Khamis, 24 Oktober 2013

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Orang dewasa 'pembunuh' kanak-kanak

Posted: 24 Oct 2013 12:24 AM PDT

Gwei Tze-Co (kanan) dan Jenny Kwan menunjukkan sebahagian daripada peralatan untuk bayi yang diedarkan oleh Kinderdijk Sdn. Bhd. pada majlis pelancarannya di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Sebagaimana ungkapan 'kemalangan tidak berbau', insiden yang tidak diingini ini boleh berlaku di mana-mana sahaja sama ada di luar mahupun dalam rumah.

Namun kebanyakan kemalangan yang menyebabkan kecederaan mahupun kematian sebenarnya boleh dielak sekiranya langkah berhati-hati dan selamat diambil oleh penjaga anak-anak.

Jika kedua-dua perkara ini menjadi amalan maka tidaklah kita dikejutkan dengan kejadian-kejadian seperti anak cedera atau terbunuh disebabkan terlanggar kenderaan dipandu bapa atau ibu sendiri.

Hakikatnya kemalangan kereta yang melibatkan bayi dan kanak-kanak setiap tahun merupakan satu realiti yang dahsyat sehingga membawa kepada penekanan isu keselamatan anak.

Analisis ujian kemalangan yang dijalankan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (MIROS) pada tahun 2010 mendedahkan, penumpang dewasa tidak akan mempunyai kekuatan untuk mengelakkan bayi atau kanak-kanak daripada terhumban atau tercampak ke depan semasa pelanggaran pada tahap kelajuan tertentu.

Lebih menakutkan, kenderaan yang dipandu pada kelajuan 50 kilometer per jam boleh menyebabkan seorang bayi seberat tujuh kilogram (kg) tercampak ke depan di bawah tekanan 240 kg/sq2.

Ia menyerupai impak yang sama dengan seorang dewasa yang jatuh daripada tingkat lima sebuah bangunan.

Pendedahan ini menunjukkan bahawa bayi adalah penumpang yang paling lemah dan mencatat peratusan yang tinggi dalam statistik kanak-kanak di Malaysia yang terbunuh dalam kemalangan jalan raya.

Prihatin terhadap perkembangan ini, Kinderdijk Sdn. Bhd., sebuah syarikat pengedar peralatan bercirikan keselamatan untuk kanak-kanak dan bayi, melancarkan Kempen Jelajah Keselamatan Kanak-Kanak.

Kempen bertujuan memberi peringatan kepada ibu bapa dan penjaga supaya berhati-hati serta mengambil semua langkah berjaga-jaga yang perlu bagi memastikan keselamatan anak-anak mereka.

Pengarah Urusan, Kinderdijk Sdn. Bhd., Gwei Tze-Co berkata, berdasarkan statistik, ramai ibu bapa seolah-olah menganggap bahawa anak-anak mereka yang dibiarkan duduk di atas riba cukup untuk melindungi mereka daripada kemalangan.

"Ia menjadi satu budaya yang membimbangkan apabila penggunaan kerusi keselamatan kanak-kanak dan sistem perjalanan tidak di ambil serius oleh kebanyakan ibu bapa di Malaysia.

"Ibu bapa perlu faham bahawa anak-anak adalah berharga seperti kargo on board, justeru nilai keselamatan tidak boleh diabaikan dan tidak boleh dipandang mudah kerana ia memberi manfaat kepada mereka dalam jangka masa panjang," katanya pada majlis pelancaran kempen dan memperkenalkan produk jenama Aprica dan Graco di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Menurut Tze-Co lagi, produk untuk kanak-kanak daripada Aprica dan Graco yang diedarkan oleh Kinderdijk diatur secara inovatif dan direka secara berhati-hati bagi tujuan penyediaan keselesaan dan keselamatan untuk ibu bapa, terutamanya mereka yang menjalani gaya hidup moden.

Sementara itu Pengurus Kanan Jualan bagi Hong Kong dan Asean Newell Rubbermaid Asia Pasific, Jenny Kwan berkata, menurut kajian yang dijalankan oleh MIROS, bayi akan tercampak ke depan pada kelajuan yang tinggi walaupun dipegang orang dewasa semasa perlanggaran kenderaan walaupun dengan hanya 30 kilometer per jam dan kebanyakannya akan terbunuh sebagai kesan langsung daripada impak tersebut.

"Oleh sebab itu, bayi yang dilengkapi dengan peralatan perjalanan yang betul dan selesa membantu memberikan ketenangan fikiran kepada ibu bapa.

"Ibu bapa juga perlu mengamalkan pemasangan tali pinggang dan anak-anak muda perlu diajar untuk menggunakannya. Keselamatan adalah penting bagi perkembangan anak-anak dan ia juga penting untuk memupuk tabiat berhemah ini bermula dari kecil lagi," ujarnya. - SITI AISHAH YUSOFF

Awasi lelehan susu

Posted: 24 Oct 2013 12:24 AM PDT

Oleh SITI AISHAH YUSOFF
Gambar RASHID MAHFOF

PERNAHKAH anda melihat bayi yang baru lahir sehingga berusia enam bulan mengalami lelehan seperti air susu berwarna putih dimulut terutama selepas meminum susu ibu mahupun susu formula?

Semestinya jika keadaan berlaku akan merisaukan ibu tambahan bayi yang masih kecil perlu dipantau selalu bagi memastikan keselamatan dan keselesaan mereka.

Selalunya lelehan tersebut terjadi selepas bayi selesai diberikan susu mahupun berlaku ketika mereka sedang tidur. Lelehan tersebut kebiasaannya menyebabkan susu terkeluar dalam kuantiti yang sedikit dan adakalanya banyak sehingga membasahi baju.

Bagi mereka yang tidak mempunyai pengalaman tersebut, kerisauan pasti bermain di minda sehingga mengeluarkan pelbagai andaian terhadap tahap kesihatan bayi mereka.

Pakar Perunding Pediatrik dan Neonatologi Parkcity Medical Centre, Dr. Salehuddin Samsudin berkata, keadaan bayi yang mengalami susu keluar dari mulut selepas meminum susu atau ketika sedang tidur adalah perkara biasa yang berlaku kepada bayi.

"Majoriti bayi berumur sebulan sehingga enam bulan akan mengalami situasi ini di mana cecair berwarna putih seakan baki susu akan meleleh keluar dari mulut mereka sama ada dalam kuantiti yang sedikit mahupun banyak.

"Keadaan ini tidak membahayakan kesihatan bayi tersebut jika kuantiti susu yang keluar dalam mulut masih terkawal.

"Keadaan ini terjadi apabila perut dipenuhi asid. Jika bayi tersebut minum dalam kuantiti yang banyak juga menyebabkan perut tidak dapat menampung jumlah susu yang tersimpan lantas menyebabkan susu tersebut keluar dari dalam mulut," katanya.

Dr.Salehuddin berkata, seorang ibu perlu peka dengan perubahan yang berlaku pada bayi mereka.

Jika bayi meminum terlalu banyak juga akan menyebabkan ketidakselesaan pada bahagian penghadaman dan pencernaan.

"Apabila bayi berasa tidak selesa mereka akan menangis. Menangis adalah bahasa yang digunakan untuk menjelaskan keadaan mereka kepada kita. Sebagai orang dewasa kita perlu mempelajari bahasa tersebut.

"Terdapat beberapa petanda yang berkaitan dengan ketidakselesaan akibat penghadaman dan pencernaan perut iaitu mereka akan mengalami muntah-muntah dan menangis tanpa henti.

"Jika keadaan tersebut berlarutan akan mengganggu proses tumbesaran bayi kerana bayi tidak mendapat zat yang secukupnya." katanya.

Ujarnya lagi, terdapat sebahagian ibu bapa yang mengandaikan anak mereka menangis kerana lapar, lantas dengan memberi bayi tersebut susu akan melegakan tangisan mereka namun keadaan bayi tersebut tetap sama.

"Dalam keadaan lain, jika bayi masih kenyang, tetapi akan berterusan meminum kadang-kadang itu bukan petanda mereka lapar, sebaliknya perilaku tersebut sebagai satu cara untuk menenangkan diri.

"Jika bayi tersebut meminum susu formula, ibu perlu mengehadkan jumlah pengambilan susu tersebut setiap hari. Kebiasaannya bayi meminum susu dalam 100 hingga 250 mililiter perkilogram dalam sehari.

"Kuantiti yang sesuai untuk bayi baru lahir pula dalam satu atau tiga auns. Jumlah tersebut perlu ditambah seterusnya mengikut peningkatan usia mereka," katanya.

Ujar beliau lagi, terdapat beberapa kaedah sesuai digunakan untuk mengelakkan bayi dari tersedak susu dan mengurangkan masalah ketidakselesaan akibat pencernaan.

"Baringkan bayi dalam posisi melentang dengan bantal ditinggikan sedikit pada bahagian kepala selepas mereka selesai minum. Jika mereka masih menangis kerana keadaan perut yang tidak selesa, ibu bapa juga boleh menggunakan ubatan khusus untuk mengurangkan asid dalam perut.

"Selain itu, digalakkan untuk menukar susu kepada jenis susu yang lebih pekat . Susu yang lebih pekat akan membantu mengurangkan lelehan susu tidak hadam keluar dari mulut kerana kandungannya yang lebih padat," jelasnya.

Tambah Dr.Salehuddin , sekiranya bayi menghidapi salah satu daripada simptom yang berkaitan, ibu bapa perlu berjumpa dengan pakar pediatrik untuk mendapatkan rawatan selanjutnya.

"Antara simptom tersebut adalah kuantiti muntah yang berlebihan, muntah kuat atau jarak jauh, bayi tidak membesar atau berat badan tidak bertambah mengikut kadar yang berpatutan. Selain itu bayi selalu menangis seperti kesakitan dan tidak berhenti menangis walaupun diberi susu atau didukung," jelasnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved