Khamis, 5 September 2013

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Penduduk rasa terancam

Posted: 05 Sep 2013 10:49 AM PDT

Oleh NORMAIRAH JAMALUDDIN
kota@utusangroup.com.my

JEJANTAS yang menghubungkan Taman Melati dengan Stesen LRT Taman Melati ditutup kerana dibimbangi terjejas.

KUALA LUMPUR 5 Sept. - Sepanjang mendiami Kuarters Guru Desa 17 di Taman Melati di sini, tidak pernah penghuninya merasakan hidup mereka terancam.

Namun, minggu ini satu kejadian tanah runtuh dalam kawasan pembinaan loji kumbahan menyebabkan jiwa mereka tidak tenteram kerana insiden itu berlaku terlalu hampir dengan rumah mereka.

Tempat berlaku tanah runtuh itu juga dekat dengan kawasan perumahan lain dan juga Stesen Sistem Transit Aliran Ringan (LRT) Taman Melati.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati, jarak antara tanah runtuh dengan kawasan perumahan serta Stesen LRT Taman Melati hanya dipisahkan dengan jarak beberapa meter.

Berikutan itu, jejantas yang menghubungkan orang awam dengan stesen LRT itu telah ditutup dan pita kuning dipasang manakala sekeliling kawasan loji ditutup dengan penghadang bagi memastikan tiada perkara tidak diingini berlaku.

Menurut anggota Jabatan Pertahanan Awam (JPAM), Hanim Mustafa yang bertugas membuat pemantauan di kawasan berkenaan, dia akan berkawal seawal pukul 7 pagi sehingga 3 petang.

"Ini bagi memastikan keselamatan orang ramai terjamin selain memastikan tiada sesiapa memasuki kawasan runtuhan dan menggunakan jejantas yang ditutup.

"Selain tiga anggota JPAM, beberapa anggota Pasukan Sukarelawan Malaysia (Rela) turut sama membuat pemantauan di kawasan ini," katanya.

Dalam pada itu, ketika tinjauan dibuat, kerja-kerja pemulihan tidak dapat diteruskan oleh pihak Institut Kerja Raya Malaysia (Ikram) akibat hujan dan dimaklumkan akan mula beroperasi apabila hujan berhenti.

Difahamkan tiada pergerakan tanah yang baharu dikesan dan hasil pemeriksaan ke atas bangunan kuarters yang dibuat pihak Ikram juga mendapati tiada sebarang kesan keretakan.

Namun, demi keselamatan, penduduk berdekatan yang telah dinasihatkan agar berpindah masih belum dibenarkan pulang ke rumah masing-masing.

Penduduk minta baik pulih segera

Posted: 05 Sep 2013 10:49 AM PDT

KUALA LUMPUR 5 Sept. - Penduduk Taman Melati meminta Jabatan Perkhidmatan Pembetungan (JPP) dan Institut Kerja Raya Malaysia (Ikram) supaya segera membaik pulih kawasan yang terlibat dengan kejadian tanah runtuh yang berlaku dalam kawasan loji kumbahan di kawasan berkenaan.

Menurut penduduk, mereka khuatir jika berlaku pergerakan tanah yang akan menyebabkan rekahan merebak ke kawasan perumahan mereka.

Seorang pelajar, Mohd. Tariq Majid, 20 berkata, ekoran kejadian itu juga laluan pejalan kaki serta sebuah jejantas di situ ditutup, menyebabkan dia terpaksa meredah hujan untuk ke Stesen LRT Taman Melati.

"Jabatan berkaitan perlu segera mengatasi masalah ini kerana membabitkan keselamatan penduduk serta orang awam.

"Selain itu, mereka juga harus memastikan kejadian sebegini tidak berulang," ujarnya, yang sedang bercuti dari pengajian di sebuah universiti di United Kingdom.

Ismail Hamdan, 45, pula berkata, dia tidak akan berpindah ke tempat lain kerana telah selesa tinggal di kawasan itu.

"Walaupun dimaklumkan kemungkinan terdapat beberapa buah rumah lagi berdepan dengan risiko namun saya berharap kami tidak akan diminta berpindah buat sementara waktu ini.

"Kehidupan kami sekeluarga akan terjejas jika berpindah ke tempat lain," katanya.

Husnatul Solehah Abdul Hady, 18, pula berkata, dia dan keluarga kini hidup dalam keadaan berjaga-jaga kerana bimbang rekahan akan berlaku sehingga ke rumahnya.

"Biarpun jarak antara rumah dengan loji agak jauh, namun pelbagai kemungkinan boleh berlaku.

"Oleh itu saya berharap selain jabatan berkaitan, pihak kontraktor yang membaik pulih loji ini mengambil kira keselamatan penduduk," katanya.

Penduduk desak MPAJ jangan lulus

Posted: 05 Sep 2013 10:49 AM PDT

Oleh SITI AINIZA KAMSARI
kota@utusangroup.com.my

AMPANG 5 Sept. - Cadangan untuk membangunkan empat blok kondominium di kawasan seluas 4.4 hektar di sepanjang Jalan Perdana 3/10, Pandan Perdana yang melibatkan tapak Rumah Kelab Taman Tasik Pandan dan sebahagian tasik tersebut terus mendapat bantahan penduduk sekitar yang mahukan kawasan itu dijadikan kawasan hijau.

Mereka mendesak agar Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) tidak meluluskan projek tersebut.

Penasihat Jawatankuasa Menyelamatkan Tasik Pandan, Janice Lee Ying Ha berkata, pihaknya dan penduduk terkejut apabila pihak pemaju mendakwa mereka telah mendapat kelulusan untuk memulakan projek tersebut yang dipercayai setelah berjaya membeli tapak tersebut dari pemilik tanah.

"Pada dasarnya jika mereka telah berjaya membeli tanah tersebut, sememangnya pihak pemaju berhak untuk melakukan apa sahaja di atas tapak tersebut tetapi kami percaya tiada cara lain supaya projek ini dibatalkan kecuali meminta pihak MPAJ tidak meluluskan projek ini bagi faedah pihak bersama, iaitu penduduk dan MPAJ sendiri," katanya.

Bekas ADUN Teratai yang dipecat dari DAP itu berkata demikian pada sidang akhbar selepas beliau dan seramai kira-kira 20 ahli jawatankuasa bertindak itu menyerahkan memorandum bantahan kepada Timbalan Yang Dipertua MPAJ, Abdul Hamid Hussein.

Pengarah Jabatan Perancangan MPAJ, Rosliza Mohamad menerima memorandum tersebut yang turut mengandungi tandatangan 1,400 penduduk yang membantah projek tersebut.

Dengan pakaian seragam Kemeja T hijau yang ditulis: 'Save Pandan Perdana Lake Club', mereka hadir dengan membawa poster dan sepanduk yang antaranya berbunyi: 'Tolak Pembinaan Kondo', 'Kekalkan Kawasan Hijau' dan 'Preserve Green Lung'.

Menurut beliau, memorandum itu juga akan diserahkan kepada Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam masa terdekat.

Projek tersebut pernah dibantah beberapa kali sebelum ini termasuk pada Februari lalu yang diketuai oleh bekas Ahli Parlimen Pandan, Datuk Seri Ong Tee Keat bagi melahirkan rasa tidak puas hati mereka terhadap projek yang ingin dibangunkan berdekatan taman awam itu.

Projek yang masih belum diberikan nama itu dipercayai melibatkan pembinaan dua blok pangsapuri servis setinggi 51 tingkat dan dua blok bangunan small office, home office (SOHO) setinggi 47 tingkat dan 48 tingkat selain kemudahan rekreasi dan pusat perniagaan.

Projek itu dijangka akan mengambil sebahagian daripada kawasan Tasik Pandan untuk didirikan sebuah restoran dan kafe.

Penduduk membantah kerana melibatkan keahlian mereka dalam Rumah Kelab Tasik Pandan Perdana sebagai sebahagian daripada perjanjian ketika membeli rumah di kawasan tasik tersebut dahulu, iaitu hampir 20 tahun lalu.

Ekoran daripada projek itu kira-kira 600 ahli kelab itu telah menerima notis penamatan keahlian pada November tahun lalu.

Tegas beliau, bukan soal keahlian kelab yang menyebabkan penduduk membantah projek tersebut tetapi mereka mahukan supaya tasik tersebut dikekalkan sebagai kawasan hijau untuk tujuan rekreasi.

"Pembinaan kondominium itu kelak akan menambahkan lagi kepadatan penduduk. Kini terdapat 5,000 unit rumah di sekitar kawasan Pandan Perdana dan jika ditambah lagi secara mengejut 3,200 unit rumah dari projek kondominium itu dalam lingkungan kawasan satu kilometer, bayangkan masalah yang akan timbul terutama kesesakan jalan raya," katanya.

"Kesesakan di sini akan memberi kesan yang sama kepada semua jalan-jalan utama yang lain terutamanya Jalan Lingkaran Tengah 2 (JLT2) dan Jalan Cheras," katanya lagi.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved