Khamis, 24 Oktober 2013

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


FTC saman Samsung

Posted: 24 Oct 2013 12:34 PM PDT

TAIPEI 25 Okt. - Suruhanjaya Perdagangan Adil (FTC) Taiwan, semalam menyaman unit tempatan Samsung Electronics Co. kerana memfitnah reputasi syarikat pembuat telefon bimbit negara ini, HTC Corp.

Dalam satu notis di laman web suruhanjaya itu, FTC berkata, Samsung telah melancarkan kempen di Internet yang melanggar peraturan perdagangan secara adil untuk memuji telefon pintar Samsung sambil mengkritik produk HTC.

FTC mengemukakan saman sebanyak New Taiwan dolar 10 juta (RM1 juta), selain turut mengemukakan saman berjumlah kecil kepada dia syarikat perdagangan Taiwan yang bertanggungjawab membina kempen Internet itu. - AGENSI

AS cuba redakan Arab Saudi

Posted: 24 Oct 2013 12:04 PM PDT

WASHINGTON 24 Okt. - Pentadbiran Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama semalam cuba untuk memulihkan hubungan dengan Arab Saudi berhubung perselisihan tentang dasar AS di Syria dan Asia Barat.

Jurucakap White House, Jay Carney mengakui terdapat percanggahan pendapat dengan Arab Saudi, tetapi menyifatkannya hanya sebagai 'perselisihan keluarga'.

"Perselisihan ini bukanlah satu pertelagahan dasar kerana kedua-dua negara terlalu banyak bergantung antara satu sama lain.

"Kami akan menyelesaikannya dengan cara terbuka sambil mengekalkan asas perhubungan yang sangat penting ini.

"Kami akan terus bekerjasama dengan Arab Saudi kerana hubungan ini sangat penting dari segi ekonomi dan keselamatan kebangsaan," katanya kepada wartawan.

Ketua Perisikan Arab Saudi, Putera Bandar Sultan sebelum ini menegaskan bahawa negara itu akan membuat 'perubahan besar' dalam hubungannya dengan AS, sebagai membantah tindakan tidak bersungguh-sungguh Washington berhubung perang saudara di Syria, konflik Israel-Palestin dan usaha negara itu untuk berbaik-baik dengan Iran.

Namun, beberapa pegawai dan bekas pegawai AS secara peribadi menyatakan, kemarahan Arab Sudi itu hanya akan memberi kesan kecil kepada hubungan kedua-dua negara yang telah lama terjalin.

Menurut satu sumber dari keselamatan kebangsaan AS, tanda-tanda bahawa Arab Saudi akan menarik balik atau menutup pangkalan tentera AS di negara itu juga masih tidak kelihatan.

Washington dan Riyadh merupakan rakan sekutu rapat dalam memerangi al-Qaeda dan hubungan itu turut memberi kelebihan kepada kedua-dua negara, terutamanya menjamin keselamatan di rantau tersebut bagi membolehkan bekalan minyak dunia berkekalan. - REUTERS

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved