Isnin, 7 Oktober 2013

Utusan Online - Megabait


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Megabait


Teknologi antena kurangkan drop call

Posted: 07 Oct 2013 12:05 AM PDT

Oleh Maszureen Hadzman

Annamalai muthu (kiri) bersama pengarah urusan blackberry asia tenggara dan Australia, Adrian Faull (tengah) memperkenalkan model telefon bimbit z30 di kuala lumpur, baru-baru ini.

Syarikat pengeluar telefon pintar Blackberry memperkenalkan model terbarunya Z30 untuk kembali bersaing dalam pasaran peranti mudah alih.

Pengurus Besar Blackberry Malaysia, Annamalai Muthu berkata, model yang menyusuli Blackberry Z10 yang akan mula dijual pada RM1,998 pada 5 Oktober lalu turut membawakan beberapa penambahbaikan yang dihasilkan daripada kajian serta pemahaman terhadap kehendak terkini kumpulan sasar segmen itu.

Jelas Annamalai, Z30 yang dikuasakan oleh prosesor 1.7Ghz dua teras kembar dan sistem operasi Blackberry 10 itu turut akan di datangkan dengan teknologi antena yang baharu.

"Teknologi antena terbaharu ini membolehkan pengguna untuk menerima isyarat komunikasi dari tempat terpencil seperti tempat letak kereta bawah tanah dengan lebih baik.

"Penambahbaikan ini juga akan mengurangkan kadar drop calls dan dengan fungsi Blackberry Natural Sound kami, kualiti audio juga dipertingkatkan," katanya dalam majlis pelancaran yang diadakan di sini hari ini.

Tambahnya lagi, penambahbaikan lain yang turut dimasukkan ke dalam peranti dengan skrin 5 inci Super Amoled ini ialah bateri berkuasa 2800 mAh yang akan memberikan masa guna selama hampur 25 jam.

Z30 akan mula dipasarkan di pasaran negara pada 5 Oktober depan oleh Celcom dan oleh penjual lain dua minggu selepas itu.

Sementara itu, sebagai promosi pengenalan, 200 pelanggan pertama Z30 Celcom akan mendapat telefon Z10 percuma.

Z30, peranti yang memang dinanti-nanti pasaran, akan menjadi peranti premium terbaru daripada BlackBerry menggantikan Z10 yang lebih kecil dan dilancarkan pada awal tahun ini.

Peranti terbaru itu ditampilkan dengan skrin sesentuh lima inci, digerakkan pemproses 1.7 gigahertz, akan bersaing dengan model baru Apple Inc, iaitu iPhone 5S dan Galaxy S4 daripada Samsung Electronics Co serta pelbagai peranti lain dikuasakan platform Android Google.

Imej lebih versatil

Posted: 07 Oct 2013 12:05 AM PDT

Oleh ASHRIQ FAHMY AHMAD
megabait@utusan.com.my

Canon EOS 70D merupakan kesinambungan kejayaan EOS 60D sebelumnya bersama peningkatan teknologinya.

MEMPERTARUHKAN sistem pemfokusan Dual Pixel CMOS AF terbaharu, Canon kini memperkenalkan EOS 70D bersama kelebihan paparan skrin sesentuh Clear View LCD II yang diputar pelbagai arah.

Seperti juga pendahulunya, Canon EOS 60D, kelebihan tersebut (paparan skrin putar pelbagai arah) mensasarkan pengguna yang aktif berkreativiti bersama imej yang dirakam.

Menurut Presiden yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Canon Marketing (Malaysia), Melvyn Ho, menerusi EOS 70D, Canon telah menunjukkan cara menggunakan kamera digital lensa tunggal (DSLR) menerusi revolusinya yang tersendiri.

"Penggunaan sistem pemfokusan automatik AF, Dual Pixel CMOS telah meningkatkan kebolehan aplikasi pemfokusan automatik dengan lebih cepat dan pantas seterusnya dapat menjimatkan masa.

"Malah, pengekalan paparan skrin berputar ditambah dengan keupayaan mengawal menu semudah sentuhan jari membolehkan pengguna merakam imej dengan pelbagai sudut," katanya.

Dalam pada itu, kelebihan Hybrid CMOS AF II menawarkan kelajuan pemfokusan ketika rakaman dilakukan dalam mod paparan hidup (live view) dan juga rakaman video.

Inovasi baharu Canon, Dual Pixel CMOS AF, salah satu peningkatan dalam teknologi Hybrid CMOS AF II membolehkan rakaman (video atau imej pegun) dibuat menerusi piksel tertentu dalam fasa pemfokusan yang berbeza.

Kelebihan aplikasi baharu tersebut membolehkan jarak subjek diukur dengan tepat bagi memudahkan proses pemfokusan.

Penggunaan rekaan penderia baharu iaitu dua fotodiot yang berbeza di dalam satu piksel menjadikan piksel tersebut dapat melaksanakan dua tugas berbeza iaitu imej dan phase-difference AF.

Isyarat daripada kedua-dua fotodiot akan dikesan dan perbezaan isyarat di antara kedua-duanya menjadikan maklumat yang diperolehi oleh penderia lebih tepat dan cepat menjadikan imej lebih cepat dirakam selain lebih terang dan jelas.

Bersama kelebihan Dual Pixel CMOS AF penggunaan mod one-shot AF bertambah mudah, boleh digunakan secara berterusan dan mampu mengekalkan fokus rakaman pada subjek yang sedang bergerak dengan baik sama ada menerusi rakaman imej pegun dengan paparan live view serta video.

Selain itu, menerusi penderia baharu itu, fokus pada subjek sama ada dekat mahupun jauh semasa menggunakan mod Continuous AF juga dapat dikekalkan berbanding sebelumnya di mana proses pemfokusan dilakukan berulang-ulang kali oleh kamera menjadikan proses rakaman berlaku dengan perlahan.

Malah, kelebihan itu juga mampu mengenali dan mengesan wajah yang sedang dirakam biarpun orang yang dirakam kadang-kala terkeluar daripada rangka rakaman (frame).

Sentuh sahaja pada wajah subjek di skrin paparan, kamera akan menetapkan wajah sebagai subjek yang perlu diutamakan.

Bagaimanapun, sesetengah pengguna masih mahu mengekalkan kaedah tradisional iaitu merakam imej menerusi tenungan pada pencari pandangan (viewfinder) ketika merakamkan objek yang bergerak laju.

Penggunaan kaedah tersebut juga akan dibantu oleh kelebihan kelajuan pemproses DIGIC 5+ yang mana mampu merakam sehingga tujuh rangka sesaat (7.0 fps) pada kadar resolusi penuh.

Pada kelajuan ini, pengguna mampu merakamkan satu imej aksi kelajuan yang sempurna dan rakaman berterusan boleh mencapai 40 imej dalam satu petikan (single burst).

EOS 70D juga boleh dioperasikan bersama aplikasi alat kawalan iaitu EOS Remote menerusi telefon pintar yang mana paparan skrin telefon pintar tersebut boleh dijadikan sebagai line view.

Selain itu, pengguna juga boleh memetik butang rakaman, mengawal bukaan aperture, kelajuan 'shutter' dan juga kadar ISO menerusi telefon pintar.

Dalam era kini, berkongsi maklumat, imej dan video menerusi laman sosial sudah menjadi lumrah, EOS 70D juga turut memiliki kebolehan Wi-fi binaan dalam untuk menyambungkan kamera ke Internet

Kelebihan Wi-fi yang sama juga membolehkan gambar dicetak terus daripada pencetak wayarles PictBridge (DPS over IP) dan juga melihat gambar di peranti DLNA (network-enabled).

Aksesori tambahan seperti penggenggam bateri (battery grip), BG-E14 turut di keluarkan bagi memudahkan pengguna merakamkan imej dari sudut vertikal serta memanjangkan jangka hayat kuasa pada kamera apabila baterinya dapat ditambah menjadi dua.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved