Ahad, 15 September 2013

Utusan Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pemotoran


Nissan X-Trail kini lebih sporty

Posted: 15 Sep 2013 10:55 AM PDT

Oleh JOHARDY IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

Nissan X-Trail tampil dengan penambahbaikan bagi mencetuskan imej lebih rugged.

MENYEDARI mengenai persaingan sengit dalam segmen kenderaan utiliti sport (SUV), Edaran Tan Chong Motors (ETCM) tampil dengan Nissan X-Trail 2.0 yang lebih segar dan sporty.

SUV ini menawarkan sebuah kenderaan penumpang yang mewah dan kemampuan menyusuri laluan off-road. Di samping itu, ia menawarkan ciri-ciri lebih praktikal, bahagian luaran yang lebih rugged dan ruang dalaman lebih halus.

Nissan X-Trail baharu yang diimport sepenuhnya ini menawarkan keselesaan premium yang sewajarnya ada pada sebuah SUV dalam kelasnya.

SUV itu telah ditambah baik menerusi penampilan luaran yang lebih berani dan sporty. Misalnya, jeriji dan bampar hadapan, lampu utama baharu, rekaan lampu cerah, lampu belakang LED serta lampu brek. Nissan X-Trail nampak semakin rugged sekarang dengan rim aloi 5 jejari berkembar dan tayar bersaiz 17 inci.

Kini dengan ciri keselamatan yang telah dipertingkatkan, Nissan X-Trail hadir bersama lampu belakang diod pemancar cahaya (LED) baharu. Selain bentuk lampu brek yang direka untuk lebih jelas dilihat oleh kenderaan yang berada jauh di belakang.

Berbanding model terdahulu, Nissan X-Trail baharu mempunyai lampu LED yang menggunakan mentol ambar dan menawarkan lensa isyarat lebih jelas.

Sebagai tambahan, lampu utamanya terdiri daripada lampu jenis xenon bersama lensa projektor dan salutan jernih berbentuk L yang menyerlah. SUV itu bukan sahaja memberikan pemandu penglihatan lebih baik, malah penampilan hadapan yang dinamik.

ETCM turut meningkatkan pertaruhan ke atas keselesaan premium Nissan X-Trail baharu dengan tona dalaman gelap bagi menambah baik ambien kabin. Stereng, brek parking dan tuil gearnya kini dibalut kulit.

Selain rekaan meter visi dengan gegelung krom, sistem audio baharu bersama skrin sesentuh navigasi multimedia enam inci, kamera undur dan fungsi pemanas/penyejuk untuk ruang penyimpanan barang hadapan.

Nissan X-Trail terus memberikan praktikaliti inovatif bersama kehalusan mengagumkan dan penjimatan bahan api. Malah pengenalan semua perubahan terkini ini, Nissan X-Trail akan terus berpegang kepada sifatnya yang multi fungsi, sekali gus menjanjikan pemiliknya dengan ketahanan di jalan biasa dan laluan off-road.

Nissan X-Trail mengekalkan ruang kargo yang terbaik dalam kelasnya. Ia juga mempunyai papan bagasi boleh dibuka dan dibasuh, ruang penyimpanan barang dengan bilah boleh ubah dan kapasiti VDA sehingga 603 liter.

Nissan X-Trail yang serba boleh ini ditawarkan pada harga di atas jalan RM148,800 bersama pengenalan warna baharu, Solid White.

Jaguar perkenal kereta konsep C-X17

Posted: 15 Sep 2013 10:55 AM PDT

JAGUAR C-X17 direka lebih ringan dan boleh mencatat kelajuan maksimum melebihi 300 kilometer sejam.

KUALA LUMPUR 15 Sept. - Jaguar mengumumkan teknologi terbaharunya yang dikenali sebagai kejuruteraan aluminium monocoque yang terdapat dalam kereta konsep sport crossover C-X17.

Teknologi baharu berkenaan menghasilkan badan kereta yang lebih ringan dan akan digunakan dalam semua model terbaharu Jaguar pada masa depan.

Model pertama yang akan menggunakan teknologi terbaharu ini adalah dari segmen premium C dan D dan dijangka berada di pasaran menjelang 2015.

Dengan rangka yang lebih ringan, ini membolehkan Jaguar menghasilkan kereta sport yang mencatat kelajuan maksimum melebihi 300 kilometer sejam dan pembebasan emisi kurang daripada 100 gram untuk setiap kilometer.

Menurut Jaguar, kereta konsep C-X17 menjadi perintis kepada penggunaan teknologi baharu ini bagi menguji keupayaan dan keberkesanannya.

C-X17 menggabungkan reka bentuk licin berkilat dan imej sport yang menepati ciri-ciri Jaguar dan dalam sama yang sama menawarkan kelebihan crossover untuk memberikan keyakinan yang tinggi kepada pemandu.

Kereta konsep ini juga menawarkan teknologi rekaan kabin baharu termasuk konsol permukaan interaktif melalui skrin paparan yang terhubung dengan penumpang.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved