Rabu, 11 September 2013

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


SMK Pandan Jaya paling banyak langgan Tutor

Posted: 11 Sep 2013 11:13 AM PDT

SRI Rahayu Mohd. Yusop (kanan) bersama pelajar tingkatan tiga menunjukkan sisipan Tutor Utusan Malaysia di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pandan Jaya, kelmarin.

KUALA LUMPUR 11 Sept. - Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pandan Jaya di sini, menjadi sekolah melanggan akhbar pendidikan terbaharu Utusan Malaysia, Tutor paling banyak iaitu 840 naskhah bagi kedua-dua edisi Penilaian Menengah Rendah (PMR).

Pengetuanya, Fazilah Ibrahim berkata, keyakinan melanggan akhbar tersebut berdasarkan kandungan Tutor yang padat dengan soalan latih tubi berkualiti dan menepati piawaian Kementerian Pendidikan.

Menurutnya, sekolah turut merancang menjadikan Tutor sebagai bahan tambahan program Gerak Gempur untuk pelajar membuat persediaan menghadapi PMR tidak lama lagi.

''Dalam program Gerak Gempur ini, sekolah hanya memfokuskan kepada membiasakan pelajar menjawab soalan PMR dan penggunaan Tutor ini sangat baik untuk menambah jumlah soalan sebagai melengkapkan persiapan mereka," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sekolah tersebut di sini semalam.

Akhbar pendidikan Tutor bersaiz tabloid diterbitkan dua kali sebulan pada setiap Isnin.

Fokus kandungan Tutor adalah kepada set soalan peperiksaan percubaan UPSR, PMR dan SPM yang merangkumi semua kertas peperiksaan, set 1 dan set 2.

Tutor dibahagikan kepada tiga fasa iaitu awal, pertengahan dan hujung tahun diaplikasikan berdasarkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KEBAT) dan berasaskan kalendar akademik persekolahan selari dengan keperluan semasa guru di sekolah.

Sementara itu, beberapa guru sekolah terbabit turut melahirkan keyakinan mereka terhadap penggunaan Tutor yang dilihat mampu membantu meningkatkan pemahaman pelajar terhadap mata pelajaran tertentu.

Ketua Panitia Bahasa Melayunya, Md. Hasri Mohd. Rafee berkata, Tutor bukan sekadar bahan rujukan baharu dalam kalangan guru dan pelajar memandangkan sebelum ini mereka banyak menggunakan laman web Tutor.com.my sebagai rujukan pembelajaran di sekolahnya.

Ujar beliau, pihak sekolah terus berminat melanggan akhbar Tutor sebaik sahaja mendapat maklumat tentang penerbitannya yang eksklusif.

Selain itu, guru mata pelajaran Bahasa Melayu, Normanisah Osman berkata, usaha Utusan Malaysia menghasilkan akhbar pendidikan Tutor amat dihargai kerana secara tidak langsung membantu mempelbagaikan bahan rujukan pembelajaran para guru.

''Set soalan latih tubi Tutor juga pelbagai dan agak mencabar serta sambutannya baik dalam kalangan pelajar. Mereka nampak berminat dengan ilustrasi Tutor yang berwarna-warni dan tidak membosankan," katanya.

Menurut Sri Rahayu Mohd. Yusop, dia berpuas hati dengan set soalan latih tubi Tutor yang agak baharu dan sedikit mencabar berbanding buku rujukan lain sedia ada.

Kata guru Bahasa Inggeris itu, pihak sekolah juga meyakini keupayaan Tutor memandangkan set soalan latih tubi akhbar itu disediakan oleh guru pakar soalan peperiksaan dan diiktiraf kementerian.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved