Khamis, 5 September 2013

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Elfriede bayi paling comel

Posted: 04 Sep 2013 11:53 PM PDT

Bayi comel, Elfriede Boo Qiu Yee (tengah), Gurleender Kaur a/p Jasvinder Singh (kiri) dan Zayn Ahmed Mohammed Al-Qaraghuli (kanan) bersama ibu masing-masing selepas dimahkotakan sebagai pemenang pertama hingga tiga Johnson's Baby of The Year 2013.

Menghadiri acara yang dikelilingi oleh bayi-bayi comel sememangnya mengujakan. Membuak-buak perasaan geram untuk mencubit pipi-pipi si kecil yang halus dan mongel apatah lagi menyaksikan gelagat comel masing-masing.

Itu yang dirasai oleh sebahagian besar yang hadir pada pertandingan akhir bayi paling comel, Johnson's Baby of The Year 2013, di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Digelar sebagai pertandingan bayi paling berprestij, tahun ini merupakan ulang tahun ke 21 pertandingan yang dianjurkan oleh Johnson & Johnson Malaysia itu.

Seperti mana tahun-tahun lepas, pertandingan ini telah berjaya mengumpul banyak penyertaan dari seluruh negara.

Pengarah Pemasaran Bersekutu Johnson & Johnson Malaysia, Lynn Yeo, berkata, pertandingan tersebut sentiasa mempunyai fokus yang tetap untuk meraikan ciri-ciri yang terbaik dalam setiap bayi menyertainya.

Pada masa yang sama katanya, ia turut membentuk platform untuk merapatkan hubungan antara ibu dan anak.

"Selama lebih dari dua dekad kami telah memahkotakan 20 putera dan puteri dan pertandingan ini semakin sengit sejak kebelakangan ini kerana setiap peserta mempunyai tarikan yang unik serta kelihatan comel dengan cara yang tersendiri," ujar Lynn.

Menurut beliau, pertandingan tersebut juga memberi pengalaman berharga buat ibu dan bapa yang rata-ratanya sibuk dengan urusan kerja mereka.

Katanya, di kesempatan itu mereka dapat meluangkan masa bersama, iaitu ketika mengambil gambar dan sesi pertemuan dengan panel pengadil.

"Memang menjadi satu memori yang terindah apabila ibu bapa dapat berkongsi kepada seluruh dunia tentang anak mereka yang semakin membesar," katanya.

Selain daripada penampilan bayi yang comel dan cantik, penekanan turut diberikan terhadap kesihatan dan pertumbuhan bayi secara keseluruhan.

Bayi yang terpilih di peringkat akhir diperiksa secara teliti oleh pakar pediatrik untuk penilaian kesihatan dan pertumbuhan mereka berdasarkan umur masing-masing.

Panel pengadil juga meneliti kualiti unik yang membezakan antara mereka seperti senyuman yang menawan atau pergerakan yang lincah.

Gelaran Johnson'Baby of The Year 2013 direbut oleh Elfriede Boo Qiu Yee dari Pulau Pinang, manakala tempat kedua, Gurleender Kaur a/p Jasvinder Singh dari Selangor dan Zayn Ahmed Mohammed Al-Qaraghuli juga dari Selangor tempat ketiga.

Pemenang masing-masing membawa pulang hadiah wang tunai berjumlah RM10,000, RM 5,000 dan RM3,000 berserta hamper produk Johnson's Baby.

Sebagai juara Elfriede juga berpeluang untuk muncul pada muka hadapan majalah keibubapaan

Seramai 17 orang bayi yang layak ke peringkat akhir juga telah menerima hadiah wang tunai RM300 dan hamper.

Buku ilham chef

Posted: 04 Sep 2013 11:53 PM PDT

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar AZLIZA HAILANI

Seramai 15 chef yang terlibat menyiapkan buku resipi Amazing Inspirations.

UMUM mengetahui bahawa chef-chef tersohor memiliki pengetahuan meluas mengenai sajian serta pengalaman kulinari yang mendalam. Pengetahuan ini sebaiknya dikongsi bersama dengan orang lain terutamanya dengan mereka yang turut berminat dalam bidang masakan.

Maggi turut mempercayai nilai baik ini dan untuk itu telah bekerjasama dengan Persatuan Chef Malaysia (CAM) bagi menghasilkan buku resipi yang bertujuan untuk memberi ilham kepada chef-chef muda di dalam industri ini.

Buku yang diberi judul Amazing Inspirations ini bukan sahaja menonjolkan chef-chef terbaik negara dan memaparkan kemahiran memasak pemimpin industri ini, tetapi turut memberikan sedikit pemahaman mengenai asal-usul dan falsafah masakan mereka.

Chef-chef profesional ini juga berharap supaya chef-chef muda akan terpengaruh dan mendapat ilham dengan kisah-kisah, resipi dan teknik-teknik yang dipaparkan untuk menghasilkan ciptaan yang lebih kurang sama atau yang tersendiri.

Bagi menjadikan buku ini satu realiti, 15 orang chef tersohor negara yang masing-masing terkenal dengan kecemerlangan masakan mereka telah turut bekerjasama.

Mereka adalah Chef Chern Chee Hoong (Presiden Persatuan Chef Malaysia), Chef Antoine Rodriguez (Hotel Le Meridien Kuala Lumpur), Chef Arthur Heng (Hotel Concorde Kuala Lumpur), Chef Federico Michieletto (Marini's on 57), Chef Gary Lim (Hotel ParkRoyal), Chef Helmut Lampberger (Hotel Impiana KLCC) dan Johari Edrus (Chefjo Culinary Consultant).

Selain itu, Chef Oliver Lopez (Resorts World Genting), Chef Rajesh Kanna (Hotel Sheraton Imperial Kuala Lumpur), Chef Raymond Tan (Sunway Hotel Resort & Spa), Chef Richmond Lim (Pusat Konvensyen Kuala Lumpur), Chef Sabri Hassan (Pelatih Seni Kulinari, Chef Selebriti, Juri Pertandingan), Chef Tan Tik San (Hotel Berjaya Times Square Kuala Lumpur), Chef Wilfred Lim (Hotel Palace of the Golden Horses) dan Cheh Yau Kok Kheong (Dorsett Regency Kuala Lumpur).

Setiap seorang daripada chef tersebut telah berkongsi dua resipi istimewa mereka yang menggunakan produk Maggi sebagai sebahagian daripada bantuan kulinari mereka untuk hidangan pembuka selera, sup, sajian pertama, sajian utama dan pemanis mulut.

Kesemua mereka telah hadir semasa majlis pelancaran buku resipi Amazing Inspirations yang dirasmikan oleh Ketua Pengarah Pelancongan Malaysia, Datuk Mirza Mohammad Taiyab di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.

Buku Amazing Inspirations dijual pada harga RM49 untuk ahli Cam dan RM59 untuk bukan ahli. Buku ini akan dijual oleh CAM semasa berlangsung Culinaire Malaysia 2013 yang dianjurkan daripada 17 September hingga 20 September ini di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.

Kutipan daripada jualan buku akan digunakan bagi menyokong aktiviti dan program pembangunan CAM.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved