Ahad, 6 Oktober 2013

Utusan Online - Agrobiz


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Agrobiz


Peluang usahawan perkenal produk

Posted: 06 Oct 2013 06:02 AM PDT

Oleh MOHAMMAD AL FAIZAL ABDUL KARIM
pengarang@utusan.com.my

Tengku Sulaiman Shah Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (dua dari kanan) bersama Tengku Nong Fatimah (tiga dari kiri) menikmati susu soya semasa mengunjungi Festival Halal Malaysia, 2013 di Mines, Kuala Lumpur semalam. - MINGGUAN/ WAHIDAH ZAINAL

KUALA LUMPUR 5 Okt. - Usaha mempelbagaikan penghasilan produk halal semakin mendapat perhatian dalam kalangan pengusaha tempatan bagi memajukan perniagaan masing-masing.

Kreativiti yang ditunjukkan golongan ini semakin hari semakin meningkat sehingga turut berjaya menarik perhatian masyarakat bukan Islam.

Tinjauan Mingguan Malaysia di Halal Fiesta Malaysia (Halfest) 2013 mendapati, para usahawan turut mencari peluang 'menjual' produk yang dihasilkan tersebut ke peringkat global.

Pengarah Urusan Kira Haq Global Marketing Sdn. Bhd., Aziz Mohd. Haron berkata, Halfest 2013 telah menjadi satu platform yang berpotensi untuk pihaknya memasarkan produk berasaskan madu lebah yang dianggap lain daripada lain.

"Antara produk kami yang unik adalah minuman madu dicampur dengan ramuan herba dalam botol yang bagus untuk kesihatan dan sesuai untuk kegunaan semua peringkat umur.

"Halfest ini memberi peluang untuk kami memasar dan memperkenalkan produk berasaskan madu unik ini ke peringkat yang lebih luas," katanya.

Pegawai Pemasaran Biomist Technology (M) Sdn. Bhd., Luthfi Rahman pula berpendapat, Halfest banyak membuka peluang dalam usaha mendidik pengguna tentang produk keluaran mereka.

"Halfest banyak membantu kami memberi informasi dengan terperinci tentang produk Biomist yang berasaskan tumbuh-tumbuhan dan tiada campuran kimia serta selamat," ujar beliau.

Menurut beliau, produk Biomist merupakan produk pertama yang mendapat sijil halal.

Sementara itu, Pengarah Urusan Bidara Herba Niaga, Rosliza Sidek berkata, Halfest adalah antara usaha yang dapat membantu pengusaha-pengusaha mempamerkan produk berkualiti untuk pasaran tempatan.

"Pameran seumpama ini membuka ruang untuk kami (pengusaha) berkongsi idea dan pada masa yang sama memudahkan usaha kami untuk memasarkan barangan yang berkualiti," katanya.

Penganjuran Halfest 2013 yang masuk hari keempat turut menerima kunjungan Tengku Panglima Diraja Selangor, Tengku Sulaiman Shah Ibni Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah diiringi isterinya, Tengku Nong Fatimah.

Halfest 2013 yang berlangsung di Pusat Pameran Mines, Seri Kembangan akan berakhir esok.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved