Khamis, 3 Oktober 2013

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Tingkat kemahiran ICT, bahasa

Posted: 03 Oct 2013 11:02 AM PDT

Oleh MOHAMAD SHOFI MAT ISA
shofi.isa@utusan.com.my

Adnan Yakkob (dua kiri) menyampaikan Anugerah Tokoh Usahawan Muda kepada Muhamamd Hilimi Zamri pada perasmian Expoconvo UMP 2013 sempena Majlis Konvokesyen Kelapan UMP di Dataran Canselori UMP di Kuantan, malam semalam.

KUANTAN 3 Okt. - Mahasiswa diingatkan meningkatkan kemahiran bukan sahaja dalam menguasai pelbagai bahasa malah mahir dengan teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) yang kini semakin berkembang pesat.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, masalah siswazah menganggur di negara ini disebabkan kurangnya nilai tambah dalam diri yang boleh menarik minat agensi pekerjaan untuk mengambil mereka.

"Masalah graduan menganggur di negara ini sememangnya menjadi kebimbangan, masalahnya adalah disebabkan kurangnya kemahiran dalam diri setiap graduan seperti kemahiran menguasai pelbagai bahasa dan kemahiran ICT.

"Apabila kita menguasai banyak bahasa, contohnya seperti bahasa Inggeris, Mandarin dan Perancis, maka mana-mana organisasi tidak akan teragak-agak mengambil kita bekerja di syarikat mereka," katanya.

Beliau berucap dalam majlis perasmian Expoconvo 2013 Universiti Malaysia Pahang (UMP) di Dataran Canseleri, UMP Kampus Gambang, di sini malam tadi.

Dalam majlis tersebut, Adnan turut menyampaikan Anugerah Tokoh Usahawan Muda kepada penuntut Ijazah Sarjana Muda Mekanikel UMP, Muhamamd Hilimi Zamri yang menjalankan perniagaan percetakan, tiket bas dan servis komputer.

Kesan kanser payu dara awal tingkatkan hayat

Posted: 03 Oct 2013 11:02 AM PDT

Junaini Kassim (tengah) melawat ruangan pameran Kempen Kesedaran Kanser Payu Dara di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), di Kuantan, baru-baru ini.

KUANTAN 3 Okt. - Kesedaran mengesan kanser payu dara lebih awal dapat mempertingkatkan kadar jangka hayat seseorang pesakit sebanyak 90 peratus berbanding hanya 10 peratus jika kanser itu dikesan selepas merebak kepada organ badan yang lain.

Penaung Persatuan Suri dan Anggota Wanita Perkhidmatan Awam (Puspanita) Pahang, Datin Seri Junaini Kassim berkata, pengesahan awal boleh menyelamatkan nyawa dan didapati memberi perbezaan jangka hayat yang lebih lama iaitu kira-kira lima tahun kepada penghidap.

"Sesuatu yang amat membimbangkan adalah kanser payu dara merupakan punca utama kematian selepas kanser serviks tidak menunjukkan tanda-tanda awal kepada penghidapnya melainkan pengesanan awal sama ada dilakukan sendiri atau secara klinikal.

"Saya menyeru kepada masyarakat terutama kaum wanita mahu pun lelaki agar melakukan pengesanan awal kerana kelewatan menjalani pemeriksaan mengundang risiko yang lebih berat sehingga mengancam nyawa," katanya ketika berucap di majlis Perasmian Kempen Kesedaran Kanser Payu Dara di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini kelmarin.

Yang turut hadir, Pengarah HTAA, Datuk Dr. Marlia Mohammed Salleh.

Menurut Junaini, tidak dinafikan ramai wanita kini mulai sedar mengenai risiko kanser payu dara namun kebanyakannya memiliki maklumat yang terhad.

"Saya berharap kempen kesedaran seperti yang dianjurkan ini akan diperluaskan kepada setiap golongan masyarakat terutama yang berada jauh dari pusat maklumat seperti hospital.

"Malah, penyertaan di kalangan masyarakat untuk hadir ke kempen-kempen pencegahan perlu diperbanyakkan agar lebih ramai individu mendapat manfaat," jelasnya.

Sementara itu, menurut Dr. Marlia, di Pahang sejak 2008 hingga 2012 menunjukkan purata jumlah pesakit kanser payu dara adalah 140 hingga 160 orang setiap tahun dan kaum Melayu merupakan penghidap paling ramai.

Projek naik taraf Masjid Sungai Koyan ikut jadual

Posted: 03 Oct 2013 11:02 AM PDT

KUALA LIPIS 3 Okt. - Kerajaan negeri memberi jaminan projek menaik taraf Masjid Pekan Sungai Koyan dekat sini yang bernilai RM4.2 juta akan dapat disiapkan pertengahan tahun depan seperti mana dijadualkan.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Perbandaran negeri, Datuk Wan Rosdy Wan Ismail berkata, sehubungan itu, tidak wajar untuk mana-mana pihak mengeksploitasi perkara tersebut kerana pemantauan sentiasa dilakukan supaya kontraktor dapat menyiapkannya dalam tempoh ditetapkan.

"Sehingga kini, kerja menaik taraf masjid sudah mencapai 40 peratus dan saya berpuas hati dengan kesungguhan kontraktor yang dilantik untuk menyiapkan masjid yang berkapasiti 2,000 orang bagi memenuhi keperluan penduduk gugusan Felda Sungai Koyan dan kampung tradisional berdekatan," katanya.

Wan Rosdy berkata demikian kepada pemberita selepas melawat projek berkenaan di Sungai Koyan, dekat sini kelmarin.

Yang hadir sama, Penghulu Mukim Hulu Jelai, Abdullah Zawawi Kamaluddin.

Menurut beliau, peruntukan bernilai RM4.2 juta untuk pembinaan semula masjid tersebut diterima daripada Kerajaan Pusat atas keprihatinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Katanya, premis yang dikenali sebagai Masjid Al-Muhajirin yang dibina pada 1974 dirobohkan pada tahun lepas oleh kontraktor yang dilantik Jabatan Kerja Raya (JKR) kerana didapati sudah uzur.

"Peruntukan yang diluluskan jelas menunjukkan kerajaan sangat mengambil berat perkara membabitkan kebajikan, dakwah Islamiah dan keperluan penduduk di sesebuah kawasan luar bandar dan Felda," ujarnya.

Wan Rosdy yang juga Ahli Dewan Undangan negeri (ADUN) Jelai berkata, masjid baharu itu akan menempatkan wakaf musafir, dewan mesyuarat, bilik majlis pernikahan, ruang masak dan sajian, tandas, ruang wuduk dan kemudahan lain yang lebih selesa untuk beribadat.

Mengulas lanjut, beliau berkata, projek berkenaan antara mercu tanda pembangunan Pekan Sungai Koyan yang menjadi hab perniagaan utama di Hulu Jelai dan pusat persinggahan kenderaan berulang-alik antara Lembah Klang dan Kelantan.

Tambahnya, penduduk yang juga peneroka gugusan Koyan yang terdiri daripada Felda Sungai Koyan Satu, Dua dan Tiga dapat menikmati kemudahan beribadat dengan selesa sejajar dengan manifestasi kerajaan negeri mengembangkan syiar Islam dan usaha dakwah ahli kariah di situ.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved