sendiri memberi jaminan bahawa mereka tetap akan meneruskan Op Cantas Khas ini selagi tahap pencapaiannya belum memuaskan hati pihak-pihak terlibat.

''Desas-desus itu tidak benar. Bukannya berakhir pada 19 Oktober atau bulan ini tetapi akan berterusan selagi masalah rakyat tidak selesai.

''Kita mahu menentukan mereka (rakyat) selamat pergi ke mana-mana, tiada kongsi gelap mengganggu mereka, malah samseng jalanan juga tidak bermaharajalela. Inilah tahap yang kita mahu lakukan," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Wanita, Puteri dan Pemuda Bahagian Bagan Datoh di Wisma UMNO bahagian itu di sini hari ini.

Polis telah melaksanakan Op Cantas bermula 17 Ogos dan seterusnya menyiarkan senarai 49 kumpulan kongsi gelap yang diwartakan haram, pada 30 Ogos.

Jelas Ahmad Zahid, dalam mencapai matlamat tersebut, PDRM juga telah menubuhkan pasukan Op Cantas Khas untuk wanita bagi menangani permasalahan jenayah yang dilakukan terhadap golongan berkenaan.

''Sekarang ini untuk wanita sudah ada dua pasukan. Melaluinya kita harap rakyat secara keseluruhannya akan lebih yakin terhadap soal keselamatan mereka," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved