Khamis, 24 Oktober 2013

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Kreativiti mencorak peti surat

Posted: 23 Oct 2013 11:22 AM PDT

Oleh ZAINAL AZHAR MOHAMED
utusanjohor@yahoo.com

Noraini Tohbeean bersama isteri dan anak ketika muncul juara dalam pertandingan peti surat kreatif, baru-baru ini.

BATU PAHAT 23 Okt. - Suatu ketika dahulu peti surat merupakan medium perantara komunikasi yang penting bagi penduduk di seluruh dunia.

Bagaimanapun dalam zaman yang serba canggih dan moden kini, penggunaan peti surat dipandang enteng dan bukan lagi terlalu istimewa.

Masakan tidak, masyarakat hari ini juga lebih mudah mengutus pesanan atau pemberitahuan melalui e-mel atau khidmat pesanan ringkas.

Bagi 'menghidupkan' semula suasana dan mengingati peranan peti surat yang merupakan sebahagian daripada landskap di depan rumah, Pemuda UMNO Cawangan Belahan Tampok dengan kerjasama Pemuda UMNO Bahagian Batu Pahat telah menganjurkan pertandingan menghasilkan peti surat kreatif baru-baru ini.

Walaupun pada peringkat awal idea itu dikhuatiri kurang mendapat perhatian, namun penyertaan lebih 300 buah rumah memaksa penganjur membuat saringan.

Daripada jumlah itu, hanya 30 peti surat paling kreatif diketengahkan untuk diadili oleh kumpulan posmen selain rakan laman Facebook dan Kumpulan Penduduk Kampung Belahan Tampok.

Juara pertandingan itu membawa pulang hadiah wang tunai RM150 serta hamper manakala RM100 serta hamper untuk naib juara.

Berkongsi kisah menyiapkan peti surat itu, Noraini Tohbeean, 50, yang muncul juara berkata, peti surat yang dinamakan Spongebob itu direka hasil idea anak kembarnya.

Menurutnya, dengan menggunakan tong pengepam air tandas terbuang, dia dan dua anaknya mengambil watak kartun Spongebob sebagai bentuk peti surat mereka.

"Dengan mengikut kehendak anak kembar saya iaitu Mohd. Azim dan Mohd. Azman yang berusia 12 tahun, saya menyiapkan peti surat berbentuk Spongebob untuk diletakkan di hadapan rumah bagi dinilai oleh penganjur.

"Setelah siap, saya tidak pula menyasarkan untuk menjadi juara kerana rekaan itu lebih kepada idea anak saya selain ingin menyiapkan sesuatu yang kreatif di depan rumah.

"Tetapi mungkin memang rezeki anak kembar ini, saya diumumkan sebagai juara kerana diberi markah tinggi oleh posmen yang mengisi surat selain undian melalui Facebook," katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Naib juara pertandingan itu, Julkarnain Jori, 49, pula memberitahu, peti surat berbentuk robot disiapkan oleh anaknya selepas mereka berdua berkongsi idea.

Katanya, selepas mendapat surat mengenai pertandingan itu, dia berbincang dengan anaknya, Mohd. Nadrin, 20, untuk menghasilkan sebuah peti surat yang unik dan kreatif menggunakan barangan terpakai di sekeliling rumah.

"Setiap hari selepas anak saya pulang dari kerja, dia akan mencari barang terpakai di keliling rumah dan membentuk menjadi sebuah robot peti surat dalam tempoh seminggu.

"Hasil gabungan, telefon terbuang, barangan motosikal dan tong cat, akhirnya Mohd. Nadrin berjaya menyiapkan peti surat itu untuk diletakkan di depan rumah, sekali gus turut dinilai dalam pertandingan berkenaan," katanya yang gembira diumumkan sebagai pemenang tempat kedua.

Pertandingan erat hubungan kekeluargaan

Posted: 23 Oct 2013 11:22 AM PDT

Mohd. Azrai Ahmad (kanan) menyampaikan hadiah kepada pemenang pertandingan peti surat kreatif di Kampung Belahan Tampok, Batu Bahat, baru-baru ini.

BATU PAHAT 23 Okt. - Penganjuran pertandingan peti surat kreatif oleh Pemuda UMNO Cawangan Belahan Tampok dan Pemuda UMNO Bahagian Batu Pahat bukan sahaja berjaya mempamerkan kreativiti penduduk, malah mampu mengukuhkan ikatan institusi kekeluargaan.

Ketua Pemuda UMNO Cawangan Belahan Tampok, Mohd. Azrai Ahmad berkata, usaha menganjurkan pertandingan itu adalah bertujuan mencantik dan menceriakan landskap kampung tersebut selain membudayakan kreativiti dan inovasi warga kampung berkenaan.

Bagaimanapun, hasil rekaan yang kreatif itu berjaya memikat penduduk dari kampung lain untuk menempah peti surat yang dilihat kreatif bagi menghiasi kawasan di depan rumah.

"Sebagai contoh, seorang peserta yang hanya memenangi peringkat saguhati dengan mencipta peti surat berbentuk sarang tebuan telah memikat orang luar untuk membuat tempahan.

"Bermakna menerusi pertandingan tersebut, peti surat ciptaan penduduk berjaya dikomersialkan pula dan secara tidak langsung memberi sumber pendapatan baharu kepada mereka," katanya.

Beliau berkata, UMNO Cawangan Belahan Tampok turut berterima kasih kepada Ketua Pemuda UMNO Bahagian Batu Pahat, Azizul Kamar Abdul Rahman yang menyumbang hadiah selain memberi kerjasama padu menjayakan pertandingan berkenaan.

"Hasil pertandingan ini, kita secara tidak langsung berjaya mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan dalam kalangan penduduk apabila setiap keluarga bekerjasama menyiapkan peti surat mereka.

"Bagi Pemuda UMNO, pertandingan ini merupakan kejayaan walaupun hanya setakat peringkat Kampung Belahan Tampok," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved