Ahad, 15 September 2013

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Budak empat tahun mati

Posted: 15 Sep 2013 10:55 AM PDT

Oleh HANIZA HASSAN
utusanjohor@utusan.com.my

Marakar Pekar dan Masirah Berutu kelihatan sugul setelah anak lelaki mereka meninggal dunia dalam kebakaran di Bandar Baru Kangkar Pulai, Johor Bahru, semalam.

JOHOR BAHRU 15 Sept. - Seorang budak lelaki berusia empat tahun maut manakala kakaknya terselamat akibat terperangkap dalam kebakaran di rumahnya di Bandar Baru Kangkar Pulai di sini awal pagi ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 2 pagi itu, mangsa, Muhammad Iskandar Marakar ditemui tidak sedarkan diri di dalam tandas bilik tidur utama rumah tersebut bersama kakaknya, Siti Aishah, 7.

Menurut bapa mereka, Marakar Pekar, 45, ketika kejadian, dia dan isterinya Masirah Berutu, 34, keluar ke Pasar Borong Pandan di sini kira-kira pukul 12.30 tengah malam untuk membeli barangan keperluan untuk berniaga.

"Ketika dalam perjalanan ke pasar borong kira-kira pukul 1.30 pagi, kedua-dua anak saya tidur di ruang tamu. Tiba-tiba saya dapat panggilan seorang jiran yang memberitahu rumah kami terbakar.

"Tanpa berlengah saya bergegas pulang ke rumah dan mendapati polis dan bomba sudah ada di situ. Sampai saja di rumah, saya terus buka pintu dan meluru ke dalam rumah untuk mencari anak-anak.

"Keadaan waktu itu sangat gelap dan saya terpaksa guna lampu suluh untuk mencari mereka dan akhirnya saya jumpa mereka di dalam bilik air dengan anak kedua saya sudah pengsan," katanya.

Marakar berkata, dia membawa kedua-dua anaknya ke klinik berhampiran sebelum dirujuk ke Hospital Kulai dengan menaiki kenderaan polis.

Bagaimanapun, ujarnya, Muhammad Iskandar disahkan meninggal dunia akibat sesak nafas manakala keadaan Siti Aishah stabil serta dibenarkan pulang ke rumah.

Jenazah anak bongsu daripada dua adik beradik itu selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Melayu, Kangkar Pulai di sini hari ini.

Saksi, Mohd. Nor Saufi Salekun, 29, berkata, ketika kejadian, dia baharu sahaja sampai ke rumah selepas menghadiri majlis perkahwinan sebelum mendengar suara tangisan kanak-kanak memanggil 'mak' dari rumah mangsa.

"Saya terdengar tangisan dan bunyi barang-barang jatuh. Disebabkan kerana rasa tidak sedap hati, saya bergegas ke rumah itu dan mendapati ada asap keluar melalui bahagian dapur.

"Khuatir sesuatu buruk berlaku, saya dan seorang lagi jiran cuba membuka pintu jeriji, namun gagal kerana dikunci. Apabila bapa mangsa sampai, dia terus buka pintu dan kami masuk untuk mencari kedua-dua mangsa," katanya.

Ketua Polis Daerah Nusajaya, Supritendan Nor Hashim Mohamed ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan memaklumkan punca kejadian masih dalam siasatan.

Motif bunuh isteri, mertua disiasat

Posted: 15 Sep 2013 10:55 AM PDT

LEDANG 15 Sept. - Polis masih menyiasat motif seorang anggota polis berpangkat Lans Koperal yang membunuh diri selepas menembak mati isteri dan bapa mertuanya dalam dua kejadian berasingan di Labis dan di sini lewat petang semalam.

Ketua Polis Daerah Ledang, Supritendan Harun Idris berkata, andaian bahawa suspek, Fadzly Omar, 29, mempunyai masalah rumah tangga dengan isterinya, Norakmal Abd. Kadir, 26, atau keluarga mertuanya masih belum dapat dipastikan.

"Kita masih siasat dalam semua aspek punca suspek menembak isteri dan bapa mertuanya. Ketika ini kita dapatkan maklumat ahli keluarga dan sumber lain.

"Siasatan awal mendapati suspek melepaskan satu das tembakan di sebelah tepi kepala bapa mertuanya sebelum menembak dirinya sendiri di kepala.

"Kejadian berlaku di ruang tamu rumah dan semasa itu anak lelaki suspek berusia kira-kira dua tahun berada di luar rumah. Pistol yang digunakan ialah jenis Revolver .38," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ledang, di sini hari ini.

Harun berkata, bapa mertua suspek masih hidup semasa dihantar ke Hospital Tangkak oleh orang awam, namun meninggal dunia sebaik sahaja tiba di hospital kerana cedera parah.

"Siasatan lanjut mendapati suspek tidak mempunyai rekod berkaitan masalah mental dan juga tidak pernah mempunyai masalah disiplin sebelum ini selain berkhidmat dengan cemerlang. Kita tidak pasti semasa kejadian suspek sedang bertugas atau sebaliknya. Dia membawa anak tunggalnya itu bersama ke rumah bapa mertuanya dengan menaiki kereta sebelum meninggalkan anak di luar rumah sebaik sahaja sampai," katanya.

Beliau berkata, kesemua jenazah dibawa ke Hospital Tangkak untuk bedah siasat dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved